PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Vědecká práce a informační zdroje - ASG100053
Anglický název: Seminar on Methodology of Science
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013 do 2013
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ASGV00180
Garant: PhDr. Jana Duffková, CSc.
Záměnnost : ASGV00174, ASG100049
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Základní kurz metodiky vědecké práce v sociálních vědách. Cílem je seznámit studenty s obecnými předpoklady, pravidly a zásadami vědecké práce a studia sociologie i s konkrétními požadavky kladenými na studenty katedry. Pozornost je věnována formálním i věcným aspektům vědecké práce - time-managementu a organizaci studia, druhům studentských prací a odborných textů, volbě tématu a specializace, zpracování a četbě textu, prezentačním dovednostem, psaní vlastního textu a především informačním zdrojům a jejich využití při studiu (rešerše literatury, databáze, citování).
Studenti k atestaci plní zadané úkoly během semestru. Zápočet je udělen za odevzdání zpracovaného tématu během zkouškového období daného semestru.
Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (24.08.2016)
Literatura

Doporučená literatura:

Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia.

Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství.

Thomas, G. (2013). How to do your research project. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE.

 

Web:

●     Ingram na Elektra.ff.cuni: http://elektra.ff.cuni.cz/ingram/

●     Guide to undergraduate dissertations (http://www.socscidiss.bham.ac.uk/)

●     Kratochvíl, J., Sejk, P., Eliášová, V., & Stehlík, M. (2011). Metodika tvorby bibliografických citací (2. ed.). Knihovna univerzitního kampusu MU a Ústřední knihovna PřF MU ve spolupráci se Servisním střediskem MU. Online:http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#titulni

Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2015)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k atestaci:

Podmínkou přidělení zápočtu je včasné vypracování čtyř dílčích úkolů zadávaných během semestru. Předběžný přehled termínů dílčích úkolů jsou uvedeny zde a následně ve struktuře kursu:

20. 10. - odevzdání výzkumného problému a výzkumné otázky vycházející z tématu řešeného v médiích mezi 16. 10. a 20. 10. včetně

4. 11. - odevzdaný výstup z bojovky - čtení knihy

3. 12. - test odkazování a citování, APA (na hodině)

          17. 12. - opravný termín testu 1 (v konzultačních hodinách)

          14. 1. - opravný termín testu 2 (v konzultačních hodinách; po neúspěchu druhého pokusu ztrácí student nárok na atestaci)

20. 12. - termín odevzdání zápočtové práce, obsahující

a)     výběr a zdůvodnění vlastního tématu

b)     seznam literatury ke zpracování tohoto tématu 

c)     základní přehled o tématu (výsledek zpracování literatury)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rozpracované zadání písemných úkolů:

 

1.       Výběr a zdůvodnění tématu

V této části upřesníte téma, kterému byste se věnovali při zpracování kompletní práce.

Tato část bude obsahovat:

a)      Konkretizaci tématu - v podobě titulu, event. i podtitulu fiktivní práce (ideálně i formulace výzkumného problému)

b)      Odůvodnění významu - důležitost a aktuálnost vybraného tématu

c)       Odůvodnění volby tématu - viz výše důležitost, ale i reflexe osobního zájmu, pokud tedy existuje a byl motivací

d)      Osnova - předběžná osnova textu, jenž byste na dané téma zpracovávali (jak by tedy byla práce rozdělena do kapitol a podkapitol)

e)      Seznam použité literatury - bibliografické údaje

Tuto část se snažte logicky strukturovat, zvláště pak zdůvodnění výběru tématu by     samo o sobě mělo mít "hlavu a patu".

Při volbě tématu platí zejména tyto zásady:

  •  Je třeba volit téma, které je zvládnutelné, tzn. je k němu dostupná literatura, data, jejichž analýzou se dá na otázku odpovědět, a především je jeho kvalitní zpracování v silách studenta daného stupně a oboru.
  •  Užší téma je snáze zpracovatelné; poskytuje dostatek prostoru pro demonstraci schopností autora. Široce nebo nejasně vymezené téma vede často k bezradnosti při zpracování a k sepsání práce, která je informačně mělká či nemá jasný a smysluplný cíl.
  •  Téma je nutné dobře a přesně formulovat.
  •  Formulace tématu předpokládá orientaci v problematice, předchází mu tedy alespoň prvotní a orientační rešerše literatury
  •  Uvažujeme-li o tématu, uvažujeme zároveň o způsobu řešení a metodě

Téma vs. problém: Téma je širší, vymezuje především oblast, ve které se chcete pohybovat. Výzkumný problém je již konkrétní a přesně formulovaná otázka, které se budete věnovat. V úkolu zvolte nejprve téma, kterému věnujete první rešerši. Během ní téma můžete zúžit k výzkumnému problému, což vám umožní lépe zaměřit i shrnutí literatury v poslední části písemné práce.

 

2.       Rešerše literatury k tématu

K vybranému tématu prohledejte relevantní databáze (knihovny, odborné časopisy), mezi výsledky vyberte relevantní články a evidujte je pro další užití.

Tato část bude obsahovat:

a)     Stanovení cíle rešerše - s jakým cílem literaturu vyhledáváte, k čemu by výsledek měl sloužit (např. by se mělo jedna o základní přehled o tématu, přehled existujícího empirického výzkumu a jeho výsledků, přehled existujících konceptů a teorií, shrnutí historického vývoje apod.)

b)    Prohledané databáze/katalogy knihoven - např. CKIS, SOÚ a další (vyjmenovávali jsme si je během přednášek)

c)     Klíčová slova - která se váží k Vámi zvolenému tématu, tato klíčová slova Vám mají pomoci najít relevantní literaturu k vybranému tématu. Tedy slova, která zadáváte do katalogů/databází knihoven, když vyhledáváte relevantní literaturu.

d)    Seznam relevantní literatury - vyhledaná literatura z výše uvedeného, tedy bibliografické údaje

e)     Samotná rešerše = přehled literatury = textový výstup hledání

 

Možnosti strukturování přehledu literatury (bod e):

  • Od vzdáleného (obecného) k blízkému (konkrétnímu, týkajícímu se tématu práce)
  • Chronologicky (od nejstarších publikací k nejnovějším)
  • Porovnání a kontrast různých přístupů (na představení jednoho přístupu navážeme představením alternativního)
  • Rozdělení na dvě části - představení teoretických konceptů a představení empirického výzkumu v oblasti
  • Pro témata na rozhraní různých oborů/přístupů - představení oborů/přístupů zvlášť a hledání průsečíků

K citování používejte normu APA, 6th edition (viz sekce Rešerše a citování).

Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (24.08.2016)
Sylabus

Struktura kurzu:

8. 10.     Úvod do kursu

        Představení vyučujících a kursu, podmínky atestace, organizační informace.

Základy obecné metodologie vědy

Vědecký a nevědecký přístup k (sociální) realitě.

15. 10.   Témata vlastních prací a specializace

Výběr tématu, vědecká a společenská relevance; souvislosti tématu; základní přehled; myšlenkové mapy aj. Problematika témat "aktuálních" a jejich prezentace ve veřejném a mediálním prostoru. Výzkumný problém a výzkumná otázka. Jejich formulace.

Úkol na příště: zadání tématu aktuálně řešeného v médiích, a to k formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky. Odevzdání do 20. 10. (Moodle).

22. 10.   Témata vlastních prací a specializace

Reflexe úkolů z minulé lekce (+ nastínění záp. práce).

 

29. 10.   Čtení a zpracování odborných textů

Druhy odborných textů, jejich funkce a náležitosti; struktura vědeckého textu; kritické čtení; vlastní poznámky a organizace informací.

+ Věcná stránka psaní odborného textu

Typy studentských prací a jejich specifika; odborný a popularizační text; kultura sociologického textu; členění textu a jeho obsahu.

Úkol v hodině: rychlé čtení textu - test

Úkol na příště: bojovka -  čtení knihy.

 Úkol na příště: time-sheet.

5. 11.     Učení a time management studia

Rozvržení studia a plnění studijních povinností, rozvržení času, příprava; učení a paměť.

               Reflexe úkolů z minulé lekce.

12. 11.   Informační zdroje I

Využívání různých typů zdrojů; elektronické databáze a datové zdroje; knihovny a výzkumné instituce; vyhledávání - rešerše; organizace informací.

Blok v učebně 119 -studenti rozděleni do skupin. Seminář k vyhledávání, praktické ukázky a zkoušky.

Úkol na příště: přečíst přehledový článek.

19. 11.   Informační zdroje II

Přehled literatury v textu - smysl, struktura, náležitosti. Ukázky a zásady zpracování.

Reflexe úkolu z minulé lekce.

Zadání zápočtové práce.

26. 11.   Akademická kultura odkazování a citování

        Etika vědecké práce a plagiátorství; citace a parafrázování - citační styl (APA).

3. 12.     Formální stránka psaní odborného textu I

        Citace a parafrázování - test; formální struktura a úprava odborného textu.

10. 12.   Formální stránka psaní odborného textu II

Odkazování a citování - oprava testu.

17. 12.   Prezentační a komunikační dovednosti

Základy úspěšné ústní prezentace; prezentace v PowerPoint aj.; argumentace a zpětná vazba.

Odevzdávání zápočtových prací: 20. 12.

7. 1.       Prezentace ze zápočtových prací. Reflexe zpracování úkolů (rešerše).

Otázky, dotazy, nejasnosti.

Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (24.08.2016)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK