|
|
|
||
Poslední úprava: SLA01900 (22.10.2012)
|
|
||
Poslední úprava: SLA01900 (22.10.2012)
Studen získá základní informace o ochraně a podpoře zdraví, jako souhrnu činností a opatření k vytváření a ochraně zdravých životních a pracovních podmínek. Cílem je vštípit studentům základní znalosti o primární prevenci nemocí hromadného výskytu - kardiovaskulárních nemocech, nádorových onemocněních, metabolických onemocnění, infekčních onemocněních alergiích… |
|
||
Poslední úprava: SLA01900 (22.10.2012)
Znalosti: Studenti získají přehled o faktorech prostředí a jejich vlivů na zdraví člověka. Seznámí se s faktory životního prostředí (půda, voda, ovzduší) způsoby jejich hodnocení, možnostech posuzování vlivů na zdraví jedinců i populačních skupin. Budou seznámeni s možnosti prevence nepříznivého působení těchto faktorů na zdraví lidí. Získají znalosti o faktorech pracovního prostředí, způsobech jejich identifikace, analýzy i možnostech regulace nepříznivých vlivů. Seznámí se s principy kategorizace prací, posuzování pracoviště, pracovního místa i pracovní námahy. Dále o možnostech preventivních opatření na ochranu zdraví. Získají znalosti o faktorech životního stylu, metodách jejich hodnocení, aplikací výsledků posouzení faktorů životního stylu do praxe. Získají znalosti o metodách hodnocení výživového stavu, význam hlavních druhů potravin, zásady správné výživy dospělé populace, výživě kojenců a malých dětí. Seznámí se s problematikou drogových závislostí, především kouření tabáku , jejich epidemiologií . Dále s prevencí a obecné schéma léčby závislosti na tabáku, mezinárodní situací, základní pravidly kontroly tabáku. V epidemiologii bude seznámen se základními ukazateli zdravotního stavu, způsoby jejich zjišťování i hodnocení. Získá znalosti z infekční epidemiologie o procesu šíření nákaz - zdroji, cestách přenosu a vnímavém jedinci. Dovednosti: Student bude schopen na základě získaných znalostí posoudit vliv jednotlivých faktorů prostředí na zdraví člověka. Bude schopen navrhnout jednoduchá základní opatření na ochranu zdraví před nepříznivými vlivy faktorů prostředí (chování jedinců i skupin při nepříznivých meteorologických podmínkách, - inverzi, způsob přípravy nezávadné vody v havarijních či polních podmínkách,….). Posoudit jednoduchým způsoben pracovní zátěž a pracovní námahu, posoudit uspořádání pracovního místa. Navrhnout a provést hodnocení výživového stavu včetně hodnocení spotřeby a konceptu doporučených dávek živin. Navrhnout základní preventivní a represivní protiepidemická opatření. Kompetence: Student je schopen na základě získaných teoretických znalostí samostatně navrhnout a realizovat jednoduchou deskriptivní studii - navrhnout a vyhodnotit pomocí dotazníků základní deskriptivní charakteristiky. Bude schopen shromáždit, vytřídit, zhodnotit a porovnat získaná data ve vztahu k různým charakteristikám osoby, místa a času.. |
|
||
Poslední úprava: HOL02040 (12.09.2014)
Výuka probíhá formou seminářů a přednášek, každé téma je částečně předneseno, částečně probráno na semináři. Semináře jsou pro studenty povinné! HYGIENA
Seminární práce: zpracování těchto témat:
|
|
||
Poslední úprava: KRA01701 (05.01.2014)
ZÁKLADNÍ LITERATURA: 1. Tuček, M., Slámová A. a kol.: Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Karolinum 2012 . 214s. 2. Podstatová, H.: Základy epidemiologie a hygieny. Galén, Karolinum 2009, 153s. 3. Bencko, V. a kol.: Hygiena a epidemiologie - učební texty k seminářům a praktickým cvičením pro studijní obor zubní lékařství. UK Praha, 2006, 175s. 4. Podstatová, H.: Hygiena provozu zdravotnických zařízení a nová legislativa. Epava. 2002. 262 s. DOPORUČENÁ LITERATURA: 1. Göpfertová, D. a kol.: Epidemiologie obecná a speciální: Karolinum. 2007. 300s. 2. Kudlová, E. a kol.: Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. Karolinum Praha, 2009,287 s 3. Fait, T., a kol: Preventivní medicína. Maxdorf.2008. 551 s. 4. Maďar, R., a kol.: Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Grada Publishing. 2006, 178 s. 5. Králíková, E. e al.: Závislost na tabáku - epidemiologie, prevence a léčba, Adamira, Břeclav, 2013. OPORY STUDIA: KOMÁREK,L. a kol.: Manuál prevence v lékařské praxi. Dostupné na : http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi ZVÁROVÁ, J., a kol.: Biomedicínská statistika . Dostupné na: http://ucebnice.euromise.cz/index.php?conn=0§ion=knihy |
|
||
Poslední úprava: SLA01900 (22.10.2012)
Přednášky, semináře, terénní práce s písemným zpracováním zadaného tématu. Obhajoba písemné seminární práce na závěrečném semináři |
|
||
Poslední úprava: SLA01900 (08.03.2017)
Výsledná klasifikace u zkoušky sestává: 25% hodnocení - docházka na semináře, 25% hodnocení - klasifikace závěrečné seminární práce, 50% hodnocení - znalosti u ústní zkoušky dle otázek (viz níže) Výstupní hodnocení: 100 -87% výborně, 86-74% velmi dobře, 73 - 60% dobře, 59% a méně neprospěl
Zkušební otázky z hygieny a epidemiologie: Zkušební otázky z hygieny a epidemiologie:
|