Základy pedagogické psychologie - APS300021
Anglický název: Introduction to Educational Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: APS100018
Garant: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
PhDr. Václav Mertin
PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Prerekvizity : APS300008
Záměnnost : APS100018
Je prerekvizitou pro: APSV00001, APS300201, APS300029, APS300060, APS300059, APS300031
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět ukazuje pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a
školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí,
dospívajících i dospělých pro efektivní intervenci. Dále má poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení výchovných a
vzdělávacích procesů a jejich působení pro rozvoj osobnosti (psychologie učení, vyučování, výchovy) a propojit poznatky
pedagogické psychologie s řešením konkrétních situací při vzdělávání a výchově.
Poslední úprava: KPSBIDLO (03.10.2010)
Cíl předmětu -

Cílem je ukázat, že právě pedagogická psychologie nabízí relevantní podklady pro vzdělávání a výchovu jedince, pro stimulaci jeho rozvoje.

Poslední úprava: KPSBIDLO (05.10.2007)
Literatura -
Povinná:
  • Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993, 1996. ISBN 80-7066-534-3.
  • Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  • Sternberg, R. J., Williams, W. M. Educational psychology.Boston: Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8.
Doporučená:
  • Auger, M.T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
  • Bondy, A., Frost, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
  • Bruner, J. S. Vzdělávací proces. Praha: SPN, 1965.
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7367-118-2.
  • Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
  • Čapek, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.
  • Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
  • Dinkmeyer, D., McKay, G. D. STEP-efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
  • Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-766-3.
  • Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.
  • Elliott, J., Place, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0.
  • Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-626-8.
  • Gagné, R. M. Podmínky učení. Praha: SPN, 1975.
  • Gajdošová, E., Herényiová, G. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-115-8.
  • Haddon, M. Podivný případ se psem. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7203-541-X
  • Hayden, T. L. Spratek. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-375
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-888-0.
  • Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9.
  • Hrabal, V., Man. F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984.
  • Hříbková,L. Nadání a nadaní.Ped.-ps. přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke šk. praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
  • Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
  • Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7367-014-3.
  • Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
  • Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada,
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
  • Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
  • Lebeer, J. (ed.) a kol. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-103-4.
  • Leman, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-430-3.
  • Lukasová, E. Logoterapie ve výchově. Praha: Portál, 1997.
  • Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-747-7.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
  • Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
  • Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986.
  • Matějček, Z., Dytrych, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
  • Mertin, V., Gillernová, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, 2010. ISBN 80-7178-799-X.
  • Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1
  • Nešpor, K., Czemy, L., Pernicová, M. Zásady efektivní primární prevence. Praha: FITIN, 1999.
  • Paclt, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-047-X.
  • Rogers, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
  • Satirová, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-901325-0-2.
  • Selikowitz, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-773-7.
  • Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
  • Sternberg, R. Úspěšná inteligence. Praha: Grada, 2001. ISBN:80-247-0120-0.
  • Sternberg, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
  • Stuchlíková, I. a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-534-2.
  • Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: VUP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
  • Vaníčková, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0.
  • Vermeulen, P. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1600-3.
  • Vygotskij, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • Vymětal, J. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-830-9.
Další odborná literatura bude doporučována ve vztahu k jednotlivým tématům.

Textbooks:

  • Biehler, Robert F., Snowman, Jack. Psychology applied to teaching. Boston: Houghton Mifflin, 1989. ISBN 0-395-35756-X. P-5049
  • Bruner, Jerome. The culture of education. Cambrige: Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-17953-6 (pbk.) P-6736
  • Crowl, Thomas K., Kaminsky, Sally, Podell, David M. Educational psychology : windows on teaching. Madison: Brown&Benchmark, 1997. ISBN 0-697-26816-0. P-5983 + příručka jazykového centra (včetně Cdromu)
  • Klausmeier, Herbert J., Ripple, Richard E. Learning and human abilities : educational psychology. New York: Harper & Row, 1971. ISBN 06-043694-8. P-2872
  • Skinner, Charles E.(Ed.). Educational psychology. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1962. LCCCN 59-13179. P-1977 b
  • Sternberg, Robert J., Williams, Wendy M. Educational psychology.Boston: Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8. P-6677
  • Wilson, John A., Robeck, Mildred C., Michael, William B. Psychological foundations of learning and teaching. New York: McGraw-Hill, 1969. ISBN 07-070848-7. P-4676
Supplementary books:
  • Doll, B., Zucker, S., Brehn, K. Resilient Classrooms : Creating Healthy Environments for Learning. New York, London: The Guilford Press, 2004. ISBN 1-59385-001-8
  • Cruickshank, William M. (Ed.). Psychology of exceptional children and youth. [2nd, 3rd , 4th ed.] Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1963, 1975, 1980. ISBN 0-13-733808-2. PU-4471, P-4494, P-8789
  • Hall, John F. The Psychology of Learning. Philadelphia&New York: J.B.Lippincott Company, 1966. PU-4703
  • Holt, John. How children fail. Harmondsworth: Penguin Books, 1970. P-2961-
  • Kozulin, A. Psychological Tools : A sociocultural Approach to Education. Cambridge London: Harvard University Press, 1998. ISBN 0-674-00708-5
  • Morrison, A., McIntyre, D. Teachers and teaching. Harmondsworth: Penguin Books, 1969. P-2645
  • Morrison, A., McIntyre, D. Schools and socialization. Harmondsworth: Penguin Books, 1971. PU-4761Nunnally, Jum C. Educational measurement and evaluation. [1. vyd.] New York: McGraw-Hill, 1964. LCCCN 63-19767. PU-2363
  • Nunnally, Jum C. Educational measurement and evaluation. [2nd ed.] New York: McGraw-Hill, 1972. ISBN 07-047553-9. PU-6282
  • Orpinas, P., Horne, A. M. Bullying Prevention: Creating a Positive School Climate and Developing Social Competence. Washington: American Psychological Association, 2006. ISBN 1-59147-282-2
  • Pressley, M., McCormick, C. Child and Adolescent Development for Educators. New York London: The Guilford Press, 2007. ISBN 1593853521, 9781593853525
  • Radford, John (Ed.). Talent, teaching and achievement. London: Jessica Kingsley, 1991. ISBN 1-85302-111-3. P-4806

Online zdroje

  • databáze ERIC (the Educational Resource Information Center, contains more than 1,243,000 records and links to more than 224,000 full-text documents) - viz Onelog >> EBSCOHOST >> EBSCOhost WEB >> ERIC
Poslední úprava: KPSBIDLO (15.10.2010)
Metody výuky -

přednáška/seminář

Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)
Požadavky ke zkoušce -

Zápočet (uděluje pouze doc. Gillernová) - Vypracovat podrobnou pedagogickopsychologickou charakteristiku jedince nejlépe ve věku od 12 do 20 let, na podkladě zpracování výsledku rozhovorů, pozorování a dotazníků (Pokyny a pomůcky pro vypracování kazuistiky).

Zkouška (u jednoho z vyučujících dle vlastní volby) - Prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (problémové okruhy ke zkoušce) a zpracovávat dílčí úkoly tvořící Portfolio každého studenta předmětu a odevzdávat je průběžné během semestru, poslední nejpozději během zápočtového týdne.

Řádné termíny na zápočet i zkoušku jsou v informačním systému vypisovány v zimním semestru.
Problémové okruhy ke zkoušce:
Pedagogická psychologie jako teoreticko aplikační disciplína, základní úkoly, přínos pro praxi i teorii výchovy a vzdělávání.Pojmy a vztahy mezi nimi: osobnost, činnost, učení, schopnosti, dovednosti, vědomosti, vývoj, rozvíjení osobnosti, socializace, výchova, sebevýchova. Významné koncepce osobnosti a jejich podíl na rozvoji pedagogické psychologie. Koncepce učení, které významně ovlivnily pedagogickou psychologii. Lidské učení, jeho znaky, druhy, výsledky, obecné zákony. Sociální učení a jeho formy, socializace a výchova. Interakce biologických a psychosociálních podmínek ve vývoji a rozvoji osobnosti, poruchy a možnosti intervencí. Medicínský a pedagogicko psychologický pohled na problémy jako např. ADHD (LMD), dyslexie a další vývojové poruchy. Kategoriální a nekategoriální přístup k diagnostickým kategoriím. Individuální a skupinové rozdíly ve vývoji jedince a při jeho rozvíjení. Rozvíjení osobnosti v činnostech, v interakci jedince s osobami a skupinami, vyrovnáváním se s náročnými životními situacemi. Motivace, její struktura, změny v síle a kvalitativních znacích. Způsoby uspokojování potřeb a význam ve výchově. Zájem o učení a jeho rozvíjení. Inteligence. Osvojování a rozvíjení intelektových dovedností. Podmínky školní úspěšnosti a školního prospěchu. Rozbor příčin neprospěchu žáka na různých typech škol. Psychické stavy při učení, jejich vznik a působení. Analýza vybraných podmínek učení (transfer a interference, zapamatování a zapomínání apod.). Senzomotorické učení a rozvíjení senzomotorických dovedností. Osvojování vědomostí. Tvořivost a metody jejího rozvíjení. Psychologické aspekty problémového a skupinového vyučování. Kooperativní vyučování. Kognitivní styly a styly učení žáků. Sociokulturní vlivy, působení makroprostředí na výchovu a dítě v rodině. Postoje rodičů k dítěti, emoční klima v rodině, psychická deprivace a subdeprivace, pedagogicko psychologické problémy neúplných, doplněných a dysfunkčních rodin. Rodičovské styly výchovy. Význam vrstevnických skupin ve vývoji a rozvoji jedince. Školní třída jako specifická malá sociální skupiny, její vliv na školní úspěšnost a vývoj žáka. Klima školní třídy a školy. Diagnostika školní třídy. Hrové, pracovní a zájmové činnosti a jejich podíl na vývoji a rozvoji jedince. Společné činnosti v rodině, ve vrstevnických a zájmových skupinách. Pedagogicko psychologická problematika výchovných prostředků, odměny a tresty ve výchově, působení příkladu a modelu. Učitel a jeho podíl na vývoji a rozvoji dítěte, interakce a komunikace učitele se žáky, styly výchovy ve školním prostředí. Osobnost učitele a jeho profesní kompetence. Sebepojetí, sebehodnocení a sebevýchova. Vývoj a rozvoj morálních aspektů osobnosti. Charakter. Mnohostranný a jednostranný vývoj jedince a jeho pedagogicko-psychologické vymezení. Psychologická problematika zdravého životního stylu dětí a mládeže. Zdravá škola. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Metody. Přednosti a nedostatky tradiční diagnostiky. Alternativní přístupy k psychodiagnostice v pedagogické psychologii.

Dílčí, průběžné úkoly pro semináře a souhrnné portfolio 2010/2011: viz Soubory
Poslední úprava: KPSBIDLO (20.11.2010)
Sylabus -
  • Pedagogická psychologie jako teoreticko-aplikační disciplína, její předmět, hlavní úkoly, základní metody.
  • Využití pedagogické psychologie pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince. Jak se stát dobrým učitelem? Jak se stát dobrým žákem?
  • Základní vztahy ve vývoji osobnosti, ve výchově a v učení. Základní charakteristiky interakce dospělých a dětí.
  • Rozbor vývoje osobnosti a výchovy na podkladě podrobně zpracovaných kasuistik.
  • Motivace ve výchově a vyučování.
  • Obecné přístupy k učení. Druhy učení a jejich charakteristika. Kognitivní styly a styly učení. Školní sebepojetí a akademická účinnost žáků.
  • Psychologická problematika osvojování vědomostí a dovedností ve škole.
  • Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově.
  • Psychologická problematika výchovných prostředků.
  • Školní úspěšnost žáka.
  • Školní třídy a jejich management.
  • Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko psychologické intervence.
  • Standardizované a nové formy testování v pedagogické psychologii.

Poslední úprava: KREJL9AF (11.11.2010)
Vstupní požadavky -

atestace z Obecné psychologie I (APS300008), doporučeno alespoň souběžně Ontogenetická psychologie (APS300011) a Psychologie osobnosti (APS300016)

Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)