Předmět seznamuje studující s vybranými tématy z LGBTQ+ psychologie s využitím interdisciplinárních zkušeností
přizvaných vyučujících. Poskytuje nejen detailní přehled napříč sexualitami a trans* identitami, ale také aspekty
práce a komunikace s LGBTQ+ klientelou. Důraz je kladen nejen na teoretické ukotvení, ale i na praxi a zkušenosti
jednotlivých přednášejících. Studující se seznámí jak s teoretickými tak praktickými poznatky a budou mít také
možnost diskutovat ohledně probíraných témat a kriticky nad nimi uvažovat.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je přiblížit studujícím specifické prožitky a situace, ve kterých se LGBTQ+ lidé nacházejí. Pozornost je věnována nejen gayům a lesbám, ale i bisexuálním, pansexuálním, asexuálním, transgender a nebinárním lidem.
Získané znalosti:
Studující rozumí specifické životní zkušenosti LGBTQ+ lidí, znají důležitost coming outu a jeho specifik, včetně psychologických výzev shrnutelných pod pojem menšinový stres. Jsou obeznámeni s neheterosexuálními identitami a genderovou rozmanitostí. Studující dále rozumí rozdílům mezi sexuální orientací a genderem, stejně jako mezi pohlavím a genderem. Ví, jak probíhá proces tranzice a co obnáší v Česku i ve světě. Studující jsou obeznámeni s tématy genderové, sexuální a vztahové diverzity.
Získané dovednosti:
Studující se orientují napříč tématy v oblasti LGBTQ+ spektra, dokážou si uvědomovat specifika různých sexualit a mají přehledv genderové rozmanitosti, jež mohou dále rozvíjet.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
Literatura
* Povinné: American Psychological Association. (2012). Guidelines for psychological practice with lesbian, gay, and bisexual clients. American Psychologist, 67(1), 10-42. http://dx.doi.org/10.1037/a0024659. (český překlad dostupný zde: <https://www.queergeography.cz/apa-doporuceny-postup/>) Doležalová, P., Heumann, V., Orlíková, B., Hull-Rochelle, G., Pavlica, K., et al. (2021). Rozvoj duševní pohody u transgender klientů. Poznatky a holisticky orientovaný terapeutický přístup. Národní ústav duševního zdraví, Klecany. (dostupné online: <https://www.nudz.cz/files/pdf/rozvoj-dusevni-pohody-u-transgender-klientu.pdf>) Ellis, S. J., Riggs, D. W., & Peel, E. (2019). Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, Intersex, and Queer Psychology: An Introduction (2nd ed.). Cambridge University Press. Kadlecová, T., Kostiha, S., Kostiha, S., Macháčková, M., Pavlica, K., Pitoňák, M., Rumpel, A., Smetáčková, I., & Šoustal, R. (2020). Specifika sociální práce respektující genderovou, sexuální a vztahovou rozmanitost. Prague Pride. Kalibová, K., Baňacká, K., Cajthamlová, T., Glaserová, K., Nešporová, M., & Zapletalová, V. (2016). Znáte jejich práva: sociální práce a lidé ohrožení násilím z nenávisti. In Iustitia. Kalibová, K., Pawlik, K., & Biháriová, I. (2016). Tváří v tvář předsudečnému násilí: příručka pro sociální pracovníky a pracovnice. In Iustitia. Kort, J. (2018). LGBTQ Clients in Therapy: Clinical Issues and Treatment Strategies (1st ed.). W. W. Norton & Company. Kutálková, P. (2018). Sešívané rodiny: nový život zevnitř i zvenku : přípravná studie mapující rizika a kroky k řešení sociálního vyloučení dětí, adolescentů a mladých dospělých, kteří vyrůstají v rekonstruovaných rodinách stejnopohlavních párů, či jejichž jeden z rodičů je gay/lesba či transgender osoba. Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu. Pitoňák, M. (2017). Rozdíly v duševním zdraví mezi ne-heterosexuály a heterosexuály: přehledová studie. Československá psychologie, 61(6), 575-592. Pitoňák, M. (2020). Strukturální základ menšinového stresu v Česku: Vztah mezi diskriminací, stigmatizací a zdravím neheterosexuálních a genderově rozmanitých lidí. In: M. Šmíd, ed. Právo na rovné zacházení: Deset let antidiskriminačního zákona. Praha: Wolters Kluwer, 263-282. Pitoňák, M. (2021). "Sexuální orientace jako přehlížená proměnná: terminologická, metodologická a kontextuální úskalí v otázce měření sexuality v rámci „reprezentativních“ šetření. Platí stále 4 %?" Československá psychologie 65(5): 440-458. Procházka, I. (2002). Coming out: průvodce obdobím nejistoty, kdy kluci a holky hledají sami sebe. STUD. Sloboda, Z. (2016). Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy. Pasparta. Veřejný ochránce práv. (2019). Být LGBT+ v Česku: Zkušenosti LGBT+ lidí s předsudky, diskriminací, obtěžováním a násilím z nenávisti. Výzkum veřejného ochránce práv 2019. Dostupné z: <https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/DISKRIMINACE/Vyzkum/Vyzkum-LGBT.pdf>.
* Doporučené:
Cabaj, R. P., & Stein, T. S. (1996). Textbook of Homosexuality and Mental Health (1st ed.). American Psychiatric Press. Fish, J. (2012). Social Work and Lesbian, Gay, Bisexual and Trans People: Making a Difference. Policy Press. Goldberg, A. E. (Ed.). (2016). The SAGE encyclopedia of LGBTQ studies. SAGE publications. Golombok, S. (2015). Modern Families: Parents and Children in New Family Forms. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107295377 Hatzenbuehler, M. L. (2009). How does sexual minority stigma “get under the skin”? A psychological mediation framework. Psychological Bulletin, 135(5), 707-730. <https://doi.org/10.1037/a0016441> Kutálková, P. (2015). Duhové rodiny ve stínu státu: Situace homoparentálních rodin s malými dětmi. Prague Pride. LGBT senioři/rky - neviditelná menšina: situace stárnoucích leseb, gayů, bisexuálních a trans osob v České republice a perspektivy LGBT přátelské zdravotní a sociální péče. (2016). Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu. Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129(5), 674-697. <https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674> Nadal, K. L., Davidoff, K. C., Davis, L. S., & Wong, Y. (2014). Emotional, behavioral, and cognitive reactions to microaggressions: Transgender perspectives. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 1(1), 72-81. <https://doi.org/10.1037/sgd0000011> Pachankis, J. E., & Safren, S. A. (Eds.). (2019). Handbook of evidence-based mental health practice with sexual and gender minorities. Oxford University Press, USA. Pavlica, K., Heumann, V., & Kučera, Ch. (2018). Obavy a přání trans lidí: výsledná zpráva z výzkumu realizovaného spolkem Transparent v roce 2018. Transparent. <http://proud.cz/component/attachments/download/143.html> Richards, C., & Barker, M. J. (Eds.). (2015). The Palgrave handbook of the psychology of sexuality and gender. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Pitoňák, M. & Spilková, J., 2016. Homophobic Prejudice in Czech Youth: a Sociodemographic Analysis of Young People’s Opinions on Homosexuality. Sexuality Research and Social Policy, 13 (3), 215-229. Pitoňák, M., 2013. Prostorovost, institucionalizace a kontextualita heteronormativity: studie vyjednávání neheterosexuálních identit v Česku. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 14 (2), 27-40. Pitoňák, M. (2019). V sexuálním closetu / Geografie „ne-heterosexuálních lidí“. In R. Osman & L. Pospíšilová, Geografie „okrajem“: Každodenní časoprostorové zkušenosti (pp. 147-182). Univerzita Karlova. Rédai, D. (2019). Exploring Sexuality in Schools. Springer International Publishing. Smith, L. C., Shin, R. Q., & Officer, L. M. (2011). Moving Counseling Forward on LGB and Transgender Issues. The Counseling Psychologist, 40(3), 385-408. <https://doi.org/10.1177/0011000011403165> Sue, D. W. (2010). Microaggressions in Everyday Life: Race, Gender, and Sexual Orientation (1st ed.). Wiley. Tolman, D. L., Diamond, L. M., Bauermeister, J. A., George, W. H., Pfaus, J. G., & Ward, L. (2014). APA handbook of sexuality and psychology, Vol. 1: Person-based approaches (pp. xxviii-804). American Psychological Association. The Lancet. (2016). Meeting the unique health-care needs of LGBTQ people. The Lancet, 387(10014), 95. <https://doi.org/10.1016/s0140-6736(16)00013-1>
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
Sylabus
Teoretická příprava
1) Sexualita, sexuální a genderová identita
2) Coming out a jeho revize v kontextu soudobých poznatků LGBTQ psychologie
3) Menšinový stres a společenské aspekty LGBTQ+ bytí v současné společnosti - stigma a cis/heteronormativita
4) Transgender, tranzice a genderový nesoulad z pohledu sexuologie
5) Specifické výzvy interpersonálních forem menšinového stresu - příklady homo/bi(trans negativní šikany a mikroagresí v pracovních kolektivech