|
|
| Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Chemie a biochemie_výsledky učení_zimní semestr.pdf | Výsledky učení - zimní semestr 2025/26 | MUDr. Vlastimil Kulda, Ph.D. |
![]() |
P_1zub_25_26_zs.pdf | Sylabus přednášek - zimní semestr 2025/26 | MUDr. Vlastimil Kulda, Ph.D. |
![]() |
S_1zub_25_26_zs.pdf | Sylabus praktik - zimní semestr 2025/26 | MUDr. Vlastimil Kulda, Ph.D. |
|
||
|
Základy obecné, anorganické a organické chemie pro studium lékařství. Chemické složení živých organismů,
struktura a funkce základních biomolekul (sacharidy, lipidy, proteiny, nukleové kyseliny). Metabolismus nejvýznamnějších anorganických látek. Životní prostředí, ekologické problémy, úvod do toxikologie. Základní pracovní postupy a výpočty v chemické laboratoři. Proteiny, struktura a funkce. Enzymy: klasifikace, funkce, regulace. Základy termodynamiky chemických reakcí, buněčný energetický metabolismus, respirační řetězec, oxidativní fosforylace. Glykolýza a cyklus kyseliny citronové. Metabolismus sacharidů, metabolismus lipidů. Metabolismus aminokyselin a nukleových kyselin. Molekulární choroby, DNA diagnostika, genetické inženýrství. Porfyriny, hemoglobin. Biochemie pojivových tkání, zejména kostí a zubu. Biochemie a patobiochemie dutiny ústní. Xenobiochemie. Základy klinické biochemie, vyšetřování tělních tekutin. Poslední úprava: Buriánková Martina, Mgr. (28.04.2020)
|
|
||
|
Podmínky pro udělení zápočtu za zimní semestr:
1. Účast na laboratorních cvičeních. Absence na laboratorních cvičeních bude možné nahradit v průběhu ledna po předchozí rezervaci v Moodle kurzu. 2. Odevzdané a schválené protokoly z laboratorních cvičení. 3. Splnění hodnocených aktivit za zimní semestr v Moodle kurzu Chemie a biochemie. 4. Prokázané znalosti v zápočtovém testu. Počet pokusů je omezen na tři. Pokud student nevyčerpá tyto tři možnosti v rámci vypsaných termínů, nevzniká nárok na vypsání zvláštního termínu. Podmínky pro udělení zápočtu za letní semestr:
1. Účast na laboratorních cvičeních. Absence na laboratorních cvičeních 1-6 bude možné nahradit v průběhu května (preferenčně v týdnu náhradních praktik) po předchozí rezervaci v Moodle kurzu. Absence na laboratorních cvičeních 7-9 (molekulární biologie) může být kompenzována vypracováním seminární práce. 2. Odevzdané a schválené protokoly z laboratorních cvičení. 3. Splnění hodnocených aktivit za letní semestr v Moodle kurzu Chemie a biochemie. 4. Prokázané znalosti v zápočtovém testu. Počet pokusů je omezen na tři. Pokud student nevyčerpá tyto tři možnosti v rámci vypsaných termínů, nevzniká nárok na vypsání zvláštního termínu.
Průběh zkoušky:
Poslední úprava: Kulda Vlastimil, MUDr., Ph.D. (02.10.2025)
|
|
||
|
Povinná literatura: Habermann V.: Vybrané kapitoly z lékařské chemie. Karolinum, Praha 2011. Poslední úprava: Kulda Vlastimil, MUDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
|
Požadavky ke zkoušce jsou dány rozsahem přednášek, seminářů a laboratorních cvičení. Poslední úprava: Kulda Vlastimil, MUDr., Ph.D. (30.09.2025)
|
|
||
|
Zásady bezpečnosti práce v chemické laboratoři. Chemické názvosloví. Základní chemické výpočty. Odměrná analýza. Osmóza, osmotický tlak, osmolalita. Chromatografie. Optické metody. pH, pufry, elektrochemické metody. Vybrané reakce anorganických a organických sloučen. Poslední úprava: Kulda Vlastimil, MUDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
|
Moodle kurz Chemie a biochemie. Poslední úprava: Kulda Vlastimil, MUDr., Ph.D. (27.09.2021)
|
|
||
|
Výsledky učení - Chemie a biochemie - zimní semestr Úvod do chemie a biochemie Studující: · Popíše strukturu atomu, jeho složení. · Popíše periodickou soustavu prvků (PSP), dokáže odvodit vlastnosti prvků na základě jejich umístění v PSP. · Vyjmenuje typy chemické vazby, popíše rozdíly, identifikuje typ vazby ve sloučenině a na základě typu vazby odvodí vlastnosti sloučeniny. · Dokáže charakterizovat polární a nepolární sloučeniny, na základě struktury sloučeniny odhadnout její vlastnosti z hlediska polarity, dokáže diskutovat o důležitosti rozpustnosti látky ve vodě nebo v tucích. · Popíše a zakreslí hlavní funkční skupiny vyskytující se v biologických sloučeninách a uvede alespoň jeden příklad sloučeniny nebo skupiny látek, podle přítomnosti funkční skupiny v molekule dokáže diskutovat její chemické vlastnosti a význam v biochemických dějích. · Dokáže zhodnotit a diskutovat vliv látek v ústní dutině na zdraví v ústech, zvláště vliv na vznik zubního kazu a ochranu zubní dutiny. · Vysvětlí, co jsou polymerní sloučeniny, jak vznikají, dokáže identifikovat přírodní a syntetické polymery a u každého typu uvede minimálně 3 konkrétní příklady. · Diskutuje rizika a biologické aspekty syntetických polymerů používaných v zubním lékařství. · Zhodnotí vztah chemie a biologie z hlediska procesů v živých organismech, a i z hlediska léčby.
Voda, pH, pufry Studující: · Popíše strukturu a vlastnosti molekuly vody. · Vysvětlí funkci vody jako biologické rozpouštědlo a diskutuje její nepostradatelnost. · Diskutuje důležitost vody v ústech. · Vysvětlí vodíkový exponent, pH, definuje kyselinu a zásadu na základě protonové teorie. · Vysvětlí rozdíl mezi silnou a slabou kyselinou / zásadou a dokáže vypočítat jejich pH. · Diskutuje vliv změny pH prostředí v ústech a v celém organismu. · Diskutuje vliv na změny pH v ústech během dne. · Definuje pufr, uvede obecné vlastnosti a složení. · Na základě konkrétního příkladu vysvětlí vlastnosti pufru a prokáže jeho funkci. · Na základě Henderson-Hasselbalchovy rovnice navrhne poměr jednotlivých složek pufru při daném pH. · Uvede 3 nejzákladnější fyziologické pufrovací systémy v těle a vysvětlí, jak chrání organismus před prudkými změnami pH. · Vysvětlí, co je acidobazická rovnováha (ABR), uvede fyziologické hodnoty, vyjmenuje a vysvětlí základní poruchy ABR. · Na základě Henderson-Hasselbalchovy rovnice vysvětlí jednotlivé složky ovlivňující ABR a diskutuje možné poruchy a jejich kompenzaci. · Uvede alespoň jeden příklad, za jakých okolností může k danému typu poruchy dojít a diskutuje důsledky poruch. · Na základě základních poruch ABR vysvětlí i poruchy smíšené. · Pomocí Stephanovy křivky diskutuje vliv jídla na ABR v ústech a vliv na vznik zubního kazu. · Shrne základní doporučení pro pacienta, jak ovlivnit pH prostředí v ústní dutině.
Aminokyseliny, bílkoviny Studující: · Popíše strukturu aminokyselin, jejich chemické vlastnosti a funkci. · Vysvětlí pojmy: chirální sloučeniny, optické izomery, proteinogenní aminokyseliny. · Diskutuje vlastnosti konkrétních aminokyselin na základě jejich struktury, zejména vliv polarity. · Popíše vznik proteinu na základě peptidové vazby. · Vysvětlí strukturu proteinů na úrovni primární, sekundární, terciální a kvartérní. · Diskutuje vliv struktury proteinů na jejich vlastnosti. · Charakterizuje proteiny keratin, kolagen – strukturně i chemicky a diskutuje vliv struktury na jejich vlastnosti.
Enzymy Studující: · Popíše strukturu enzymu, jeho vlastnosti a funkci. · Rozliší enzymy na základě jejich zařazení do jednotlivých tříd a uvede minimálně jeden příklad pro každou třídu enzymů. · Vysvětlí, jak enzymy mění reakční mechanismus a proč jsou tak účinné. · Vysvětlí, jak enzymy pracují na základě jejich specifity. · Uvažuje o významu diagnostiky enzymů v krevní plazmě. · Diskutuje možné příčiny změny hladin enzymů v krevní plazmě. · Vysvětlí a popíše matematický model vztahu mezi rychlostí enzymové reakce a koncentrací substrátu s důrazem na Michaelisovu konstantu a maximální rychlost enzymové reakce. · Zdůvodní vliv pH, teploty, koncentrace substrátu a Km na aktivitu enzymů. · Popíše jednotlivé typy inhibice a vysvětlí vliv na aktivitu enzymů. Zakreslí a interpretuje vliv inhibice na Km a vmax. Ke každému typu inhibice uvede alespoň jeden příklad. · Popíše allosterickou regulaci a uvede alespoň jeden příklad pro aktivaci a pro inhibici. · Popíše a vysvětlí, jak lze regulovat aktivitu enzymů. Vždy uvede alespoň jeden příklad. · Diskutuje dopad nedostatečné regulace aktivity enzymů na metabolické dráhy. · Vyjmenuje a popíše funkci důležitých enzymů ústní dutiny.
Sacharidy Studující: · Popíše strukturu monosacharidů. · Rozliší monosacharidy na základě jejich funkční skupiny na aldózy a ketózy. · Rozliší monosacharidy na základě jejich počtu uhlíků na triózy, tetrózy, pentózy, hexózy, heptózy. · Zapíše strukturu monosacharidů pomocí Fischerovy a Haworthovy projekce. · Na základě struktury monosacharidů dokáže rozlišit a vysvětlit rozdíl mezi optickými izomery a anomery. · Zváží výhody a nevýhody jednotlivých anomerů vzhledem k biologické specifitě. · Na konkrétním příkladu monosacharidu analyzuje jeho redukční účinky a navrhne způsob ověření. · Popíše strukturu disacharidů a vysvětlí jejich vznik na základě O-glykosidické vazby a N-glykosidické vazby. · Na konkrétním příkladu disacharidu analyzuje jejich redukční účinky a navrhne způsob ověření. · Vysvětlí a popíše strukturu a vznik oligosacharidů. · Vysvětlí a popíše strukturu a vznik polysacharidů. · Popíše a porovná důležité polysacharidy na základě jejich vlastností a využití. · Diskutuje, jak struktura polysacharidů ovlivňuje jejich stravitelnost a enzymatickou rozložitelnost. · Popíše a vyjmenuje základní slizniční polysacharidy a diskutuje jejich důležitost v pojivových tkáních. · Diskutuje důležitost kolagenu v pojivových tkáních a vlivy způsobujících jejich nedostatečnost převážně vzhledem k ústní dutině. · Popíše a vysvětlí vznik zubního plaku, diskutuje negativní důsledky zubního plaku na vznik zubního kamene, zubního kazu, zánětu dásní. · Navrhne způsob prevence a odstranění zubního plaku. · Diskutuje klinickou relevanci sacharidů, význam výživy a ústní hygieny.
Metabolismus sacharidů Studující: · Popíše a vysvětlí celý proces trávení a vstřebávání největšího zdroje sacharidů – škrobu, od ústní dutiny až po vstup do jednotlivých buněk. · Vysvětlí, jak je zajištěn vstup glukózy do buněk. · Vysvětlí, co se děje s glukózou v buňce. · Podrobně popíše a vysvětlí jednotlivé kroky glykolýzy, její enzymy a koenzymy, význam glykolýzy a její energetickou bilanci. · Diskutuje vliv podmínek na osud pyruvátu vzniklého glykolýzou. · Popíše hlavní zásobní formu sacharidů u živočichů (glykogen), jeho strukturu, uložení a význam. · Popíše umístění a vysvětlí glykogenolýzu a jaká je možná její regulace. · Diskutuje možné poruchy ve funkci některých enzymů glykogenolýzy (Von Gierkeho a Mc Ardleho choroba) a jejich důsledky. · Vysvětlí a popíše glukoneogenezi, její význam, regulaci a klinický význam. · Vysvětlí a diskutuje propojení svalu a jater při využívání glukózy (Coriho cyklus). · Vysvětlí a popíše alternativní metabolickou dráhu glukózy–6–P, umístění této dráhy a diskutuje její význam a možné poruchy. · Vysvětlí a popíše funkci inzulínu, poruchy glykémie a diskutuje možné následky. · Diskutuje vliv DM na výkony v zubní dutině, nebezpečí během výkonu a po něm. Lipidy Studující: · Popíše strukturu lipidů, vysvětlí jejich funkce. · Uvede základní dělení lipidů. · Popíše a vysvětlí strukturu, vlastnosti a funkci mastných kyselin, triacylglycerolů, fosfolipidů, cholesterolu, žlučových kyselin, steroidů. · Uvede základní rozdělení lipoproteinů, popíše jejich strukturu a vysvětlí jejich funkci. · Diskutuje klinický význam důležitých lipoproteinů (chylomikrony, VLDL, LDL, HDL). · Uvede lipidy vyskytující se ve slinách, vysvětlí jejich funkci a diskutuje vliv na zdraví ústní dutiny. · Stručně popíše strukturu terpenů, jejich rozdělení, uvede jejich výskyt a alespoň 3 příklady.
Metabolismus lipidů Studující: · Popíše a vysvětlí celý proces od vstupu tuků do těla až po jejich vstřebávání. · Vysvětlí transport a využití lipidů. · Rozhodne, za jakých podmínek dojde ke skladování lipidů a za jakých podmínek budou lipidy spalovány. · Vysvětlí spalování lipidů – β-oxidace: popíše, jak a kde proces probíhá, popíše hlavní produkty procesu a vysvětlí následný osud těchto produktů. · Vysvětlí a popíše vznik ketolátek, které vyjmenuje. · Diskutuje podmínky vzniku ketolátek, jejich klinický význam, tipy pro zubaře a důsledky jejich vzniku. · Popíše a vysvětlí syntézu mastných kyselin (MK), se sudým i lichým počtem uhlíků a nenasycených MK. · Odvodí klinické souvislosti spojené s nedostatkem esenciálních MK, obezitou, metabolickým syndromem MK a zváží vliv na ústní dutinu. · Diskutuje podmínky, za jakých dochází k syntéze mastných kyselin a rozhodne o regulaci jejich syntézy. · Diskutuje problémy spojené s metabolismem lipidů (steatorea, hyperlipidémie, ateroskleróza, pankreatitida, deficit lipázy, deficit žlučových kyselin), vysvětlí jejich příčiny a navrhne terapeutická doporučení.
Metabolismus proteinů a aminokyselin Studující: · Popíše proces trávení bílkovin a vysvětlí, jak dochází ke vstřebávání aminokyselin. · Vysvětlí rozdíl mezi esenciálními a neesenciálními aminokyseliny a uvede alespoň 3 příklady. · Popíše degradaci aminokyselin a diskutuje důležitost detoxikace amoniaku. · Vysvětlí a porovná oxidační deaminaci glutamátu a transaminaci aminokyselin, uvede jeden příklad a diskutuje jeho důležitost z pohledu klinické biochemie. · Podrobně popíše a vysvětlí sled všech metabolických přeměn v cyklu močoviny. · Diskutuje význam glutamátu a glutaminu při detoxikaci amoniaku. · Vysvětlí termíny glukogenní a ketogenní metabolit. · Popíše přeměny glycinu a serinu. · Popíše degradaci aspartátu a diskutuje jeho role jako donoru aminoskupiny a při syntéze pyrimidinů. · Popíše metabolismus methioninu a cysteinu a vysvětlí význam selenosysteinu. · Popíše degradaci valinu, leucinu, isoleucinu a diskutuje význam těchto aminokyselin v potravě a nebezpečí poruch při jejich degradaci. · při poruchách metabolismu vybraných aminokyselin (např. fenylketonurie, poruchy BCAA). · Popíše metabolismus fenylalaninu a tyrosinu, vysvětlí biochemickou podstatu fenylketonurie, diskutuje nebezpečí této poruchy u novorozenců a navrhne terapeutický přístup. · Vysvětlí vznik katecholaminů a diskutuje důležitost jejich degradace. · Uvede základní rozdělení C1 fragmentů. · Diskutuje úlohu tetrahydrofolátu v metabolismu a v přeměnách aminokyselin. · Popíše biosyntézu a degradaci histidinu a diskutuje úlohu histaminu v organismu při alergických reakcích.
Krebsův cyklus a dýchací řetězec Studující: · Popíše a vysvětlí průběh a umístění Krebsova cyklu. · Rozhodne a posoudí regulaci Krebsova cyklu na základě energetického stavu buňky, na úrovni substrátu a vlivem regulace enzymů. · Provede stručné shrnutí Krebsova cyklu. · Popíše a vysvětlí průběh a umístění dýchacího řetězce. · Rozhodne a posoudí regulaci dýchacího řetězce na základě dostupnosti ADP, kyslíku, přísunu NADH, FADH2 a vlivem chemické regulace (vnějších vlivů). · Diskutuje vztah dýchacího řetězce a Krebsova cyklu. · Zváží biologický význam Krebsova cyklu a dýchacího řetězce a důsledky pro ústní dutinu. · Zváží vliv nedostatku kyslíku na celkový výtěžek ATP.
Nukleové kyseliny – chemie a struktura Studující: · Popíše strukturu nukleotidů a vysvětlí rozdíl mezi bazí, nukleosidem a nukleotidem. · Vyjmenuje purinové a pyrimidinové nukleotidy. · Porovná biosyntézu purinů a pyrimidinů a diskutuje regulaci jejich syntézy. · Popíše odbourávání nukleotidů, nukleosidů a bazí. · Kriticky zhodnotí důsledky poruch degradace purinů (hyperurikemie, dna). · Popíše strukturu DNA a její uložení do vyšších struktur. · Popíše chemické složení DNA a RNA a diskutuje rozdíly mezi nimi. · Vysvětlí funkci DNA a RNA. · Popíše strukturu základních typů RNA (mRNA, tRNA, rRNA) a diskutuje jejich roli při tvorbě bílkovin. · Analyzuje vztah mezi strukturou a funkcí DNA/RNA při přenosu genetické informace. · Popíše strukturu a organizaci genu. · Vysvětlí, jakým způsobem se předává informace z DNA na RNA (transkripci). · Popíše vznik kyseliny močové a diskutuje její význam v organismu.
Poslední úprava: Kulda Vlastimil, MUDr., Ph.D. (02.10.2025)
|