PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociologie médií - ASG500035
Anglický název: Sociology of media
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Je záměnnost pro: ASG500040
Anotace
Pokud je jedním z určujících rysů člověka schopnost vytvářet a udržovat prostřednictvím komunikace znakové systémy, pak jsou média – skrze něž komunikace probíhá – neodmyslitelnou složkou každé společnosti a současně i významnou indicií k jejímu pochopení. Jsou zprostředkovatelem vědění, zdrojem obrazů světa existujícího mimo naši bezprostřední zkušenost, nástrojem šíření myšlenek a přesvědčení. Odtud pramení jejich kulturní, politický a ekonomický význam; objev nového média komunikace byl v moderních dějinách vždy spojen s očekáváním společenské změny, radikální proměny sociální struktury a způsobu života. Primárním cílem tohoto předmětu je provést studenty se zájmem o problematiku sociologické reflexe médií jejím vývojem, seznámit je s významnými přístupy, teoriemi, argumenty, diskusemi a výzkumnými postupy této sociologické disciplíny. Organizace předmětu odpovídá spíše seminární formě, neboť v případě existence kvalitních studijních podkladů učebnicového typu nemá smysl postupovat opačně, tedy přednášet omezené množství informací s tím, že si je studenti samostatně doplní po hodině. Didakticky tedy výukový postup odpovídá metodě obrácené třídy a dalším výukovým metodám založeným na vzájemném učení. Absolvent předmětu by měl být schopen orientovat se v současné reflexi problematiky a zformulovat výzkumný problém na úrovni současných diskusí v sociologii médií.

Přehled témat:
1. Úvod do tématu, komunikační studia a sociologie médií
2. Média jako průmysl a ekonomická organizace
3. Politika a média
4. Média jako sociální organizace a profese
5. Média a ideologie
6. Mediální reprezentace sociální nerovnosti
7. Vliv médií na publika s důrazem na politické chování
8. Vliv médií na publika s důrazem na sociální vztahy
9. Vliv médií na publika s důrazem na identitu
10. Publika jako aktivní aktéři: síla subjektivní konstrukce mediálních významů v éře internetu
11. Mediální infrastruktury a instituce, souvztažnost proměny médií a modernity
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (06.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou k získání atestace je průběžná aktivní účast a vypracování úkolů vycházejících ze studijní literatury. Povolená je jedna absence, při vyšší neúčasti do výše dvou absencí lze atestaci získat pomocí doplňkového závěrečného testu zaměřeného na ověření znalostí základních teorií, pojmů a jmen z probraných teorií.

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (06.11.2023)
Literatura
  • Croteau, D., & Hoynes, W. (2014). Media/society: Industries, images, and audiences (5th Ed.). SAGE.
  • Dominick, J. R. (2005). The Dynamics of Mass Comunication: Media in the Digital Age (8th Ed.). McGraw Hill
  • Jirák, J., & Köpplová, B. (2003). Média a společnost. Portál.
  • McQuail, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. (4., rozš. a přepr. vydání). Portál.
  • Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace. Portál
  • Turow, J. (2009) Media Today: An Introduction to Mass Communciation (3rd Ed.). Routledge.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (06.11.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK