Předmět si klade za cíl přiblížit základní poznatky, zkušenosti a dovednosti potřebné k elementárnímu pochopení problematiky vývoje a charakteru dětské kresby a písma jako předpokladu k případnému pozdějšímu zaměřenému studiu a aplikaci, a to ve vývojovém pohledu, v rámci normálního i psychopatologického vývoje. Účastníci se seznámí s některými možnostmi diagnostického a terapeutického využití dětské kresby a písma. Pokud jde o kresbu, těžiště je v oblasti výrazové a projektivní interpretace. Předpokládá se podrobnější teoretické i praktické seznámení s některou z projektivních kresebných metod podle zájmu posluchačů Např. kresba postavy, rodiny, hvězd a vln, Warteggův test aj.). Studenti mají možnost - podle míry svého osobního zájmu a angažovanosti - i k sebezkušenosti v oblasti kresby a písma a ke společné analýze případných donesených grafických výtvorů pod supervizí vyučujícího.
Poslední úprava: Hradcová Radka (31.01.2025)
a
Poslední úprava: Hradcová Radka (31.01.2025)
Cíl předmětu -
Přiblížit základní poznatky, zkušenosti a dovednosti potřebné k elementárnímu pochopení problematiky vývoje a charakteru dětské kresby a písma jako předpokladu k případnému pozdějšímu zaměřenému studiu a aplikaci.
Poslední úprava: Hradcová Radka (31.01.2025)
a
Poslední úprava: Hradcová Radka (31.01.2025)
Literatura -
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. Pogády, J., Nociar, A, Mečíř, J., Janotová, D. Detská kresba v diagnostike a liečbe. Bratislava: SAP, 1993. Říčan, P., Ženatý, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: Psychodiagnostika, 1988. (kapitoly o kresebných metodách) Šturma, J., Vágnerová, M. Kresba lidské postavy. Bratislava: Psychodiagnostika, 1982.