|
|
|
||
Poslední úprava: Lucie Houšková (24.05.2023)
Kazuistický seminář se váže na předchozí pedagogické předměty, koncepčně je však propojen i s oborovými didaktikami: hlavním cílem je integrovat teorii a praxi pedagogického vzdělávání studentů. Jeho podstatou je konfrontace subjektivních teorií studentů učitelství, vědeckých teorií a řízená reflexe jejich zkušenosti z praxe ve školách či vzdělávacích zařízeních. Studenti se v kazuistickém semináři učí reflektovat realitu škol a školního vzdělávání z pedagogického hlediska na základě vlastních záznamů, materiálů dodaných vyučujícím i prostřednictvím činnostního učení - z pozice pozorovatele pedagogického dění i přímého aktéra praktické činnosti. Z těchto důvodů je kazuistický seminář organizačně zařazen souběžně s praxemi nebo bezprostředně po nich.Kazuistický seminář plní funkci normativní (motivace k profesi a k dalšímu studiu pedagogických témat, funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a jednat v nich. Formy a metody vzdělávání v kazuistickém semináři: reflexe vlastních či dodaných nahrávek z praxe, mikrovyučování či analýza celých vyučovacích hodin z pedagogického hlediska, společné hospitace a jejich analýza, analýza problematických míst vzdělávání, práce s portfoliem 1. Rámec vzdělávací činnosti učitele: školní vzdělávací program a jeho přizpůsobení konkrétním potřebám školy, organizační struktura školy, povinná dokumentace školy, možnosti dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. 2. Kurikulární problematika: Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat 3. Souvztažnost cílů – obsahu – metod a forem – hodnocení ve vzdělávání. 4. Inkluzivní vzdělávací strategie.<br> 5. Specifika hodnotících procesů ve vzdělávacím prostředí. Evaluace školy a práce učitele s evaluačními nástroji. 6. Možnosti školy ve výchovném působení. Etická problematika, mravní vědomí a jednání. Problematika hodnot v práci učitele. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků ve výuce nebo jiné edukační aktivitě 7. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných vyučovacích hodin<br> 8. Kultivace pedagogické komunikace s žáky, kolegy, rodiči aj. 9. Problematika třídního managementu. Autorita učitele. Korekce rušivého chování. 10. Profesní kolegialita. 11. Preventivní programy školy. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - žák se zdravotním postižením, žák se zdravotním znevýhodněním, žák se sociálním znevýhodněním; otázky inkluzivního vzdělávání. 12. Žák s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání žáků-cizinců, práce ve výuce. 13. Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (31.10.2019)
Studijní literatura Povinná literatura: Doporučená literatura: |