Poslední úprava: Dana Myšková (07.02.2018)
Sociální práce s rizikovou mládeží (dále jen RM)
O. Matoušek
-
Vývojové úkoly v období dospívání. Jejich obraz v mytologii (Campbell), v pohádkách (Bly), v literatuře (Salinger), ve filmu. Psychologie dospívání.
-
Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující rizikové chování (dědičnost, konstituce, rodina, místní komunita, kultura instituce: školy, ústavu, střediska, centra)
-
Faktory ovlivňující rizikové chování (kultura společnosti, média, sociální sítě). Evidence o výskytu kriminality u dětí a mládeže (soudní a policejní statistiky, výsledky výzkumu).
-
Programy pro RM založené na psychoterapeutických přístupech (realitní psychoterapie, psychoanalytická terapie, KB terapie a bodovací systémy, terapeutická komunita, psychoterapeutická práce ve skupinách)
-
Programy pro RM založené na rituálech přechodu u přírodních národů (Stephenson)
-
Programy založené na náboženské víře a vzdělávání (Don Bosco, Gilbert)
-
Programy založené na ideologii nového člověka (Makarenko). Programy založené na profesní přípravě.
-
Systém zařízení pro ohrožené děti a mládež v ČR. Mládež a vězení.
-
Prezentace I.
-
Prezentace II.
-
Prezentace III.
-
Prezentace IV.
Základní literatura:
Campbell: Tisíc tváří hrdiny
Matoušek, Matoušková: Mládež a delikvence
Stephenson: Co dělá z chlapců muže
Macek: Adolescence
Podaná, Buriánek: Delikvence mládeže
Požadavek k atestaci: Popis a kritické zhodnocení programu pro rizikovou mládež prezentovaný v seminární části.
|