Poslední úprava: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. (22.01.2021)
Co je to sociální stát? Proč se objevil ve 20. století a jak se vyvinul dodnes? Je užitečný nebo škodlivý? Roste nebo se zmenšuje? Funguje dobře, nebo se hroutí? Toto jsou některé z otázek, kterými se budeme v kurzu zabývat. Budeme také věnovat pozornost vztahu mezi sociálním státem a rodinou, globalizací a evropskou integrací. Nakonec budeme hovořit o vybraných sociálních politikách, především v českém kontextu. Kurz jako celek bude řešit sociální stát v západním, tj. evropském a severoamerickém prostoru. Nezahrnuje specifika sociálních států v jiných kulturních oblastech, jako je Asie nebo Afrika.
JAZYKEM VÝUKY JE ANGLIČTINA
Kurz je určen jak pro "domácí", tak pro "hostující" studenty (např. Erasmus). Kurz je vytvořen pro studenty společenskovědních oborů. Pro studenty jiných oborů (bez znalosti společenskovědního kontextu) může být kurz o něco náročnější, ale mohou se také zapsat. Očekává se, že studenti tohoto kurzu jsou připraveni přečíst a zpracovat cca 30 stran anglického textu týdně. V minulosti byli studenti, kteří tvrdili, že kurz je příliš obtížný a vyžaduje příliš domácí přípravy v porovnání s jinými kurzy. Jiní to naopak oceňovali.
Poslední úprava: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. (22.01.2021)
What is the welfare state? Why did it emerge in the 20th century and how has it developed to this day? Is it helpful or harmful? Is it growing or shrinking? Is it working fine or collapsing? These are some of the questions we will address in the course. We will also pay attention to the relation between welfare state and family, globalization, and European integration. Finally, we will talk about selected welfare/social policies, primarily in the Czech context. The course as a whole will address welfare state in the Western, i.e. European and North-American space. It does not cover particularities of welfare states in other cultural areas such as Asia or Africa.
THIS COURSE IS TAUGHT IN ENGLISH.
The course is intended for both regular and visiting (e.g. Erasmus) students. The course is designed for students with background in social sciences. It may be a bit more challenging for students with other background (without knowledge of the social-science context) but they are also allowed and encouraged to join. It is expected that the students in this course are ready to work through ca 30 pages of English text per week. In the past, there were students who claimed the course was too difficult and required too much home preparation compared to other courses. Others enjoed it.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. (22.01.2021)
Jedinou podmínkou získání atestace je účast na semináři ve výši alespoň 65 % realizované výuky. Podmínkou pro účast na výuce je však odevzdání průběžného úkolu v předepsaném termínu a dostatečné kvalitě. Například pokud je za úkol přečíst jako přípravu na seminární setkání zadaný text a napsat reflexi, studenti, kteří reflexi včas neodevzdají, se nemohou účastnit výuky. (Případně pokud jim je udělena výjimka a výuky se účastní, není jim účast započítána do potřebných 65 %.) Průběžný úkol na každý seminář je potřeb odevzdat přes platformu Moodle nejpozději do večera 21:00 hodin dva dny před konáním semináře. Například pokud se seminář koná v pondělí, je nutné odevzdat úkol do soboty 21:00. Pokud se seminář koná ve čtvrtek, je potřeba odevzdat úkol do úterý 21:00.
Poslední úprava: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. (22.01.2021)
The only condition for passing the course and obtaining credits is at least 65% attendance at seminar sessions undertaken. However, a prerequisite for participating in each seminar session is the submission of written home preparation before the prescribed deadline and of sufficient quality. For example, if the home preparation is to read a text and write a short essay, students who do not submit the essay on time cannot participate in the seminar session. (Alternatively, if they are allowed to attend, their attendance is not counted towards the 65% required.) The home preparation for each seminar session is to be delivered via the Moodle e-learning platform no later than 9 p.m. two days before the seminar. For example, if the seminar is held on a Monday, students must submit their home preparation by Saturday 9 p.m. If the seminar is held on Thursday, students need to turn in their assignment by Tuesday at 9 p.m.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. (22.01.2021)
Četba pro tento kurz se skládá z jednotlivých článků nebo kapitol, které se mohou rok od roku mírně lišit. Aktuální seznam literatury bude studentům předán na začátku semestru prostřednictvím Moodle e-learning platformy. Studenti jistě mohou očekávat, že se v seznamu objeví následující texty (a řada dalších):
Gøsta Esping-Andersen, After the Golden Age? Welfare State Dilemmas in a Global Economy, pp. 1-31 in: Gøsta Esping-Andersen (ed.), Welfare States in Transition. National Adaptations in Global Economies. London: Sage 1996.
Jacob S. Hacker, Privatizing Risk without Privatizing the Welfare State: The Hidden Politics of Social Policy Retrenchment in the United States, in: American Political Science Review 98 (2) 2004, pp. 243-260.
Philipp Genschel, Globalization and the welfare state: a retrospective, in: Journal of European Public Policy 11 (4) 2004, pp. 613-636.
Isabelle Bruno, Sophie Jacquot & Lou Mandin, Europeanization through its instrumentation: benchmarking, mainstreaming and the open method of coordination … toolbox or Pandora’s box?, in: Journal of European Public Policy 13 (4) 2006, pp. 519-536.
Chris Holden, Decommodification and the Welfare State, Political Studies Review. Sep2003, Vol. 1 Issue 3, p303-316.
Wolfgang Streeck, Flexible Employment, Flexible Families, and the Socialization of Reproduction. MPIfG Working Paper 09/13. Köln: Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung 2009.
Mary Daly, What Adult Worker Model? A Critical Look at Recent Social Policy Reform in Europe from a Gender and Family Perspective. 2011.
Poslední úprava: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. (22.01.2021)
The readings for this course consist of individual papers which may slightly differ year to year. An up-to-date list of literature will be shared with students at the beginning of the semester via Moodle e-learning platform. Students can certainly expect following papers to appear in the list:
Gøsta Esping-Andersen, After the Golden Age? Welfare State Dilemmas in a Global Economy, pp. 1-31 in: Gøsta Esping-Andersen (ed.), Welfare States in Transition. National Adaptations in Global Economies. London: Sage 1996.
Jacob S. Hacker, Privatizing Risk without Privatizing the Welfare State: The Hidden Politics of Social Policy Retrenchment in the United States, in: American Political Science Review 98 (2) 2004, pp. 243-260.
Philipp Genschel, Globalization and the welfare state: a retrospective, in: Journal of European Public Policy 11 (4) 2004, pp. 613-636.
Isabelle Bruno, Sophie Jacquot & Lou Mandin, Europeanization through its instrumentation: benchmarking, mainstreaming and the open method of coordination … toolbox or Pandora’s box?, in: Journal of European Public Policy 13 (4) 2006, pp. 519-536.
Chris Holden, Decommodification and the Welfare State, Political Studies Review. Sep2003, Vol. 1 Issue 3, p303-316.
Wolfgang Streeck, Flexible Employment, Flexible Families, and the Socialization of Reproduction. MPIfG Working Paper 09/13. Köln: Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung 2009.
Mary Daly, What Adult Worker Model? A Critical Look at Recent Social Policy Reform in Europe from a Gender and Family Perspective. 2011.
Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. (03.02.2021)
Course Implementation in case of Distance Teaching/Learning
The lessons will be conducted online according to the time schedule published on the webpage of the Department of Sociology
Online learning platform: Zoom (enrolled students will receive the link short before the first session)
Study materials: Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4817).
Requirements to pass the course: same as under normal conditions