|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (20.09.2019)
! Předmět je vypisován pouze 1x za rok v zimním semestru ! Kurs je určen pro všechny studenty, kteří mají zájem vyučovat filosofii na střední škole, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Převážná část kursu bude věnována konkrétním vzdělávacím metodám a možnostem jejich uplatnění ve výuce filosofie. Kurs bude zahrnovat především přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi, doplňovanou výkladem vyučujících. Účast bude nabídnuta také zájemcům z řad středoškolských studentů, kteří budou pomáhat při reflektování výukových aktivit. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)
Základní literatura:
- Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013. - Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.
Doporučená literatura:
- Kirschner, Paul A. Hendrick, Carl. Co funguje ve třídě? Praha: Universum, 2021. - Kol. autorů. „Filosofie“ In: Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021. - Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. - Rudisill, John. „The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy.“ Teaching Philosophy, 34:3 (September 2011): 241-271. - Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. - Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. - Willingham, Daniel. Why don’t students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (26.08.2020)
- aktivní účast na semináři - příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu na semináři - sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny, včetně jejího předvedení v rámci zkoušky Na začátku kursu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky a popis způsobu stanovení výsledné známky.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (26.08.2020)
Cíle předmětu: Po skončení kursu by měl být účastník schopen - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole - s ohledem na stanovené cíle sestavit plán (historicky či tematicky vymezeného) vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny - užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob
Obsah kursu:
Probírána budou tato obecnější témata: - koncepce středoškolské výuky filosofie - složky vyučovacího procesu s ohledem na potřeby žáka - cíle výuky - problémově zaměřená výuka - filosofické dovednosti a jejich hodnocení - sestavování plánu hodiny a vyučovacího bloku - sestavování plánu kurzu
Konkrétněji se budeme soustředit především na tyto, pro výuku filosofie zásadní, metody, nástroje a témata: - výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a úvod k vizuálním pomůckám - dialogická metoda a diskuse - skupinová práce - učení z textu, práce s textem - metoda objevování a řízeného objevování - práce s pojmy a argumentace - metody pro psaní textů - testy a ústní zkoušení, hodnocení a zpětná vazba
V případě zájmu studentů se můžeme zaměřit i na tato témata: - myšlenkové experimenty - hry, simulace, hry rolí: metody aktivního učení - samostudium, domácí úkoly a referáty - využití videa a počítače ve výuce - návštěvy a exkurze - procvičování pod dohledem učitele, učení pro zapamatování, vybavovací pomůcky
Povinná literatura: · Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013. · Rudisill, John. „The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy.“ Teaching Philosophy, 34:3 (September 2011): 241-271. · Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.
Doporučená literatura: Knihy k didaktice filosofie (k dispozici v knihovně ÚFaR či k zapůjčení u vyučujících): · Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003. · Engels, Helmut. „Nehmen wir an…“. Das Gedankenexperiment in didaktischer Absicht. Weinheim und Basel: BELTZ-Verlag, 2004. · Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003. · Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. · Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010. · Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010. · Rohbeck, Rösch, Anita. Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. München: LIT Verlag, 2009. · Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. · Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. · Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen – Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011. · Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012. · Wittschier, Michael. Medienschlüssel Philosophie. 30 Zugänge mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2013. · Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010.
Zajímavé články: · Calvert-Minor, Chris. „Teaching Philosophy in Second Life: Where the Virtual World and Philosophy Instruction Meet.“ Teaching Philosophy, 34:1 (March 2011): 1-16. · Close, Daryl. „Fair Grades.“ Teaching Philosophy 32:4 (December 2009), 361-398. · Colter, Robert. Ulatowski, Joseph. „What’s Wrong with this Picture? Teaching Ethics through Film to Wyoming High School Students.“ Teaching Philosophy 36:3 (September 2013), 253-270. · Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368. · Donovan, Sarah K. „Teaching Philosophy Outside of the Classroom: One Alternative to Service Learning.“ Teaching Philosophy, 31:2 (June 2008), 161-177. · Long, Christopher P. „Cultivating Communities of Learning with Digital Media: Cooperative Education through Blogging and Podcasting.“ Teaching Philosophy, 33:4 (December 2010): 347-361. · Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455. · Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289. · Riley, Sean A. „Building a High School Philosophy Program.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 239-252. · Wright, Charles W. Lauer, Abraham. „Measuring the Sublime: Assessing Student Learning in Philosophy.“ Teaching Philosophy, 35:4 (December 2012): 383-409. |