|
|
|
||
Předmět ukazuje pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a
školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní intervenci. Dále má poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení výchovných a vzdělávacích procesů a jejich působení pro rozvoj osobnosti (psychologie učení, vyučování, výchovy) a propojit poznatky pedagogické psychologie s řešením konkrétních situací při vzdělávání a výchově. Poslední úprava: KPSBIDLO (03.10.2010)
|
|
||
Cílem je ukázat, že právě pedagogická psychologie nabízí relevantní podklady pro vzdělávání a výchovu jedince, pro stimulaci jeho rozvoje. Poslední úprava: KPSBIDLO (05.10.2007)
|
|
||
Povinná:
Textbooks:
Poslední úprava: KPSBIDLO (15.10.2010)
|
|
||
přednáška/seminář Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)
|
|
||
Zápočet (uděluje pouze doc. Gillernová) - Vypracovat podrobnou pedagogickopsychologickou charakteristiku jedince nejlépe ve věku od 12 do 20 let, na podkladě zpracování výsledku rozhovorů, pozorování a dotazníků (Pokyny a pomůcky pro vypracování kazuistiky). Zkouška (u jednoho z vyučujících dle vlastní volby) - Prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (problémové okruhy ke zkoušce) a zpracovávat dílčí úkoly tvořící Portfolio každého studenta předmětu a odevzdávat je průběžné během semestru, poslední nejpozději během zápočtového týdne. Řádné termíny na zápočet i zkoušku jsou v informačním systému vypisovány v zimním semestru.Problémové okruhy ke zkoušce: Pedagogická psychologie jako teoreticko aplikační disciplína, základní úkoly, přínos pro praxi i teorii výchovy a vzdělávání.Pojmy a vztahy mezi nimi: osobnost, činnost, učení, schopnosti, dovednosti, vědomosti, vývoj, rozvíjení osobnosti, socializace, výchova, sebevýchova. Významné koncepce osobnosti a jejich podíl na rozvoji pedagogické psychologie. Koncepce učení, které významně ovlivnily pedagogickou psychologii. Lidské učení, jeho znaky, druhy, výsledky, obecné zákony. Sociální učení a jeho formy, socializace a výchova. Interakce biologických a psychosociálních podmínek ve vývoji a rozvoji osobnosti, poruchy a možnosti intervencí. Medicínský a pedagogicko psychologický pohled na problémy jako např. ADHD (LMD), dyslexie a další vývojové poruchy. Kategoriální a nekategoriální přístup k diagnostickým kategoriím. Individuální a skupinové rozdíly ve vývoji jedince a při jeho rozvíjení. Rozvíjení osobnosti v činnostech, v interakci jedince s osobami a skupinami, vyrovnáváním se s náročnými životními situacemi. Motivace, její struktura, změny v síle a kvalitativních znacích. Způsoby uspokojování potřeb a význam ve výchově. Zájem o učení a jeho rozvíjení. Inteligence. Osvojování a rozvíjení intelektových dovedností. Podmínky školní úspěšnosti a školního prospěchu. Rozbor příčin neprospěchu žáka na různých typech škol. Psychické stavy při učení, jejich vznik a působení. Analýza vybraných podmínek učení (transfer a interference, zapamatování a zapomínání apod.). Senzomotorické učení a rozvíjení senzomotorických dovedností. Osvojování vědomostí. Tvořivost a metody jejího rozvíjení. Psychologické aspekty problémového a skupinového vyučování. Kooperativní vyučování. Kognitivní styly a styly učení žáků. Sociokulturní vlivy, působení makroprostředí na výchovu a dítě v rodině. Postoje rodičů k dítěti, emoční klima v rodině, psychická deprivace a subdeprivace, pedagogicko psychologické problémy neúplných, doplněných a dysfunkčních rodin. Rodičovské styly výchovy. Význam vrstevnických skupin ve vývoji a rozvoji jedince. Školní třída jako specifická malá sociální skupiny, její vliv na školní úspěšnost a vývoj žáka. Klima školní třídy a školy. Diagnostika školní třídy. Hrové, pracovní a zájmové činnosti a jejich podíl na vývoji a rozvoji jedince. Společné činnosti v rodině, ve vrstevnických a zájmových skupinách. Pedagogicko psychologická problematika výchovných prostředků, odměny a tresty ve výchově, působení příkladu a modelu. Učitel a jeho podíl na vývoji a rozvoji dítěte, interakce a komunikace učitele se žáky, styly výchovy ve školním prostředí. Osobnost učitele a jeho profesní kompetence. Sebepojetí, sebehodnocení a sebevýchova. Vývoj a rozvoj morálních aspektů osobnosti. Charakter. Mnohostranný a jednostranný vývoj jedince a jeho pedagogicko-psychologické vymezení. Psychologická problematika zdravého životního stylu dětí a mládeže. Zdravá škola. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Metody. Přednosti a nedostatky tradiční diagnostiky. Alternativní přístupy k psychodiagnostice v pedagogické psychologii. Dílčí, průběžné úkoly pro semináře a souhrnné portfolio 2010/2011: viz Soubory Poslední úprava: KPSBIDLO (20.11.2010)
|
|
||
Poslední úprava: KREJL9AF (11.11.2010)
|
|
||
atestace z Obecné psychologie I (APS300008), doporučeno alespoň souběžně Ontogenetická psychologie (APS300011) a Psychologie osobnosti (APS300016) Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)
|