|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (06.02.2023)
Kazuistický seminář se váže na předchozí pedagogické předměty, koncepčně je však propojen i s oborovými didaktikami: hlavním cílem je integrovat teorii a praxi pedagogického vzdělávání studentů. Jeho podstatou je konfrontace subjektivních teorií studentů učitelství, vědeckých teorií a řízená reflexe jejich zkušenosti z praxe ve školách či vzdělávacích zařízeních. Studenti se v kazuistickém semináři učí reflektovat realitu škol a školního vzdělávání z pedagogického hlediska na základě vlastních záznamů, materiálů dodaných vyučujícím i prostřednictvím činnostního učení - z pozice pozorovatele pedagogického dění i přímého aktéra praktické činnosti. Z těchto důvodů je kazuistický seminář organizačně zařazen souběžně s praxemi nebo bezprostředně po nich.Kazuistický seminář plní funkci normativní (motivace k profesi a k dalšímu studiu pedagogických témat, funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a jednat v nich. Formy a metody vzdělávání v kazuistickém semináři: reflexe vlastních či dodaných nahrávek z praxe, mikrovyučování či analýza celých vyučovacích hodin z pedagogického hlediska, společné hospitace a jejich analýza, analýza problematických míst vzdělávání, práce s portfoliem 1. Rámec vzdělávací činnosti učitele: školní vzdělávací program a jeho přizpůsobení konkrétním potřebám školy, organizační struktura školy, povinná dokumentace školy, možnosti dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. 2. Kurikulární problematika: Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat 3. Souvztažnost cílů – obsahu – metod a forem – hodnocení ve vzdělávání. 4. Inkluzivní vzdělávací strategie.<br> 5. Specifika hodnotících procesů ve vzdělávacím prostředí. Evaluace školy a práce učitele s evaluačními nástroji. 6. Možnosti školy ve výchovném působení. Etická problematika, mravní vědomí a jednání. Problematika hodnot v práci učitele. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků ve výuce nebo jiné edukační aktivitě 7. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných vyučovacích hodin<br> 8. Kultivace pedagogické komunikace s žáky, kolegy, rodiči aj. 9. Problematika třídního managementu. Autorita učitele. Korekce rušivého chování. 10. Profesní kolegialita. 11. Preventivní programy školy. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - žák se zdravotním postižením, žák se zdravotním znevýhodněním, žák se sociálním znevýhodněním; otázky inkluzivního vzdělávání. 12. Žák s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání žáků-cizinců, práce ve výuce. 13. Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně. ---------- SPECIFICKÁ ANOTACE PRO VARIANTU KAZU-SEMINÁŘE VEDENOU J. VALENTOU:<br> NEJPRVE UPOZORŇUJI, ŽE TENTO KAZU-SEMINÁŘ JE URČEN STUDENTŮM USŠ. JEHO OBSAH JE<br> VZTAŽEN K INTEGRACI 1. APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU + JEDNOHO Z PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT,<br> KONKRÉTNĚ "OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVY",<br> KTERÁ SE ZAMĚŘUJE NA ROZVÍJENÍ SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ + DOVEDNOSTÍ OSOBNOSTNÍCH ATD.<br> A/NEBO K INTEGRACI<br> 2. APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU + JEDNOHO Z DOPLŇUJÍCÍCH VZDĚLÁVACÍCH OBORŮ, KONKRÉTNĚ "DRAMATICKÉ VÝCHOVY", Z NÍŽ APROBAČNÍ PŘEDMĚTY MOHOU ČERPAT ZEJM. "PERFORMATIVNÍ" EDUKAČNÍ POSTUPY, HRY V ROLÍCH ATD.<br> SEMINÁŘ JE TEDY ZAMĚŘEN NA PRÁCI DLE POŽADAVKŮ RVP.<br> NA TO UPOZORŇUJI STUDENTY UCCJ, JEJICHŽ PRAXE OBVYKLE NENÍ NIJAK VÁZÁNA<br> NA POŽADAVKY NÁRODNÍCH KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ.<br> <br> -----------------------------------------------<br> <br> PREZENČNÍ VARIANTA:<br> <br> Zaměření kurzu v ZS i LS:<br> <br> Praktické řešení<br> a) integrace učiva a metod aprobačního předmětu a učiva a metod průřezového tématu "osobnostní a sociální<br> výchova" zakotveného v RVP pro základní vzdělávání a/nebo gymnázia (resp. integrace učiva a metod z oblasti<br> osobnostně sociálního a mravního rozvoje do předmětu);<br> b) využití scénických postupů, hraní rolí a inscenační metody (resp. metod dramamtické výchovy) ve výuce<br> aprobačního předmětu.<br> <br> Další specifikace:<br> <br> 1. Obsah - podle osobní volby účastníků lze v tomto semestru věnovat pozornost jak tématu integrace osobnostní<br> a sociální výchovy do vlastního aprobačního předmětu tak i využití scénických/dramatických postupů ve vlastní<br> výuce aprobačního předmětu.<br> O TOM ČTĚTE OBĚ OBECNÉ ANOTACE NÍŽE!!!<br> <br> 2. Předmět bude opět založen na vlastních vyučovacích výstupech (30 - 45 minut) účastníků (postup od praxe k<br> teorii), po nichž bude následovat vždy především didaktická reflexe zabývající se průběhem hodiny.<br> Žáky si dělají sami studenti.<br> Bezpečné prostředí zajištěno :-)<br> <br> 3. Kurz bude probíhá v rozsahu 2 vyučovacích hodin;<br> - vzhledem k jeho formě je max. počet zapsaných 15, min. cca 8;<br> - počítejte s nutností docházky (kolegové potřebují mít koho učit...), byť absence samozřejmě možné (věc dohody).<br> <br> 4. Zápočet = za realizovanou lekci a většinovou účast (obvykle 3 absence - podle reálného počtu setkání v daném<br> semestru).<br> <br> Vzhledem k povaze předěmtu musí být získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět.<br> <br> <br> Aktuální literatura k předmětu<br> <br> Bakalář,E.: I dospělí si mohou hrát. Praha, Pressfoto 1976.<br> Bakalář,E.: Psychohry. P, MF 1989.// Psychohry 2. P, Vyšehrad 92.<br> Belz,H. – Siegrist,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. P,Portál 2001.<br> Brander, P., Ondráčková Jana et al.: Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, Argo 2006.<br> Carnegie,D.: Jak získávat přátele a působit na lidi. Bratislava, Bradlo 91.<br> Činčera, J.: Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada, 2008.<br> Eyrovi,L.aR.: Jak vychovávat děti k hodnotám. Praha, Portál 2000.<br> Grecmanová,H.-Urbanovská,E.-Novotný,P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc,<br> Hanex 2000.<br> Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha, Grada 2009.<br> Havlínová a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.<br> Hay,L.: Miluj svůj život. Praha, Radost 1993.<br> Hermochová,S.: Sociálně psychologický výcvik. Praha, UK 1981.<br> Hlavsa,M. a kol.: Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, SPN 1986.<br> Interkulturní vzdělávání. Praha, Člověk v tísni 2002.<br> Karnsová,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995.<br> Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. P, Portál 97.<br> Kjaergaard,E. - Martineine R.: Pětkrát hurá demokracii. Praha, STROM 97.<br> Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2011.<br> Komárková,R. a kol..: Aplikovaná sociální psychologie III (Soc.psy.výcvik). Praha, Grada 2001.<br> Konflikt-koření života. Praha, Partners for Dem.Change+Tereza 96.<br> Kopřiva, P. a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž, Spirála 2005.<br> Křivohlavý,J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda 1988.<br> Ledvinová,J. a kol.:Výchova pro budoucnost (cesty ekologické výchovy). Praha, MŽP a Tereza 1992.<br> Machková,E.: Drama v anglické škole. Praha, ARTAMA 1992.<br> Machková,E.: Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, ARTAMA 99.<br> Machová, J., Kubátová, D. a kolektiv: Výchova ke zdraví. Praha, Grada 2009.<br> Míček,L.: Duševní hygiena. Praha, SPN 1984.<br> Moree, D. a kol., Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu.<br> Člověk v tísni, o.p.s., Praha, 2008.<br> Neuman,J.: Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha, Portál 99.<br> O`Connor,J. – Seymour,J.: Úvod do neurolingvistického programování. Praha, IproNLP 98.<br> Ondrušek,D.-Labáth,V.: Tréning? Učenie zážitkom. Tréning. Partners for Democratic Change Slovakia, 2007.<br> Osobnostní a sociální výchova. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Průřezová témata.<br> [online] Dostupný z: www.vuppraha.cz<br> Pike,G.- Selby,D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994.<br> Pohnerová,M.: Duchovní a smyslová výchova. Polička, Fantisk 1992.<br> Powell,T.a J.: Silvova metoda. Praha, Pragma 1993.<br> Pucová, V. a kol.: Orientace ve světě práce. Most, Hněvín 2003.<br> Roche-Olivar,R.: Etická výchova. Bratislava 1992 (slov.).<br> Rückerová-Voglerová,U.: Učení bez stresu. Praha, Portál 1994.<br> Srb, V. a kol.: Jak na osobnostní a sociální výchovu. Dostupné z: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php?<br> cast=jak-na-osv<br> Šišková, T. a kol.: Výchova k toleranci a proti rasismu. P,Portál 98.<br> Vacek,P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha, Portál 2008.<br> Valenta, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013.<br> Valenta,J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů.P,ISV 99.<br> Valenta, J., Dramatická výchova a další eto-edukační systémy. In: Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická<br> výchova na přelomu tisíciletí. Sborník z konference v říjnu 2007 v Praze. Praha: STD 2008, ss. 91-100.<br> Valenta, J. Gramotnosti, kompetence, standardy, indikátory (a ti druzí) II aneb Sociální gramotnost. [online]<br> 2015. Nepublikovaný rukopis. Dostupný z: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV<br> Valenta, J.: Hesla: Divadlo ve výchově; Dramatická výchova; Dramatizace; Hraní rolí (inscenační metoda);<br> Simulace, simulační hra. online Metodický portál RVP–Wiki. Praha : VUP 2009. Dostupný<br> na:http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/ POUZE HESLÁŘ – NENÍ K VÝBĚRU.<br> VALENTA, J. Gramotnosti, kompetence, standardy, indikátory (a ti druzí) II aneb Sociální gramotnost. [online] 2015.<br> Nepublikovaný rukopis. Dostupný z: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV<br> Valenta,J.: Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování. Praha, ISV 95.<br> Valenta,J.: Komplexní rozvoj osobnosti žáka ve vyučování. In: Kasíková-Vališová: Pedagogika pro učitele. Praha,<br> Grada 2006. !!POZOR!! - jde o stať - pro zkoušku se nepočítá jako kniha!!!!!<br> Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy.<br> Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, s. 9-22. KE<br> ----------------------------------------<br> < |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (31.10.2019)
Studijní literatura Povinná literatura: Doporučená literatura: |