|
|
|
||
Tento předmět je určen zájemcům o týmově založenou vědeckou analýzu vybrané otázky související s problematikou masových a nových médií. Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost pro realizaci vlastního výzkumného projektu od formulace výzkumné otázky až po vyhodnocení a prezentaci výsledků. Studenti budou pracovat v týmech o 2-4 členech a řešit v průběhu výuky vlastní dílčí projekt se supervizí a konzultacemi s vyučujícím. Vyučující bude studentům poskytovat zpětnou vazbu i na základě průběžného vyhodnocování efektivity týmové práce v simulovaných podmínkách reálných stresových situací ve výzkumu.
Předmět je realizován ve dvou variantách, kdy se střídá varianta předmětu postavená na sekundární analýze existujících dat s variantou obsahující i vytvoření datového souboru (obsahová analýza, dotazníkové online šetření atp.), při níž si studenti projdou celým procesem včetně formulace otázek, programování dotazníku, přípravou datového souboru atd. Vzhledem k časové náročnosti celého procesu bude druhá varianta realizována s primárním cílem vyzkoušet si proces praktického řešení sociologického výzkumu bez aspirace na publikovatelné reprezentativní výsledky (byť reprezentativita vzhledem k cílové skupině bude muset být explicitně zohledněna). Konkrétní tematické zaměření i výzkumné otázky se budou stanovovat v úvodních týdnech výuky. V AR 2023/2024 se předpokládá realizace předmětu, jehož těžiště by spočívalo v druhé variantě předmětu. Kurs bude rozčleněn do částí, oddělených milníky, kdy budou studenti odevzdávat a diskutovat průběžné výsledky své práce. Kreditová náročnost kursu odráží časovou náročnost realizace. Absolvování tohoto kurzu umožní studentům vybudovat si solidní základy pro další akademický výzkum nebo kariéru v oblasti sociologie, mediálních studií, veřejného mínění nebo výzkumu trhu. Sekundární přínos kursu spočívá v rozvoji dovedností týmové práce v kontextu praktické realizace výzkumné činnosti. V případě většího zájmu studentů než je kapacita kursu bude zapsání do kursu podmíněno výběrem na základě zpracovaného tematického záměru opřeného o odbornou literaturu. Viz sekce Podmínky zapsání do kursu. Poslední úprava: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|
|
||
Atestace je získána za splnění všech průběžných povinností, závěrečnou prezentaci výsledku výzkumného projektu a odevzdání závěrečné zprávy. Poslední úprava: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|
|
||
Studenti budou pracovat v týmech, jejichž velikost bude dána množstvím zájemců o kurs (očekáváme cca 2-4). Poslední úprava: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|
|
||
Přehled témat: 1. Úvod do tématu a výzkumné situace 2. Rešerše a datové zdroje 3. Příprava a prezentace projektu výzkumu 4. (Příprava a programování dotazníku) 5. (Sběr dat) 6. (Příprava dat) 7. Analýza 8. Prezentace výsledků Závěrečná zpráva Poslední úprava: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|
|
||
Kurs je určen pro studenty navazujícího magisterského studia a studenty s ukončeným druhým ročníkem bakalářského studia. Pro AR 2023/2024 je vyžadováno od zájemců o kurs do středy 21.12.2024 v 23:59 zaslání dokumentu obsahujícího a) stručné vysvětlení zájmu o kurs s uvedením výčtu témat/problémů dotýkajících se oblasti masových a nových médií, která připadnou zájemci atraktivní a kterým by se mohl v kursu věnovat (= mohl by být součástí týmu, která by se jedním z nich zabývala) b) návrh dvou obecných výzkumných otázek, seřazených podle priority, kterým byste se ve svém výzkumu z oblasti sociologie masových nebo nových médií chtěl/a zabývat. Každá výzkumná otázka by měla být doplněna jedním odstavcem stručně popisujícím stav poznání v dané oblasti. Text by měl obsahovat odkazy na alespoň tři aktuální relevantní odborné zdroje, které reflektují současný stav poznání ve vybraném tématu. Pokyny pro odevzdání:
V případě většího množství zapsaných na kurs než činí kapacita kursu (k 19.12.) budou na základě odevzdaných materiálů vybrání účastníci kursu a zaslaný podkladový materiál bude využit v první části kursu na informační schůzce 22.2. Pokud zájemce o kurs neabsolvoval kurs Sociologie médií, doporučuji projít při brainstormingu nápadů na témata a otázky základní přehledové knihy jako jsou Handbook of Internet Studies či handbooky zaměřené na klasická témata z oblasti sociologie masových médií. Základní doporučené učebnice pro orientaci v tématu např: Croteau, D., & Hoynes, W. (2014). Media/society: Industries, images, and audiences (5th Ed.). SAGE. Dominick, J. R. (2005). The Dynamics of Mass Comunication: Media in the Digital Age (8th Ed.). McGraw Hill Graham, M., & Dutton, W. H. (Eds.). (2019). Society and the internet: How networks of information and communication are changing our lives (2nd edition). Oxford University Press. Turow, J. (2009) Media Today: An Introduction to Mass Communciation (3rd Ed.). Routledge. Poslední úprava: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|