|
|
|
||
Cílem kursu je, aby si studenti osvojili základy "řemesla", které profesionální sociolog musí bezpodmínečně zvládat. Stručně řečeno, jedná se o to, jak by měl sociolog pracovat s informacemi - jak a kde je získávat, jak je analyzovat a dále zpracovávat, jak dospívat k vlastním poznatkům a jak je prezentovat (zejména v písemné podobě). Kurs je založen jednak na výkladu obecných psaných i nepsaných pravidel a principů vědecké práce se zvláštním zaměřením na sociologii, jednak na okamžité aplikaci tohoto obecného základu na konkrétní, studenty individuálně zvolená témata. Důraz je přitom kladen i na pochopení podstaty sociologického pohledu na jakékoli téma a na interdisciplinární spolupráci sociologie s jinými vědami. Poslední úprava: SOCDUFFK (07.10.2008)
|
|
||
Základní doporučená literatura (obecné a celkové otázky) (k jednotlivým konkrétním problémovým okruhům bude specializovaná literatura uváděná při výkladu dané problematiky ve výuce)
Činčera, J.: Informační etika. Brno, Masarykova univerzita v Brně - Filozofická fakulta 2002 Čmejrková, Z. - Daneš, F. - Světlá, J.: Jak napsat odborný text. Praha, Leda 1999 Duffková, J.: Odborné písemné práce studentů a jejich metodika. Praha, SPN 1988 Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Praha, Votobia 1997 Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno, Knihař 2002 Holoušová, D. a kol.: Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci - Fakulta pedagogická 2000 Kahn, N.B.: Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha, Portál 2001 Spousta, V. et al.: Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno, Masarykova univerzita v Brně - Pedagogická fakulta 2000 Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha, SLON 2005 Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha, Academia 2000
(další literatura rovněž VIZ výběrové přehledy literatury k metodice vědecké práce na http://www.janaduff.estranky.cz a http://jana-duffkova.rubicus.com).
Poslední úprava: SOCDUFFK (30.05.2008)
|
|
||
Požadavky k atestaci
Body textu odevzdávaného k zápočtu:
Poslední úprava: SOCDUFFK (30.05.2008)
|
|
||
ORIENTAČNÍ OBSAH KURZU
1. Úvod do problematiky metodiky vědecké práce (podmínky a předpoklady úspěšné vědecké práce; sociologický text jako umění a řemeslo; proces přípravy písemného a ústního odborného projevu a odpovídající role sociologa: sociolog jako konzument informací, sociolog jako reproduktor a interpret informací, sociolog jako producent informací, sociolog jako dealer informací; informace jako východisko i výsledek práce sociologa)
2. Odborné písemné práce a ústní projevy v průběhu studia sociologie
2.1. Druhy studentských odborných prací (ústní referáty a koreferáty; zápočtové a seminární písemné práce, semestrální práce, bakalářské práce, diplomové práce, rigorózní práce, dizertační práce; otázka původnosti studentských prací a jejich přínosu)
2.2. Východisko vědecké práce: Téma a jeho výběr (téma jako nezbytný základ pro hledání informací; hlavní principy volby optimálního tématu pro studenty; informační orientace v tematice)
3. Sociolog a cizí informace
3.1. Informace využívané v sociologii (autentické a přejaté informace; "všichni jsme sociology" - problém laické sociologie; sociální poznání individua a sociologie; vlastní zkušenost jako zdroj poznání a informací; věrohodné a méně věrohodné informace; ověřování informací)
3.2. Zdroje informací a jejich možnosti a meze (základní druhy zdrojů informací z hlediska jejich určení a možného využití; zdroje odborných sociologických informací; žurnalistika a beletrie; specifický případ internetu)
3.3. Možnosti získávání informací ("informační instituce"; hlavní zásady postupu získávání informací a jejich zdrojů)
3.4. Práce s cizími informacemi (sociologický jazyk; principy etiky vědecké práce; citace a parafráze; odkazování na prameny - bibliografický údaj)
4. Dodatek: Formální kultura písemné odborné práce (formální náležitosti písemné odborné práce; poznámkový aparát; odkazy na literaturu; dokumentační materiál) Poslední úprava: SOCDUFFK (30.05.2008)
|