PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Czech for Medical Practice in Hospital - EAP0103050
Anglický název: Czech for Medical Practice in Hospital
Zajišťuje: Ústav jazyků (14-50)
Fakulta: Lékařská fakulta v Plzni
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Pro druh:  
Garant: Mgr. Dita Macháčková
PhDr. Tamara Kopřivová
Vyučující: Mgr. Petra Kohoutová
PhDr. Tamara Kopřivová
Korekvizity : EAP0102050
Záměnnost : EAV050X09, EA0306002
Je neslučitelnost pro: EAV050X09
Je záměnnost pro: EAV050X09
Anotace -
Čeština pro lékařskou praxi v nemocnici
Předmět je zaměřen na používání lékařské češtiny v nemocnici. Má pomoci studentům při komunikaci s pacientem. Studenti si prohloubí své znalosti z předmětu Medical Terminology II - Czech (Odborná terminologie II - čeština). Důraz je kladen zejména na vyšetření pacienta, osobní a rodinnou anamnézu, minulou anamnézu (onemocnění, úrazy, operace). Studenti by měli být schopeni porozumět pacientovi vysvětlujícímu své potíže i dávat instrukce a rady pacientům. V hodinách studenti diskutují s vyučujícími problémy, se kterými se v nemocnici setkávají (neporozumění pacientovi, výslovnost, slovní zásoba ...). Při výuce je často využívána metoda role play (doktor - pacient) pro procvičování komunikačních dovedností.
Poslední úprava: Duchková Barbora (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

ZS: zápočet: docházka (povoleny 2 absence), zápočtový test (3 pokusy 70 %) 

LS: zápočet: docházka (povoleny 2 absence), zápočtový test (3 pokusy 70 %)

Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
Literatura -

Povinná literatura: I. Čermáková: Talking medicine (Czech for Medical Students); Karolinum 2018

                           vlastní materiály vyučující

Doporučená literatura: I. Čermáková, T. Bakusová: Talking medicine 2 Case Studies in Czech; Karolinum 2021

                          

Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (22.06.2023)
Požadavky ke zkoušce -

aktivní účast, povoleny 2 absence, zápočtový test

Poslední úprava: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
Sylabus -

Témata:

  Kazuistiky dle oborů:

                                  kardiologie

                                  gastroenterologie

                                  urologie a gynekologie

                                   pneumologie

                                   alergologie

                                   neurologie

                                   oftalmologie

                                   ORL 

 Úrazy.


 Z jazykového hlediska je kladen důraz na porozumění pacientovi, schopnost klást otázky a dávat pokyny, nácvik poslechu a mluvení (komunikativní dovednosti).

Gramatika:

Gramatika se procvičuje podle potřeb studentů. 

 

 

Poslední úprava: Kohoutová Petra, Mgr. (11.09.2025)
Studijní opory

Čeština on-line

Poslední úprava: Křikavová Lenka, Ing. (26.04.2021)
Výsledky učení -

Po skončení kurzu bude student schopen:

  • používat pokyny při vyšetření pacienta (imperativ, modální slovesa); 

  • klást pacientovi otázky a rozumět jeho odpovědím;   

  • spomocí základních komunikačních frází vést s pacientem jednoduchý dialog a udržet pacienta u tématu;  

  • odebrat pacientovi kardiovaskulární, urologickou, gastroenterologickou, ORL, respirační, gynekologickou, neurologickou a oftalmologickou anamnézu (základní otázky v jednoduché formě); 

  • používat kompenzační strategie tak, aby zabránil nedorozumění a dosáhl komunikačního cíle; 

  • reagovat na pacienta adekvátně sociokulturnímu kontextu; 

  • poznat a pojmenovat základní lékařské nástroje a přístroje, vysvětlit, kčemu slouží.

 

Poznámky:

  • výstupní úroveň odpovídá úrovni A2 dle SERR + specifikům jazyka pro specifické účely; 

  • student je schopen domluvit se pomocí jednoduchých vět a rozumí partnerovi v komunikaci, pokud i jeho partner používá jednoduché věty. Pokud komunikační partner používá složitější větné konstrukce, je student schopen zachytit klíčová slova tak, aby pochopil základní faktografické údaje.

Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (29.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK