PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Gender a sociologie - ASGV00778
Anglický název: Gender and Sociology
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D.
Anotace
Předmět uvede studentky a studenty do problematiky genderu v sociologii. V předmětu se budeme zabývat analýzou uspořádání vztahů mezi ženami a muži v různých společenských kontextech a poznáváním procesů, které se na tomto uspořádání podílejí. Zároveň si ukážeme, jak se ve společnosti utvářejí představy o mužství a ženství a jak jsou tyto různé představy žité a udržované společensky i na úrovni jednotlivce. Ukážeme si, jak provádět genderovou analýzu různých sociálních fenoménů a institucí a jak v sociologii přemýšlet "genderově citlivě". V sociologii běžně používané kategorie, jako je jedinec, aktér, občan či instituce, jsou totiž jen zdánlivě neutrální; skrývá se za nimi realita, která je genderovaná. Tato získáme nový pohled na oblasti společenského života, které jsou často považovány za dané a nezpochybnitelné. Součástí práce v předmětu je studium materiálů v českém a anglickém jazyce a diskuse nad nimi. Podmínkou splnění předmětu je prezentace zadaného odborného článku v hodině a aktivní účast v hodinách. Podmínkou splnění předmětu je prezentace zadaného textu na hodině a průběžné plnění úkolů - četba a příprava na hodiny. V kurzu se nejprve seznámíme s vymezením základních pojmů a fenoménů: co je to pohlaví a gender a jak je
gender sociálně a kulturně konstruován, jak se provádí genderová analýza v sociologii a jaké metody využívá. Následně se zaměříme na dílčí témata či oblasti, ve kterých se genderové vztahy projevují a jsou studovány: 1. Gender
a výchova, genderová socializace 2. Rodina, genderové role a dělba práce 3. Mateřství, bezdětnost, neplodnost. Artificial reproduction, surogátní mateřství. 4. Otcovství. Mateřská / otcovská dovolená. 5. Gender a pracovní trh -
horizontální a vertikální genderová segregace, placená a neplacená práce, prekérní práce. Kvóty. 6. Péče (péče o děti, péče o seniory, reproduktivní práce). Komodifikace péče. 7. Tělo a tělesnost, reprodukční práva, sexualita, násilí.
Genderová identita. Prostituce. 10. Gender a média, reklama 11. Gender a věk: životní dráha, stárnutí a stáří.


Kurz uvede studentky a studenty do problematiky genderu v sociologii. V kurzu se budeme zabývat analýzou uspořádání vztahů mezi ženami a muži v různých společenských kontextech a poznáváním procesů, které se na tomto uspořádání podílejí. Zároveň si ukážeme, jak se ve společnosti utvářejí představy o mužství a ženství a jak jsou tyto různé představy žité a udržované společensky i na úrovni jednotlivce. Ukážeme si, jak provádět genderovou analýzu různých sociálních fenoménů a institucí a jak v sociologii přemýšlet "genderově citlivě". V sociologii běžně používané kategorie, jako je jedinec, aktér, občan či instituce, jsou totiž jen zdánlivě neutrální; skrývá se za nimi realita, která je genderovaná. Tato získáme nový pohled na oblasti společenského života, které jsou často považovány za dané a nezpochybnitelné. ¨ <br>
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (16.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Součástí práce v kurzu je studium materiálů v českém a anglickém jazyce a diskuse nad nimi. Podmínkou splnění kurzu je prezentace zadaného odborného článku v hodině a aktivní účast v hodinách.

Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (24.08.2023)
Literatura

  • Acker, J. (2006). Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations. Gender & society, 20(4), 441-464.
  • Bičáková, A., & Kalíšková, K. (2016). Výskyt a vznik nezaměstnanosti u žen s předškolními dětmi: Případ České republiky. Politická ekonomie, 64(6), 695-712.
  • Connell, R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender & society, 19(6), 829-859.
  • Delphy, C. (2002) „Rethinking sex and gender“. Pp. 51-59 in Jackson, J.; Scott, J. (eds.) Gender. A Sociological Reader. Routledge.
  • Hašková, H., Zamykalová, L. (2006) „Mít děti? Co je to za normu? Čí je to norma?“. Biograf, 13 (40-41).
  • Hasková, H. et al. (2022) ‘Gender a změny v dělbě práce v domácnostech s dětmi v době pandemie covidu-19’, Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 58(4), 427–456.
  • Chaloupková, J. K. (2018). Rozdělení domácí práce a hodnocení jeho spravedlnosti v České republice: existují rozdíly mezi manželskými a nesezdanými páry?. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 54(04), 593-623.
  • Jarkovská, L. (2009). Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 45(04), 727-752.
  • Křížková, A., Penner, A. M., & Petersen, T. (2008). Genderové nerovnosti v odměňování na stejné pracovní pozici: sociální vyloučení žen. Gender, Rovne prilezitosti, výzkum, 9(8).
  • Marhánková, J. H. (2008). Genderové nerovnosti ve stáří: marginalizace a znevýhodnění žen ve stáří. Gender rovné příležitosti výzkum, 9(02), 28-36.
  • Pospíšilová, K.  Vohlídalová, M. (2022) Rozdíl v odměňování žen a mužů, efekt rodičovství a prekarity. Sociologia/Slovak Sociological Review, 54(3), 244–277.
  • Price, K. (2020) ‘What Is Reproductive Justice?’, Meridians, 19(S1), pp. 340–362.
  • Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2003): Ženy, muži a společnost. Praha, Karolinum Slepičková, L. (2007). Vajíčko, spermie, zkumavka… a gender. Postoje českých žen a mužů k asistované reprodukci a adoptivnímu rodičovství. Gender rovné příležitosti výzkum, 8(02), 68-75.
  • Šmídová, I. (2008). Otcovství u porodu: re-konstrukce genderových vztahů v rodině. Sociální studia/Social Studies, 5(1), 11-34.
  • Vohlídalová, M. (2009). Sexuální obtěžování na vysoké škole. V ČR neexistující problém?. Gender rovné příležitosti výzkum, 10(02), 22-31.
  • West, C.; Zimmerman, D.H. (2002) „Doing gender“. Pp. 42-47 in Jackson, J.; Scott, J. (eds.) Gender. A Sociological Reader. Routledge.
  • Zábrodská, K. (2009). Variace na gender: poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Academia. 

Poslední úprava: Dudová Radka, doc. Mgr., Ph.D. (16.12.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK