|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Daniel Vetter ISLANDIA.pdf | Daniel Wetter-Strejc - Krátké vypsání ostrovu Islandu, v němž věci divné a zvláštní, v krajinách těchto našich nevídané očitě spatřeny a některé od obyvatelův ostrovu toho hodnověrných slyšány i pravdivě poznamenány | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
Edda_Poetic_UrsulaDronke_Vol2MythologicalPoems.pdf | Dronke - Poetic Edda | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
chadwick_ghosts-draugII.pdf | Nora Chadwick - Norse Ghosts: Draugr and Haugbúi 2 | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
chadwick_ghosts-draugI.pdf | Nora Chadwick - Norse Ghosts: Draugr and Haugbúi 1 | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice I Ritual Inversion.pdf | Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice I Ritual Inversion | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice II Ritual Landscape.pdf | Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice II Ritual Landscape | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
kozak_hervor_gestumbl.pdf | Gestumblindiho hádanky ze Ságy o Hervaře | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
kozak_hervor_hadanky_skaldi.pdf | Studie I. z Komentáře k Sáze o Hervaře - Hádanky, runy a tajný jazyk skaldů | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
_kozak-rataj_dead_and_their_treasure.pdf | Jan Kozák & Kateřina Ratajová - Mrtví a jejich poklady: Funkce mohyl dle staroseverských ság | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
lindow_thor_utgardaloki.pdf | John Lindow - Thor’s Visit to Útgardaloki | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
otazky_k_hadanky_runy.pdf | Otázky k četbě "Studie I. z Komentáře k Sáze o Hervaře - Hádanky, runy a tajný jazyk skaldů" | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
rothe_thorgerdr_holgabrudr.pdf | Gunnhild Rothe - The Fictitious Figure of Thorgerdr Hölgabrúdr | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
Sayes, W. Irish Perspectives on Heimdallr.pdf | William Sayers - Irish Perspectives on Heimdallr | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
stary&kozak_midgard_utgard.pdf | Jiří Starý & Jan Kozák - Hranice Světů: Staroseverský Midgard a Útgard v strukturalistických a poststrukturalistických interpretacích | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
svava_jakobsdottir_gunnlod_and_mead4.pdf | Svava Jakobsdóttir - Gunnlöd and the Precious Mead | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. | |
Uloha k cetbe Norse Ghosts.pdf | Úloha k četbě článku Norse Ghosts | Mgr. Jan Kozák, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (18.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (19.09.2017)
24.2. Úvodní hodina Představení zdrojů pro primární a sekundární literaturu, příruček, slovníků a encyklopedií. První přehled možných seminárních projektů. Úkol na příští hodinu: Přečíst kosmologické pasáže ze Snorriho Eddy a Píseň o Grímnim a Vaftrúdnim z hlediska kosmologických lokací a jejich jmen.
9.3. Schéma staroseverského kosmu. Společný přehled lokací a jejich vzájemných vztahů. Výklad názvů, etymologie. Výtvarné ztvárnění kosmického schématu. Proces subjektivní selekce odrážející percepci. Projektivní metoda vedoucí k sebereflexi. Úkoly na příští hodinu: 1) Vytvoření kosmického schématu načisto, esteticky. 2) Naučit se runovou řadu Staršího futharku 3) Přečíst si Vědminu věštbu, Baldrovy sny, Píseň o Hyndle, Píseň o Sigrdrífě a písně vzájemně srovnat po stránce formální i obsahové, zohlednit jak příběhový rámec, tak motivy, tak strukturu narativu. Postřehnout podobnosti a rozdíly, distinktivní rysy. Přinést na hodinu v podobě tabulky či strukturovaného souhrnu. Grafické zpracování vítáno.
16.3. Hodina odpadá.
23.3. Test z run StF. Reflexe ke schématu kosmu. Diskuze nad čtyřmi srovnávanými písněmi. Četba runových nápisů ve Starším futharku. Úkol na příští hodinu: Naučit se runovou řadu Mladšího futharku.
30.3. Test z run MlF. Četba runových nápisů ve Starším futharku - dokončení z minula. Úkoly na příští hodinu: 1) Přečíst si Píseň o Grímnim, Píseň o Vaftrúdnim a Heidrekovy hádanky a texty vzájemně srovnat po stránce formální i obsahové, zohlednit jak příběhový rámec, tak motivy, tak strukturu narativu. Postřehnout podobnosti a rozdíly, distinktivní rysy. Přinést na hodinu v podobě tabulky či strukturovaného souhrnu. Grafické zpracování vítáno. (Text Heidrekových hádanek lze nalézt zde v SISu) 2) Přečíst si studii "Hádanky, runy a tajný jazyk skaldů" a připravit si odpovědi na přiložené otázky. (Text studie i soubor s otázkami lze nalézt zde v SISu)
6.4. Test z run MlF u těch, kteří nebyli posledně. Diskuze nad srovnáním tří textů. Diskuze nad přečtenou sekundární literaturou a zodpovězení otázek k článku "Hádanky, runy a tajný jazyk skaldů". Četba islandské runové básně. (Pokud zbude čas: Četba runových nápisů v Mladším futharku.) Úkol na příští hodinu: Vypracování návrhu projektu (podrobný popis toho, co budete dělat, postup práce, termín vyhotovení a prezentace na semináři, v případě toho, že budete potřebovat naši spolupráci na semináři, tak plán toho, jak by měla vypadat a kdy by se měla konat).
13.4. Představení konkrétních návrhů vašich projektů, vytvoření společného plánu na hodiny do konce semestru. Domluva společné exkurse (vytvoření artefaktu, tesání run). Četba runových nápisů v Mladším futharku - dokončení z minula. Búba-kiki experiment. Úkoly na následující hodinu (na úkoly budete mít tři týdny času): 1) Přečíst článek "Norse Ghosts" od Nory Chadwick (oba díly) a vypracovat úkol dle zadání (článek i zadání je zde v SISu) - každý představí svou koncepci rituálu. 2) Vytvořit "Dnešní runy" dle logiky búba-kiki a reflexí nad kulturní symbolikou jednotlivých písmen naší abecedy. Motivy vyjádřit graficky na písmenech samotných. 3) Přečíst si Píseň o Hymim, Píseň o Thrymovi, Píseň o Alvísovi a příběhy o souboji s Hrungnim a výpravě k Útgardskému Lokimu ve Snorriho Eddě (celkem 5 mýtů) a texty vzájemně srovnat po stránce formální i obsahové, zohlednit jak příběhový rámec, tak motivy, tak strukturu narativu. Postřehnout podobnosti a rozdíly, distinktivní rysy. Přinést na hodinu v podobě tabulky či strukturovaného souhrnu. Grafické zpracování vítáno.
20.4 a 27.4. Hodiny odpadnou. Podstupuji pobyt ve Tmě. Využijte čas k přípravě tří úkolů a práci na svém projektu.
4.5. Prezentace vašich "Dnešních run". Diskuze nad článkem "Norse Ghosts" a prezentace vašich rekonstruovaných rituálů. Diskuze nad srovnáním pěti thórovských mýtů. Úkoly na příští hodinu: 1) Naučit se zpaměti 9 veršů "Vím, že jsem visel..." 2) Přečíst článek Jere Fleck: "Ódin's Self-sacrifice - A New Interpretation" (oba díly)
11.5. Diskuze nad článkem "Ódin's Self-sacrifice" Prezentace vašich hotových (nebo skoro-hotových) projektů.
|