|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Michaela Pecharová (30.01.2023)
Ročník: 2. ROČ. NAVAZUJÍCÍ MAGISTERSKÉ STUDIUM FYZIOTERAPIE Semestr: letní 2022/2023
Název předmětu: Fyzioterapie v klinických oborech Garant předmětu: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D. Podmínky pro zápočet: 100% účast Zkouška: ústní zkouška Počet hodin: 2/4, zápočet + zkouška Výuka: bloková výuka 10.4.-28.4.2023 8.15 – 14.30h Učebna: lehárna Kliniky RHB a TVL |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)
Povinná literatura: KOLÁŘ, Pavel, 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1 SMOLÍKOVÁ, Libuše a Miloš MÁČEK, 2010. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno: NCO NZO, ISBN 978-80-7013-527-3. GROSS, Jeffrey M., Joseph FETTO a Elaine Rosen SUPNICK, 2005. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton. ISBN: 80-7254-720-8 MAINE, Eleanor, DENEHY, Linda, 2016. Respiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics. 5. vydání. EIsevier. ISBN: 9780702047312 CARREIRO, Jane Elizabeth, 2009. Pediatric Manual Medicine: An Osteopathic Approach. Churchill Livingstone. ISBN: 978-0443103087 ČADA, Zdeněk, ČERNÝ, Rudolf, ČAKRT, Ondřej: Závrať. Tobiáš s.r.o 2017.ISBN 978-80-7311-165-6. SUCHOMEL, Petr, KRBEC, Martin: Spondylolistéza. Galén 2007. ISBN: 978-80-7262-477-5. Doporučená literatura: VONDRA, Vladimír, 2017. Dušnost: problém mnoha oborů. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta. Aeskulap. ISBN 9788020446107 BERDISHEVSKY, H. et all: Physiotherapy scoliosis-specific exercises a comprehensive review of seven major school. Scoliosis and Spinal Disorders, (2016) 11:20. DOI 10.1186/s13013-016-0076-9 NEGRINI, S. et all: 2016 SOSORT guidlines: orthopaedic nad rehabilitation treatment of idiopathic scoliosis during growth. Scoliosis and Spinal Disorders, (2018) 13:3. DOI: 10.1186/s13013-017-0145-8 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jana Čechová (23.11.2020)
Předmět prezentuje možnosti terapie v různých klinických oborech u vybraných specifických onemocnění v dospělém věku. Student se seznamuje s problematikou daného oboru (ortopedie, interní medicína, neurologie, chirurgie a další.) resp. s konkrétními typickými případy. Obsah plynule navazuje na témata předmětů Fyzioterapeutické metodiky, Obecné metody z 1. ročníku následného magisterského studia. Student po předmětu Fyzioterapie v klinických oborech by měl mít následující dovednosti a kompetence: Měl by být seznámen s problematikou daného klinického oboru (obecně), pochopit odlišnosti přístupu (dle věku pacienta, dle fáze léčby, dle možných komorbidit) Studentovi jsou předneseny nejčastější případy, kazuistika je demonstrována na pacientovi lékařem a/nebo fyzioterapeutem, případně provedena video-analýza Student by měl umět daného pacienta systematicky vyšetřit a daná data interpretovat a udělat závěr z vyšetření Student by měl umět charakterizovat typického pacienta (typiklinických oborů) a znát jeho potřeby Na základě vyšetření je student schopen stanovit cíl terapie (krátkodobý a dlouhodobý) Student je seznámen indikací a kontraindikací fyzioterapie; u akutního lůžka –sledování dat u monitorovaného pacienta Stručná charakteristika předmětu: Student dostává informace, které charakterizují příslušný klinický obor a jsou prezentovány nejčastější kazuistiky. Vždy je v rámci předmětu předneseno téma z pohledu lékaře, na které navazuje sdělní fyzioterapeuta. Fyzioterapeut vysvětlí péči o daného pacienta, demonstruje na skutečném případu, případně na videu. Fyzioterapeut klade důraz na vyšetření, postup terapie, závěrečné zhodnocení efektu terapie. Hlavní témata předmětu jsou: Spolupráce lékaře a fyzioterapeuta při ošetření pacienta s poruchou v pohybovém aparátu, u pacienta se skoliózou. Spolupráce fyzioterapeuta a lékaře u postpoliomyelitického syndromu, u cerebellárlní ataxie, po cévní mozkové příhodě, u pacienta s degenerativním neurologickým onemocněním a u pacienta s poruchou vestibulárního aparátu. Metodické postupy v pneumologii. Funkční vyšetření a terapie kardiorespiračních poruch v dospělém věku, u pacienta s interní diagnózou. Metodické postupy lékaře a fyzioterapeuta u popálenin. |