Kazuistický seminář: pedagogika - AUS519002
Anglický název: Case studies seminar: pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: 14
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Vyučující: Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Lucie Houšková (24.05.2023)
anotace předmětu:

Kazuistický seminář se váže na předchozí pedagogické předměty, koncepčně je však propojen i s oborovými didaktikami: hlavním cílem je integrovat teorii a praxi pedagogického vzdělávání studentů. Jeho podstatou je konfrontace subjektivních teorií studentů učitelství, vědeckých teorií a řízená reflexe jejich zkušenosti z praxe ve školách či vzdělávacích zařízeních. Studenti se v kazuistickém semináři učí reflektovat realitu škol a školního vzdělávání z pedagogického hlediska na základě vlastních záznamů, materiálů dodaných vyučujícím i prostřednictvím činnostního učení - z pozice pozorovatele pedagogického dění i přímého aktéra praktické činnosti.

Z těchto důvodů je kazuistický seminář organizačně zařazen souběžně s praxemi nebo bezprostředně po nich.Kazuistický seminář plní funkci normativní (motivace k profesi a k dalšímu studiu pedagogických témat, funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a jednat v nich.

Formy a metody vzdělávání v kazuistickém semináři:
reflexe vlastních či dodaných nahrávek z praxe, mikrovyučování či analýza celých vyučovacích hodin z pedagogického hlediska, společné hospitace a jejich analýza, analýza problematických míst vzdělávání, práce s portfoliem

1. Rámec vzdělávací činnosti učitele: školní vzdělávací program a jeho přizpůsobení konkrétním potřebám školy, organizační struktura školy, povinná dokumentace školy, možnosti dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků.
2. Kurikulární problematika: Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat
3. Souvztažnost cílů – obsahu – metod a forem – hodnocení ve vzdělávání.
4. Inkluzivní vzdělávací strategie.<br>
5. Specifika hodnotících procesů ve vzdělávacím prostředí. Evaluace školy a práce učitele s evaluačními nástroji.
6. Možnosti školy ve výchovném působení. Etická problematika, mravní vědomí a jednání. Problematika hodnot v práci učitele. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků ve výuce nebo jiné edukační aktivitě
7. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných vyučovacích hodin<br>
8. Kultivace pedagogické komunikace s žáky, kolegy, rodiči aj.
9. Problematika třídního managementu. Autorita učitele. Korekce rušivého chování.
10. Profesní kolegialita.
11. Preventivní programy školy. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - žák se zdravotním postižením, žák se zdravotním znevýhodněním, žák se sociálním znevýhodněním; otázky inkluzivního vzdělávání.
12. Žák s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání žáků-cizinců, práce ve výuce.
13. Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně.

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (31.10.2019)

Studijní literatura Povinná literatura:
KORTHAGEN, F. et al. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.
KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
NEZVALOVÁ, D.: Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele. E-pedagogium, 2, 2002. Získáno z:
http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek08.htm
REITHMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V.: Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Národní program rozvoje vzděláván v ČRí. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).
Výstupy projektu Cesta ku kvalitě 2011
Manuály evaluačních nástrojů http://www.nuov.cz/ae/manualy-evaluacnich-nastroju
Evaluační nástroje: http://www.nuov.cz/ae/evaluacni-nastroje

Doporučená literatura:
BELZ, H.-SIEGRIS, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávaní. Praha: Portál, 1998.
CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998.
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.
FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008..
GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.
Olomouc: Hanex, 2000.
HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I.: Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009.
KALHOUS, Z., OBST,O et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003.
KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2009.
KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu,
2007.
MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..
MEŠKOVÁ, M.: Motivace žáků efektivní komunikaci. Praha: Portál, 2012.
MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.
PASCH, M a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.
PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 2013.
POL, M.,LAZAROVÁ,B.: Spolupráce učitelů -podmínka rozvoje školy. Praha, Strom 1999.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.
TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.
VALENTA, J a kol.: Pohledy – projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA, 1993.
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.