PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
History of Russian (Soviet) Cinema I: Beginnings of Russian and Soviet Cinematography (1890s - Beginnings of 1920s) I - AVES00953
Anglický název: History of Russian (Soviet) Cinema I: Beginnings of Russian and Soviet Cinematography (1890s - Beginnings of 1920s) I
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Stanislav Tumis, M.A., Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: SVSTUMIS (06.01.2020)
The course deals with the beginnings of the Russian movie at the turn of the 19th and 20th century and first impulses of Soviet cinematography in 1920s. It analyzes not only the Russian (Soviet) movie, with strong emphasis on Montage school in 1920s, but also the whole context in which the Russian (Soviet) cinematography developed, for example the role of art as a whole, role of foreign influences, conditions of development, political and propagandist aspects etc. A part of the course will compose the projection and examples of chosen movies.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: SVSTUMIS (06.01.2020)

-Beumers, B.: A History of Russian Cinema. Oxford 2009.

-Bordwell, D.: The Idea of Montage in Soviet Art and Film. Cinema Journal, vol. 11, no. 2, Spring 1972, s. 9-17.

-Figes, O.: Natašin tanec. Kulturní historie Ruska. Praha - Plzeň 2004.

-Gallez, D. W.: The Prokofiev-Eisenstein Collaboration: "Nevsky" and "Ivan" Revisited. Cinema Journal, vol. 17, no. 2, Spring 1978, s. 13-35.

-Ingster, B.: Serge Eisenstein. Hollywood Quarterly, vol. 5, no. 4, Summer 1951, s. 380-388.

-Kepley, V.: The Firs "Perestroika": Soviet Cinama under the First Five-Year Plan. Cinema Journal, vol. 35, no. 4, Summer 1996, s. 31-53.

-King, D.: Red Star over Russia. A Visual History of the Soviet Union from 1917 to the Death of Stalin. neuvedeno

-Leyda, J.: Prologue to the Russian Fim. Hollywood Quarterly, vol. 2, no. 1, Oct. 1946, s. 35-41; vol. 2, no. 2, Jan. 1947, s. 164-173.

-Prince, S. - Hensley, W. E.: The Kuleshov Effect: Recreating the Classic Experiment. Cinema Journal, vol. 31, no. 2, Winter 1992, s. 59-75.

-Rzhevsky, N. (ed.): The Cambridge Companion to Modern Russian Culture. Cambridge 1998.

-Sadoul, G.: Dějiny filmu. Od Lumièra až do současné doby. Praha 1958.

-Segel, H. B.: Russian Avant-Garde Stage Design Exhibit Travels in the U.S. Performing Arts Journal, vol. 14, no. 3, Sep. 1992, s. 57-69.

-Stites, R.: Russian Popular Culture. Entertainment and Society Since 1900. Cambridge 1992.

-Thompsonová, K. - Bordwell, D.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2007.

-Toeplitz, J.: Dějiny filmu, I. díl: 1895-1918. Praha 1989.

-Youngblood, D. J.: Movies for the Masses. Popular Cinema and Soviet Society in the 1920s. Cambridge 1992.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: SVSTUMIS (22.03.2020)

Credit: participation in classes (maximally 3 absences during semester). In the period when the university is closed, the students will answer to five questions sent them after watching the chosen movie.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: SVSTUMIS (06.01.2020)

1) Beginnings of Russian Cinematography (Since 1890s till 1917)

2) Projection of Chosen Movies by Evgenii Bauer (Twilight of a Woman's Soul /1913/, After Death /1915/, The Dying Swan /1916/)

3) Bolshevic Revolution and the Civil War - Soviet Movie Since 1917 till 1924

4) Projection of Chosen Movie by Lev Kuleshov (The Extraordinary Adventures of Mr West in the Land of Bolsheviks /1924/) or Yakov Protazanov (Aelita /1924/)

5) Soviet Entertaining Movies of the 1920s (1924-1930)

6) Projection of Chosen Movie by Yakov Protazanov, Boris Barnet, or Fridrich Ermler

7) Montage School - example I: Sergei Eisenstein

8) Projection of Chosen Movie by Sergei Eisenstein

9) Montage School - example II: Vsevolod Pudovkin and Alexander Dovzhenko

10) Projection of Chosen Movie by Vsevolod Pudovkin, or Alexander Dovzhenko

11) Montage School - example III: Dziga Vertov and others (Kozintsev, Yutkevich, Trauberg)

12) Projection of Chosen Movie by Dziga Vertov

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK