|
|
|
||
Cílem výuky předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby se studenti orientovali ve specifických výchovných problémech, s kterými se jako učitelé setkají v praxi. Předmět je orientuje především na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovném a vzdělávacím prostředí jako základu pro optimální pedagogickou intervenci. Utváří také podmínky pro porozumění a realizaci výchovných opatření v multikulturní a globální společnosti. Obsahovou náplň studijního předmětu tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností budoucích učitelů z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), speciální pedagogiky (vzdělávání handicapovaných, poruchy chování) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).
Poslední úprava: Houšková Lucie (17.05.2023)
|
|
||
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovných a vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko - psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím). Poslední úprava: Houšková Lucie (17.05.2023)
|
|
||
ATESTACE: ZÁPOČET: 1) + 2) 1) Prezentace zápočtové práce na téma „Návrh vzdělávacího projektu do výuky” Téma projektu: Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena. Povinný obsah návrhu projektu: představení tématu projektu, motivace k tématu, cíl projektu, délka trvání, místo konání projektu, časové rozvržení, potřebné pomůcky a prerekvizity, případné využité metodiky a další nástroje, vyučovací metoda aplikovaná v projektu, výstup projektu, počet a věk účastníků, předmět (či předměty, ve kterých bude projekt probíhat). 2) Splnění testu ověřujícího obsah přednášek a povinné literatury Poslední úprava: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (01.10.2023)
|
|
||
Základní literatura: KASÍKOVÁ, H. STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. ŠŤASTNÁ, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. TANNENBERGOVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Doporučená literatura: ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ČENĚK, J. SMOLÍK, J. VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999. JEDLIČKA,R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET.AL. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In: DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003, s. 78-105. MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004. PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.2007. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV, 2001. PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998. SAK, P. MAREŠ, J. NOVÁ, H. RICHTER, V.SAKOVÁ, K. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2000. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Karálové : Gaudeamus, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999. VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008.
Poslední úprava: Burešová Karolína, PhDr., Ph.D. (20.09.2021)
|
|
||
Obsahová náplň předmětu: 1) Autorita učitele a problematika kázně ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole. 2) Profesní etika učitelství. 3) Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele. 4) Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence. 5) Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Sociální vyloučení a inkluze. 6) Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte. 7) Sociálně pedagogická role učitele. Komunitní vzdělávání a komunitní projekty. 8) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematika inkluzivního vzdělávání. 9) Multikulturní výchova a vzdělávání. Menšiny a výchova. 10) Globální výchova: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. 11) Environmentální a ekologická výchova. Mediální výchova. 12) Otázky bezpečnosti ve vzdělávání a s tím související prevence. Bezpečnost školního prostředí. Poslední úprava: Houšková Lucie (17.05.2023)
|