PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metody pedagogicko psychologického výzkumu a poradenské praxe - APS300031
Anglický název: Methods of Educational Psychology Research and Counselling
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: APS500013
Garant: PhDr. Václav Mertin
Prerekvizity : APS300018, APS300019, APS300021
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je seznámit posluchače se specifiky použití psychologických metod v pedagogicko-psychologickém
výzkumu a v praxi školního psychologického poradenství.
Poslední úprava: KPSBIDLO (30.04.2008)
Cíl předmětu

Uvedení studentů do problematiky psychologických metod v pedagogicko-psychologickém kontextu.

Poslední úprava: KPSBIDLO (16.05.2007)
Literatura
Povinná:
Maršálová, L., Mikšík, O. Metodológia a metody psychologického výzkumu. Bratislava: SPN, 1990.

Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

Doporučená:
Seznam doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.

Poslední úprava: KPSBIDLO (27.07.2006)
Metody výuky

přednáška/seminář

Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)
Požadavky ke zkoušce

Zpracování diagnostiky konkrétní oblasti (případně problému) u dítěte, případně adolescenta. Práce má obsahovat stručný popis zkoumané oblasti (problému) a velmi stručnou charakteristiku osoby. Práce má být zpracována za využití netestových metod - tedy rozhovoru, pozorování, rozboru výsledků činnosti. Práce musí obsahovat závěr. Tento závěr se bude vztahovat k uvedenému problému, zkoumané oblasti a současně bude vycházet ze zjištěných údajů. Práce nebude obsahovat odkazy na literaturu ani obecné informace o tématu. Rozsah této části práce 2 strany, maximálně 3 strany. Jedna strana (tedy 3. nebo 4.) bude věnována možným intervencím řešícím uvedený problém nebo rozvíjejícím danou oblast. Je třeba uvádět opatření, která jsou možná a nikoli pouze ta, která by se hodila pro uvedený konkrétní případ a konkrétní podmínky. K diagnostice lze použít i vlastní dítě.

Poslední úprava: KPSBIDLO (25.02.2008)
Sylabus
  • Pozorování
  • Rozhovor
  • Autentická diagnostika
  • Metody sebeposuzování
  • Psychosémantické metody
  • Kvalitativní výzkum
  • Specifika práce s dětmi
  • Psychologická diagnostika skupiny
  • Diagnostika učitele

Poslední úprava: KPSBIDLO (16.05.2007)
Vstupní požadavky

atestace z Psychologické metodologie (APS300018), Matematicko - statistických metod (APS300019) a Základů pedagogické psychologie (APS300021)

Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK