Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)
Předmět poskytuje studentům prostor k praktickému nácviku výzkumné činnosti od plánování přes sběr a analýzu dat až k samotné publikaci výsledků. Formou praktického nácviku a týmové práce pod vedením lektora studenti sami zpracovávají výzkumný projekt menšího rozsahu, a to včetně sběru dat v terénu a jejich zpracování. Předmět je zaměřen na praktický nácvik využití kvalitativních metod v adiktologickém výzkumu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)
Cílem předmětu je vyzkoušet si praktickou aplikaci metodologických znalostí a dovedností. Student se prostřednictvím účasti na celém výzkumném procesu seznámí s psaním výzkumného záměru, projektu, závěrečné zprávy z výzkumu a odborného článku (příp. posteru, prezentace atd.). Akcentován je praktický nácvik všech složek výzkumné práce, zejm.: hledání tématu výzkumu, formulace výzkumných cílů, otázek a hypotéz, plánování výzkumu (metodologie, etika, logistika, rozpočet aj.), realizace výzkumu (sběr a zpracování dat), vytváření výstupů (psaní závěrečné zprávy s ohledem jak na formu, tak na obsah, publikování v odborných periodicích a na konferencích). Po absolvování předmětu bude student schopen získané teoretické i praktické poznatky sám aplikovat na jiné výzkumné projekty.
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2020)
Úvod, volba tématu a návrh výzkumného plánu. Úvod, rekapitulace výzkumných zásad: rekapitulace toho, co vše zahrnuje výzkumný projekt a zopakování základních zásad realizace výzkumu. Klíčové pojmy: projekt, teoreticko-kritická analýza, otázky a hypotézy, výzkumný soubor - nominační techniky a rozsah, metody sběru dat, metody analýzy a interpretace dat, závěrečná zpráva, odborná publikace. Volba tématu: lektor spolu s posluchači navrhne výzkumný problém a jsou diskutovány možnosti jeho řešení. Příprava výzkumného plánu: plán výzkumu je navržen tak, aby byly všechny klíčové části realizovatelné v rámci tří následujících cvičení, a to z logistického, ekonomického i časového hlediska.
Volba výzkumné strategie, příprava sběru dat. Posluchači připraví vlastní návrh řešení stanoveného výzkumného problému, který na semináři prezentují. Doporučená osnova návrhu: cíl výzkumu, obecný metodologický rámec - design výzkumu, výzkumné otázky, strategie a metody výběru výzkumného souboru, rozsah výzkumného souboru, metody tvorby dat, metody analýzy dat. Klíčové pojmy: cíl, výzkumné otázky, design výzkumu, konceptualizace, metody tvorby dat, pozorování, rozhovor, ohnisková skupina, sběr dat, etická pravidla výzkumu. Volba výzkumné strategie a metod tvorby dat: lektor spolu s posluchači navrhne finální podobu výzkumu, který bude následně realizován, a to zejména s ohledem na konkrétní metody tvorby dat. Příprava sběru dat: posluchač se prakticky připraví na samotný sběr dat - precizní příprava nástroje tvorby dat, technické požadavky sběru dat, koordinace činnosti, etika sběru dat a nakládání s nimi.
Sběr dat, kódování dat, analýza dat - samostatná práce posluchačů. Sběr dat: posluchači provedou první vlnu sběru dat v terénu. Klíčové pojmy: transkripce a kódování dat, redukce, analýza dat, triangulace. Revize a diskuze nad tvorbou dat: posluchači distanční formou představí získaná data, diskutují vlastní zkušenosti s kontaktováním účastníků výzkumu i se samotnou metodou tvorby dat. Kódování a analýza dat: distanční formou jsou diskutovány způsoby kódování dat a jejich analýza, pozornost je věnována otázkám validity.
Analýza dat, psaní závěrečné zprávy - skupinová práce posluchačů. Analýza dat distanční formou: posluchači spolu s lektorem diskutují a koordinují analýzu dat tak, aby výstupem výzkumu byla ucelená závěrečná zpráva či jiný adekvátní publikační výstup. Klíčové pojmy: kódování, kategorizace, analýza, indukce, validita, triangulace, komparace, diskuze, závěry, závěrečná zpráva z výzkumu. Tvorba publikačního výstupu: posluchači koordinovaně zpracují ucelený publikační výstup, a to včetně popisu použitých metod, interpretace výsledků, diskuze a závěrů.
Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2020)
Povinná:
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
Doporučená:
Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015, 230 s. ISBN 978-80-262-0980-5.
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
Strauss, Anselm L., Corbin, Juliet M.. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X.
Morgan, David L.. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Tišnov: Sdružení SCAN, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4.
Švaříček, Roman, Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)
Seminář probíhá jednou za semestr 4 hodiny.interaktivní část je zaměřena také na praktické zvládnutí domácí přípravy a ukázek, jak s výukovými texty a oporami u dílčích témat pracovat. Účast na semináři je povinná a je sledovaná docházka tvořící součást závěrečného hodnocení.
Rozšířené konzultační hodiny:
Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici jednak k osobním konzultacím v době jejich výukových bloků nebo kdykoliv během semestru (konzultace nutno předem domluvit) na e-mailovém kontaktu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)
Požadavky k zápočtu:
účast na přímé výuce (náhradou je doložená aktivní účast na koordinaci výzkumu ve skupině posluchačů)
aktivní účast na realizaci výzkumu doložená písemnými podklady ve stanoveném rozsahu a kvalitě: přepis hrubých dat, analýza výsledků a podíl na závěrečné zprávě