|
|
|
||
Předmět vede studenty k orientaci v oboru pedagogika a pochopení jejího významu v teoretické i praktické rovině. Cílem je seznámit studenty se základními pedagogickými kategoriemi a vytvořit podmínky pro to, aby studenti získali předpoklady k analýze základních problémů výchovy, vzdělávání a současného školství v souvislosti se společenským vývojem a soudobými pedagogickými diskursy. V kontextu jednotlivých tematických oblastí budou studenti schopni kriticky uvažovat nad možnostmi, podmínkami a funkcemi současné školy, a zároveň aplikovat teoretické poznatky do pedagogické praxe. Nedílnou součástí předmětu je vést studenty k pochopení měnícího se pojetí profese učitele a přispět k vytváření jejich pozitivního postoje k této profesi.
Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.12.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je představit pedagogiku jako teoreticko-empirickou vědu, pochopit její podstatu a význam, stejně jako její souvislost s aktuálními trendy ve vzdělávání. Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.12.2022)
|
|
||
Povinná literatura: • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. (2015.) Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.
• BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. Další zdroje ke studiu budou doporučovány průběžně. Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.12.2022)
|
|
||
- Reflexe vybraného textu z dějin pedagogiky v rozsahu cca 1 strany Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (08.12.2022)
|
|
||
1.Pedagogika a její vědní profil, vztah k jiným vědám, vztah teorie a praxe. 2.Vhled do proměny a povahy pedagogických diskurzů a jejich vliv na vzdělávání. 3.Proces výchovy a jeho základní prvky, otázky výchovy v kontextu současného paradigmatu. 4.Vzdělávací systém ČR, současná vzdělávací politika a její trendy. 5.Základní legislativní a kurikulární dokumenty a jejich přesah do pedagogické praxe. 6.České školství v mezinárodních srovnávacích studiích (PISA, TIMSS apod.). 7.Institucionalizace výchovy, pedagogické modely školy, její význam a funkce, vztah rodiny a školy. 8.Pojetí profese učitele a jeho role v současné škole. 9.Školní třída jako sociální skupina, skupinové normy, skupinová dynamika. 10.Alternativní systémy vzdělávání. 11.Pedagogická komunikace v procesu výchovy a vzdělávání. 12.Etická problematika a problematika hodnot v práci učitele. Poslední úprava: Skutil Martin, Mgr. et Mgr., Ph.D. (05.12.2022)
|