Kurz představuje široké spektrum přístupů, metod a technik kvalitativního výzkumu v psychologii a příbuzných sociálních vědách. Cílem kurzu je seznámit studující s hlavními kvalitativními designy, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat a prezentováním výsledků kvalitativního výzkumu, a současně si získané znalosti vyzkoušet při práci s konkrétními daty (hands-on training). V kurzu se zaměříme zejména na klasické kvalitativní přístupy, kterými jsou tematická analýza, zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza (IPA), případová studie a etnografie. Studující se však také seznámí s dalšími kvalitativními přístupy zahrnujícími participativní a akční výzkum, narativní, diskurzivní a konverzační analýzu a biografické přístupy. V neposlední řadě se budeme věnovat smíšenému (mixed-method) výzkumu jakožto současnému trendu umožňujícímu integrovat kvalitativní a kvantitativní data.
Součástí kurzu jsou semináře, ve kterých budou mít studující možnost vyzkoušet si jednotlivé postupy a techniky kvalitativního výzkumu na vlastních nebo poskytnutých datech, včetně analýzy kvalitativních dat (step-by-step guide), formulování závěrů, a psaní výzkumné zprávy.
Kurz je otevřen všem zájemcům a zájemkyním o kvalitativní výzkum. Přednostně je však určen studujícím, kteří používají nebo plánují použít kvalitativní výzkum ve svých bakalářských a diplomových pracích a chtějí si konkrétní postupy kvalitativního výzkumu vyzkoušet v praxi.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (02.08.2023)
The course introduces the diverse range of approaches, designs, methods and techniques of qualitative research
in psychology and related social sciences. The aim of the course is to introduce students with main types of
qualitative approaches, designs, methods of data collections and data analysis, and presentation of qualitative
research findings. At the same time, the aim is also to apply the gained knowledge on specific data (hands-on
training). The main focus of the course will be on the main qualitative approaches: thematic analysis, grounded
theory, interpretative phenomenological analysis (IPA), case study, and ethnography. Additionally, the students will
also be able to gain basic knowledge about other qualitative approaches, such as participatory and action
research, narrative, discursive and conversational analysis. Thirdly, the course will include discussion of a
mixed-method research design as the current trend which allows integration of qualitative and quantitative data.
The course involves seminars in which the students will be provided with the opportunities to apply the learned
qualitative procedures and techniques on specific data (either students’ own data, or the teacher’s data), including
the data analysis (step-by-step guide), formulation of research findings, and writing up the research report.
The course is open to all students interested in qualitative research. Preferably, however, the course is designed
for students who use, or plan to use qualitative research in their bachelor or diploma theses
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Cíl předmětu
CÍL PŘEDMĚTU:
Předmět si klade dva hlavní cíle:
seznámit studující s hlavními typy kvalitativních přístupů, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat, interpretací kvalitativních zjištění a prezentací výsledků kvalitativního výzkumu,
poskytnout studujícím prostor k aplikaci získaných znalostí při práci s konkrétními daty (hands-on training).
Získané znalosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:
Porozumět cílům a specifikům kvalitativního výzkumu, identifikovat možnosti využití kvalitativního výzkumu ve vědě i v praxi.
Znát klíčové charakteristiky a postupy základních kvalitativních přístupů, identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a posoudit jejich vhodnost pro vlastní výzkum.
Demonstrovat znalost hlavních způsobů sběru kvalitativních dat: interview, zúčastněné pozorování, focus groups, analýza médií (weby, sociální sítě, atp.)
Demonstrovat porozumění kritériím validity a/nebo důvěryhodnosti kvalitativního výzkumu a kompetentně o nich argumentovat.
Kriticky reflektovat výhody i limity kvalitativního výzkumu.
Získané dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:
Samostatně formulovat návrh kvalitativního výzkumu, včetně stanovení vhodných výzkumných cílů a otázek a výběru konkrétního kvalitativního designu, a své volby kompetentně zdůvodnit.
Aplikovat získané znalosti při individuální nebo skupinové realizaci kvalitativního výzkumu, včetně sběru a analýzy dat, interpretace výsledků a jejich prezentace, a v to souladu s principy kvalitativního výzkumu.
Kriticky posoudit kvalitu vlastního výzkumu, vyhodnotit jeho přínosy i limity.
Poslední úprava: Zábrodská Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (13.01.2023)
Literatura -
STUDIJNÍ LITERATURA A STUDIJNÍ MATERIÁLY:
a) Povinná literatura:
Cresswell, J. W. & Cresswell, J.D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5th edition. SAGE Publications.
Čermák, I., Hytych, R., & Řiháček, T. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
Marshall, C., Rossman, G. B. & Blanco, G. (2021). Designing qualitative research (7th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Willig, C., & Staiton Rogers, W. (2017). The Sage handbook of qualitative research in psychology. 2nd edition. London: Sage.
b) Doporučená literatura:
Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. 1st Edition. London: Sage.
Braun, V., & Clarke, V. (2021). One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis?. Qualitative Research in Psychology, 18(3), 328-352.
Braun, V., & Clarke, V. (2021). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern‐based qualitative analytic approaches. Counselling and Psychotherapy Research, 21(1), 37-47.
Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doing interviews. London: Sage.
Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. London: Sage.
Creswell, J. W. & Poth, Ch. N. (2017). Qualitative inquiry & research design. Choosing among five approaches. 4th Edition. London: Sage.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Paulus, T. M. & Lester, J. N. (2021). Doing qualitative research in a digital world. London: Sage.
Saldana, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. 4th. Edition. London: Sage.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (02.08.2023)
Key Reading:
• Cresswell, J. W. & Cresswell, J.D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5th edition. SAGE Publications.
• Čermák, I., Hytych, R., & Řiháček, T. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
• Marshall, C., Rossman, G. B. & Blanco, G. (2021). Designing qualitative research (7th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
• Willig, C., & Staiton Rogers, W. (2017). The Sage handbook of qualitative research in psychology. 2nd edition. London: Sage.
Textbooks:
• Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. 1st Edition. London: Sage.
• Braun, V., & Clarke, V. (2021). One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis?. Qualitative Research in Psychology, 18(3), 328-352.
• Braun, V., & Clarke, V. (2021). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern‐based qualitative analytic approaches. Counselling and Psychotherapy Research, 21(1), 37-47.
• Smith, J., Flowers, P. & Larkin, M. (2022). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, method and research. London: Sage.
• Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál.
• Woolf, N. H. & Silver, Ch. (2017). Qualitative analysis using ATLAS.ti, NVivo and MAXQDA: The five-level QDA™ method. London: Routledge.
• Yin, R. L. (2017). Case study research and applications: Design and methods. 6th edition. SAGE Publications.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Sylabus
OBSAH A HARMONOGRAM PŘEDMĚTU:
Význam a cíle kvalitativního výzkumu, využití kvalitativního výzkumu v psychologických disciplínách (v poradenství a psychoterapii, klinické psychologii, psychologii práce, ad.), „slavné“ kvalitativní výzkumy
Tematická analýza jako trend současné psychologie
Základní kvalitativní designy: zakotvená teorie, IPA, etnografie a případová studie
Rozšířené kvalitativní designy: participativní a akční výzkum, narativní, diskurzivní a konverzační analýza, autoetnografie, biografické metody
Etika v kvalitativním výzkumu, etická rizika a dilemata, informovaný souhlas
Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu: interview, focus groups, pozorování, analýza dokumentů, analýza sociálních sítí a webu, audiovizuálních analýza
Interview jako základní metoda sběru dat v kvalitativním výzkumu: oslovování a výběr participantů/ek, struktura interview protokolu, formulace tazatelských otázek, tipy na vedení interview
Analýza kvalitativních dat: kódování a varianty analytických postupů
Využití softwaru při analýze kvalitativních dat: Atlas.ti, Nvivo, Maxqda
Smíšený (mixed-method) výzkum: varianty propojování kvalitativních a kvantitativních dat
Interpretace výsledků v kvalitativním výzkumu, validita v kvalitativním výzkumu
Prezentace kvalitativních výzkumů, psaní a publikování kvalitativních studií
Poslední úprava: Zábrodská Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (13.01.2023)