|
|
|
||
Základní kurz metodiky vědecké práce v sociálních vědách. Cílem je seznámit studenty s obecnými předpoklady, pravidly a zásadami vědecké práce a studia sociologie i s konkrétními požadavky kladenými na studenty katedry. Pozornost je věnována formálním i věcným aspektům vědecké práce - time-managementu a organizaci studia, druhům studentských prací a odborných textů, volbě tématu a specializace, zpracování a četbě textu, prezentačním dovednostem, psaní vlastního textu a především informačním zdrojům a jejich využití při studiu (rešerše literatury, databáze, citování).
Studenti k atestaci plní zadané úkoly během semestru. Zápočet je udělen za odevzdání zpracovaného tématu během zkouškového období daného semestru. Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (24.08.2016)
|
|
||
Doporučená literatura: Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia. Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství. Thomas, G. (2013). How to do your research project. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE.
Web: ● Ingram na Elektra.ff.cuni: http://elektra.ff.cuni.cz/ingram/ ● Guide to undergraduate dissertations (http://www.socscidiss.bham.ac.uk/) ● Kratochvíl, J., Sejk, P., Eliášová, V., & Stehlík, M. (2011). Metodika tvorby bibliografických citací (2. ed.). Knihovna univerzitního kampusu MU a Ústřední knihovna PřF MU ve spolupráci se Servisním střediskem MU. Online:http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#titulni Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2015)
|
|
||
Požadavky k atestaci: Podmínkou přidělení zápočtu je včasné vypracování čtyř dílčích úkolů zadávaných během semestru. Předběžný přehled termínů dílčích úkolů jsou uvedeny zde a následně ve struktuře kursu: 20. 10. - odevzdání výzkumného problému a výzkumné otázky vycházející z tématu řešeného v médiích mezi 16. 10. a 20. 10. včetně 4. 11. - odevzdaný výstup z bojovky - čtení knihy 3. 12. - test odkazování a citování, APA (na hodině) 17. 12. - opravný termín testu 1 (v konzultačních hodinách) 14. 1. - opravný termín testu 2 (v konzultačních hodinách; po neúspěchu druhého pokusu ztrácí student nárok na atestaci) 20. 12. - termín odevzdání zápočtové práce, obsahující a) výběr a zdůvodnění vlastního tématu b) seznam literatury ke zpracování tohoto tématu c) základní přehled o tématu (výsledek zpracování literatury) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rozpracované zadání písemných úkolů:
1. Výběr a zdůvodnění tématu V této části upřesníte téma, kterému byste se věnovali při zpracování kompletní práce. Tato část bude obsahovat: a) Konkretizaci tématu - v podobě titulu, event. i podtitulu fiktivní práce (ideálně i formulace výzkumného problému) b) Odůvodnění významu - důležitost a aktuálnost vybraného tématu c) Odůvodnění volby tématu - viz výše důležitost, ale i reflexe osobního zájmu, pokud tedy existuje a byl motivací d) Osnova - předběžná osnova textu, jenž byste na dané téma zpracovávali (jak by tedy byla práce rozdělena do kapitol a podkapitol) e) Seznam použité literatury - bibliografické údaje Tuto část se snažte logicky strukturovat, zvláště pak zdůvodnění výběru tématu by samo o sobě mělo mít "hlavu a patu". Při volbě tématu platí zejména tyto zásady:
Téma vs. problém: Téma je širší, vymezuje především oblast, ve které se chcete pohybovat. Výzkumný problém je již konkrétní a přesně formulovaná otázka, které se budete věnovat. V úkolu zvolte nejprve téma, kterému věnujete první rešerši. Během ní téma můžete zúžit k výzkumnému problému, což vám umožní lépe zaměřit i shrnutí literatury v poslední části písemné práce.
2. Rešerše literatury k tématu K vybranému tématu prohledejte relevantní databáze (knihovny, odborné časopisy), mezi výsledky vyberte relevantní články a evidujte je pro další užití. Tato část bude obsahovat: a) Stanovení cíle rešerše - s jakým cílem literaturu vyhledáváte, k čemu by výsledek měl sloužit (např. by se mělo jedna o základní přehled o tématu, přehled existujícího empirického výzkumu a jeho výsledků, přehled existujících konceptů a teorií, shrnutí historického vývoje apod.) b) Prohledané databáze/katalogy knihoven - např. CKIS, SOÚ a další (vyjmenovávali jsme si je během přednášek) c) Klíčová slova - která se váží k Vámi zvolenému tématu, tato klíčová slova Vám mají pomoci najít relevantní literaturu k vybranému tématu. Tedy slova, která zadáváte do katalogů/databází knihoven, když vyhledáváte relevantní literaturu. d) Seznam relevantní literatury - vyhledaná literatura z výše uvedeného, tedy bibliografické údaje e) Samotná rešerše = přehled literatury = textový výstup hledání
Možnosti strukturování přehledu literatury (bod e):
K citování používejte normu APA, 6th edition (viz sekce Rešerše a citování). Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (24.08.2016)
|
|
||
Struktura kurzu: 8. 10. Úvod do kursu Představení vyučujících a kursu, podmínky atestace, organizační informace. Základy obecné metodologie vědy Vědecký a nevědecký přístup k (sociální) realitě. 15. 10. Témata vlastních prací a specializace Výběr tématu, vědecká a společenská relevance; souvislosti tématu; základní přehled; myšlenkové mapy aj. Problematika témat "aktuálních" a jejich prezentace ve veřejném a mediálním prostoru. Výzkumný problém a výzkumná otázka. Jejich formulace. Úkol na příště: zadání tématu aktuálně řešeného v médiích, a to k formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky. Odevzdání do 20. 10. (Moodle). 22. 10. Témata vlastních prací a specializace Reflexe úkolů z minulé lekce (+ nastínění záp. práce).
29. 10. Čtení a zpracování odborných textů Druhy odborných textů, jejich funkce a náležitosti; struktura vědeckého textu; kritické čtení; vlastní poznámky a organizace informací. + Věcná stránka psaní odborného textu Typy studentských prací a jejich specifika; odborný a popularizační text; kultura sociologického textu; členění textu a jeho obsahu. Úkol v hodině: rychlé čtení textu - test Úkol na příště: bojovka - čtení knihy. Úkol na příště: time-sheet. 5. 11. Učení a time management studia Rozvržení studia a plnění studijních povinností, rozvržení času, příprava; učení a paměť. Reflexe úkolů z minulé lekce. 12. 11. Informační zdroje I Využívání různých typů zdrojů; elektronické databáze a datové zdroje; knihovny a výzkumné instituce; vyhledávání - rešerše; organizace informací. Blok v učebně 119 -studenti rozděleni do skupin. Seminář k vyhledávání, praktické ukázky a zkoušky. Úkol na příště: přečíst přehledový článek. 19. 11. Informační zdroje II Přehled literatury v textu - smysl, struktura, náležitosti. Ukázky a zásady zpracování. Reflexe úkolu z minulé lekce. Zadání zápočtové práce. 26. 11. Akademická kultura odkazování a citování Etika vědecké práce a plagiátorství; citace a parafrázování - citační styl (APA). 3. 12. Formální stránka psaní odborného textu I Citace a parafrázování - test; formální struktura a úprava odborného textu. 10. 12. Formální stránka psaní odborného textu II Odkazování a citování - oprava testu. 17. 12. Prezentační a komunikační dovednosti Základy úspěšné ústní prezentace; prezentace v PowerPoint aj.; argumentace a zpětná vazba. Odevzdávání zápočtových prací: 20. 12. 7. 1. Prezentace ze zápočtových prací. Reflexe zpracování úkolů (rešerše). Otázky, dotazy, nejasnosti. Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (24.08.2016)
|