|
|
|
||
Poslední úprava: Dana Myšková (16.10.2013)
Sociální práce s rodinou ASCK100076 Přednášející: O. Matoušek Určeno pro Bc. Cíle kurzu v termínech výstupů z učení a způsoby jejich ověřování: Znalosti: · Absolvent zná koncepty, teorie a postupy potřebné pro hodnocení rodiny Ověření: Test Dovednosti: · Umí zhodnotit funkčnost rodiny vzhledem k potřebám dítěte Ověření: Zpracované hodnocení rodiny (podle schématu SIDRO) a vytvořit plán práce s rodinou Obsah přednášek: 1. Shrnutí využitelných teorií rodiny s důrazem na teorii vývojového cyklu rodiny, strukturalistickou a komunikační teorii, sociálně-ekologickou teorii a teorii vazby (attachement). 2. Normy týkající se pracovníka a pracoviště (organizační kultura). Statisticky získané normy. Problém normality ve vztahu k etnickým menšinám. 3. Využitelné metody hodnocení (pozorování, interview, dotazníky, rozbory dokumentů), možnosti hodnocení vývojové úrovně dítěte a míry jeho traumatizace. 4. Potřeby dospělých a míra jejich naplnění. Rozvod. 5. Problémy dospělých ovlivňující fungování rodiny. 6. Potřeby dětí a míra jejich naplnění. 7. Zdravotní a psychické problémy dětí, které mají vliv na fungování rodiny. 8. Sociálně-právní ochrana dětí a její organizace. Problematika odebrání dítěte z rodiny. 9. Komplexní schéma pro hodnocení situace dítěte v rodině (SIDRO), část I. s příklady 10. Komplexní schéma pro hodnocení situace dítěte v rodině (SIDRO), část II. s příklady 11. Psaní zpráv a formulace závěrů, komunikace s jinými službami 12. Varianty plánování péče Atestace: Podmínkou udělení atestace je 80% účast na přednáškách a cvičeních. Souhrn bodů ze závěrečného testu a zpracované vlastní hodnocení rodiny s plánem péče určuje výslednou klasifikaci. Literatura: Matoušek O. a kol.: Encyklopedie sociální práce Matoušek, O., Pazlarová, H.: Hodnocení dítěte a rodiny v kontextu plánování péče Bowlby, J.: Vazba Sobotková, I.: Psychologie rodiny
|