PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Osvojování řeči I - APH510073
Anglický název: Speech Acquisition I
Zajišťuje: Fonetický ústav (21-FU)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (14)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFO200009
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Nikola Paillereau, Ph.D.
Anotace -
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni především s fyziologickým vývojem dětské řeči a kognitivní stránkou
procesu osvojování řeči u dítěte. Pozornost je věnována nejen fonetickým aspektům osvojování řeči, ale také
otázkám fonologického přístupu k problematice. Okrajově jsou diskutovány i otázky speciální pedagogiky a zásady
práce s dítětem v případě, že se objeví řečové či sluchové patologie.

Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Poslední úprava: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (17.03.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Závěrečný test

3 domácí úkoly: vypracovat otázky na zadaný článek, které se budou diskutovat následně v hodině

Pravidelná docházka (max. 2 neomluvené absence)

Poslední úprava: Erdélyiová Veronika, Mgr. (20.01.2025)
Literatura
Doporučená četba k jednotlivým tematickým okruhům:
Úvod do osvojování L1: předpoklady lidské řeči a vývojové milníky.
Curtin, S., Hufnagle, D., Mulak, K. E., & Escudero, P. (2017). Speech perception : development. In J. Stein (Ed.), Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology (pp. 1-7). https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809324-5.01904-0. Fried, M. P., Kelly, J. H., & Strome, M. (1982). Comparison of the adult and infant larynx. J Fam Pract, 15(3), 557-558. Gervain, J. (2015). Plasticity in early language acquisition: the effects of prenatal and early childhood experience. Current opinion in neurobiology, 35, 13-20. Gervain, J., & Mehler, J. (2010). Speech perception and language acquisition in the first year of life. Annual review of psychology, 61(1), 191-218. Gervain, J., & Werker, J. F. (2008). How infant speech perception contributes to language acquisition. Language and Linguistics Compass, 2(6), 1149-1170. Kuhl, P. K. (2004). Early language acquisition: cracking the speech code. Nature reviews neuroscience, 5(11), 831-843.

Vývoj sluchového vnímání řeči od prenatálního období: sluchové ústrojí, zpracování řečových zvuků a prozodie. Teorie univerzálního posluchače.
Chládková, K., & Paillereau, N. (2020). The what and when of universal perception: A review of early speech sound acquisition. Language Learning, 70(4), 1136-1182. Gervain, J. (2018). Gateway to language: The perception of prosody at birth. Boundaries crossed, at the interfaces of morphosyntax, phonology, pragmatics and semantics, 373-384. Moore, J. K., & Linthicum Jr, F. H. (2007). The human auditory system: a timeline of development. International journal of audiology, 46(9), 460-478. Saffran, J. R., Werker, J. F., & Werner, L. A. (2007). The infant's auditory world: Hearing, speech, and the beginnings of language. Handbook of child psychology, 2. Shahidullah, S., & Hepper, P. G. (1994). Frequency discrimination by the fetus. Early human development, 36(1), 13-26.

Neurální zpracování řeči: anatomický a fyziologický vývoj lidského mozku, neurozobrazovací metody.
Friederici, A. D. (2017). Language in our brain: The origins of a uniquely human capacity. MIT Press. Friederici, A. D. (2012). Language development and the ontogeny of the dorsal pathway. Frontiers in evolutionary neuroscience, 4, 3. Gervain, J. The use of fNIRS and EEG to study early language development (ppt presentation). Universita degli studi di Padova. Stiles, J., & Jernigan, T. L. (2010). The basics of brain development. Neuropsychology review, 20(4), 327-348. Quaresima, V., Bisconti, S., & Ferrari, M. (2012). A brief review on the use of functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) for language imaging studies in human newborns and adults. Brain and language, 121(2), 79-89. Wallois, F., Mahmoudzadeh, M., Patil, A., & Grebe, R. (2012). Usefulness of simultaneous EEG-NIRS recording in language studies. Brain and language, 121(2), 110-123.

Percepce řečových zvuků a prozodie v prvním roce života (behaviorální studie a metody; teorie).
Bosch, L., & Sebastián-Gallés, N. (2003). Simultaneous bilingualism and the perception of a language-specific vowel contrast in the first year of life. Language and speech, 46(2-3), 217-243. Eimas, P. D., Siqueland, E. R., Jusczyk, P., & Vigorito, J. (1971). Speech perception in infants. Science, 171(3968), 303-306. Lovčević, I., & Tsuji, S. (2024). The developmental pattern of native and non-native speech perception during the 1st year of life in Japanese infants. Infant Behavior and Development, 76, 101977. Maye, J., Werker, J. F., & Gerken, L. (2002). Infant sensitivity to distributional information can affect phonetic discrimination. Cognition, 82(3), B101-B111. McMurray, B. (2023). The acquisition of speech categories: Beyond perceptual narrowing, beyond unsupervised learning and beyond infancy. Language, cognition and neuroscience, 38(4), 419-445. Nazzi, T., Bertoncini, J., & Mehler, J. (1998). Language discrimination by newborns: toward an understanding of the role of rhythm. Journal of Experimental Psychology: Human perception and performance, 24(3), 756. Nazzi, T., Jusczyk, P. W., & Johnson, E. K. (2000). Language discrimination by English-learning 5-month-olds: Effects of rhythm and familiarity. Journal of Memory and Language, 43(1), 1-19. Paillereau, N., & Chládková, K. (2024). Infants' reliance on rhythm to distinguish languages: A critical review. Infancy, 29(6), 842-876. Paillereau, N., Podlipský, V. J., Smolík, F., Šimáčková, Š., & Chládková, K. (2021). The development of infants’ sensitivity to native versus non‐native rhythm. Infancy, 26(3), 423-441. Paillereau, N., Podlipský, V. J., Šimáčková, Š., Smolík, F., Oceláková, Z., & Chládková, K. (2021). Perceptual sensitivity to vowel quality and vowel length in the first year of life. JASA Express Letters, 1(2).

Percepce řečových zvuků a prozodie v prvním roce života (EEG a fNIRS studie).
Arenillas-Alcón, S., Costa-Faidella, J., Ribas-Prats, T., Gómez-Roig, M. D., & Escera, C. (2021). Neural encoding of voice pitch and formant structure at birth as revealed by frequency-following responses. Scientific Reports, 11(1), 6660. Cheour-Luhtanen, M., Alho, K., Kujala, T., Sainio, K., Reinikainen, K., Renlund, M., ... & Näätänen, R. (1995). Mismatch negativity indicates vowel discrimination in newborns. Hearing research, 82(1), 53-58. Cheour, M., Ceponiene, R., Lehtokoski, A., Luuk, A., Allik, J., Alho, K., & Näätänen, R. (1998). Development of language-specific phoneme representations in the infant brain. Nature neuroscience, 1(5), 351-353. Cristia, A., Minagawa‐Kawai, Y., Egorova, N., Gervain, J., Filippin, L., Cabrol, D., & Dupoux, E. (2014). Neural correlates of infant accent discrimination: an fNIRS study. Developmental Science, 17(4), 628-635. Martinez‐Alvarez, A., Benavides‐Varela, S., Lapillonne, A., & Gervain, J. (2023). Newborns discriminate utterance‐level prosodic contours. Developmental Science, 26(2), e13304. Nallet, C., & Gervain, J. (2021). Neurodevelopmental preparedness for language in the neonatal brain. Annual Review of Developmental Psychology, 3(1), 41-58. Peña, M., Pittaluga, E., & Mehler, J. (2010). Language acquisition in premature and full-term infants. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(8), 3823-3828.

Osvojování slovního přízvuku a fonotaktiky (behaviorální studie).
Mattys, S. L., Jusczyk, P. W., Luce, P. A., & Morgan, J. L. (1999). Phonotactic and prosodic effects on word segmentation in infants. Cognitive psychology, 38(4), 465-494. Piot, L., Nazzi, T., & Boll-Avetisyan, N. (2024). Infants’ sensitivity to phonotactic regularities related to perceptually low-salient fricatives: a cross-linguistic study. Frontiers in Psychology, 15, 1367240. Sundara, M., Zhou, Z. L., Breiss, C., Katsuda, H., & Steffman, J. (2022). Infants' developing sensitivity to native language phonotactics: a meta-analysis. Cognition, 221, 104993.

Budování lexikonu: základní principy a teorie segmentace slov, porozumění prvním slovům.
Bergelson, E., & Swingley, D. (2012). At 6-9 months, human infants know the meanings of many common nouns. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(9), 3253-3258. Nazzi, T., Iakimova, G., Bertoncini, J., Frédonie, S., & Alcantara, C. (2006). Early segmentation of fluent speech by infants acquiring French: Emerging evidence for crosslinguistic differences. Journal of Memory and Language, 54(3), 283-299. Saffran, J. R., Aslin, R. N., & Newport, E. L. (1996). Statistical learning by 8-month-old infants. Science, 274(5294), 1926-1928. Shukla, M., White, K. S., & Aslin, R. N. (2011). Prosody guides the rapid mapping of auditory word forms onto visual objects in 6-mo-old infants. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(15), 6038-6043. Thiessen, E. D., & Saffran, J. R. (2003). When cues collide: use of stress and statistical cues to word boundaries by 7-to 9-month-old infants. Developmental psychology, 39(4), 706.

Raná produkce: od křiku novorozence až po první slova: periodizace vývoje; akustická a fonologická analýza produkcí.
Canault, M., Yamaguchi, N., Paillereau, N., Krzonowski, J., Johanna-Pascale, R. O. Y., Dos Santos, C., & Sophie, K. E. R. N. (2020). Syllable duration changes during babbling: a longitudinal study of French infant productions. Journal of Child Language, 47(6), 1207-1227. de Boysson-Bardies, B., & Vihman, M. M. (1991). Adaptation to Language: Evidence from Babbling and First Words in Four Languages. Language, 67(2), 297-319. https://doi.org/10.2307/415108. MacNeilage, P. F., Davis, B. L., Kinney, A., & Matyear, C. L. (2000). The motor core of speech: A comparison of serial organization patterns in infants and languages. Child development, 71(1), 153-163. Mampe, B., Friederici, A. D., Christophe, A., & Wermke, K. (2009). Newborns' cry melody is shaped by their native language. Current biology, 19(23), 1994-1997.

Role kvality a kvantity inputu v osvojování L1 (akustické aspekty IDS vs. ADS, česká prenatální motherese, duševní stavy matky, vlčí děti) a období promluv.
Chládková, K., Černá, M., Paillereau, N., Skarnitzl, R., & Oceláková, Z. (2019). Prenatal infant-directed speech: vowels and voice quality. In Proceedings of ICPhS (pp. 1525-1529). Cooper, R. P., & Aslin, R. N. (1990). Preference for infant‐directed speech in the first month after birth. Child development, 61(5), 1584-1595. Cox, C. M. M., Bergmann, C., Fowler, E., Keren-Portnoy, T., Roepstorff, A., Bryant, G. A., & Fusaroli, R. (2022). A systematic review and Bayesian meta-analysis of the acoustic features of infant-directed speech. Nature Human Behaviour, 7, 114-133. Kuhl, P. K. (2024). Birds and babies: Ontogeny of vocal learning. Proceedings of the National Academy of Sciences, 121(21), e2405626121. Lam-Cassettari, C., & Kohlhoff, J. (2020). Effect of maternal depression on infant-directed speech to prelinguistic infants: Implications for language development. PloS one, 15(7), e0236787. Weikum, W. M., Oberlander, T. F., Hensch, T. K., & Werker, J. F. (2012). Prenatal exposure to antidepressants and depressed maternal mood alter trajectory of infant speech perception. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(supplement_2), 17221-17227.

Osvojování řeči a jazyka u bilingvních dětí (produkce, percepce).
Andruski, J. E., Casielles, E., & Nathan, G. (2014). Is bilingual babbling language-specific? Some evidence from a case study of Spanish-English dual acquisition. Bilingualism: Language and cognition, 17(3), 660-672. Babatsouli, E., & Ingram, D. (2015). What bilingualism tells us about phonological acquisition. Routledge handbook of communication disorders, 173-182. Bosch, L., & Sebastián-Gallés, N. (2003). Simultaneous bilingualism and the perception of a language-specific vowel contrast in the first year of life. Language and speech, 46(2-3), 217-243. Nacar Garcia, L., Guerrero-Mosquera, C., Colomer, M., & Sebastian-Galles, N. (2018). Evoked and oscillatory EEG activity differentiates language discrimination in young monolingual and bilingual infants. Scientific reports, 8(1), 2770. Sundara, M. (2024). The Speech Perception of Bilingual Infants. In M. Amengual (Ed.), The Cambridge Handbook of Bilingual Phonetics and Phonology (pp. 263-284). chapter, Cambridge: Cambridge University Press. Sundara, M., Ward, N., Conboy, B., & Kuhl, P. K. (2020). Exposure to a second language in infancy alters speech production. Bilingualism: Language and cognition, 23(5), 978-991. Werker, J. F., & Byers-Heinlein, K. (2008). Bilingualism in infancy: First steps in perception and comprehension. Trends in cognitive sciences, 12(4), 144-151. Yu, Y. H., Tessel, C., Han, H., Campanelli, L., Vidal, N., Gerometta, J., Garrido-Nag, K., Datta, H., & Shafer, V. L. (2019). Neural Indices of Vowel Discrimination in Monolingual and Bilingual Infants and Children. Ear and hearing, 40(6), 1376-1390.

Poslední úprava: Erdélyiová Veronika, Mgr. (20.01.2025)
Sylabus -
Plán na rok 2025
20. 2. Úvod do osvojování L1: předpoklady lidské řeči a vývojové milníky.

27. 2. Vývoj sluchového vnímání řeči od prenatálního období: sluchové ústrojí, zpracování řečových zvuků a prozodie. Teorie univerzálního posluchače.

6. 3. Neurální zpracování řeči: anatomický a fyziologický vývoj lidského mozku, neurozobrazovací metody.

13. 3. Percepce řečových zvuků a prozodie v prvním roce života (behaviorální studie a metody; teorie).

20. 3. Percepce řečových zvuků a prozodie v prvním roce života (EEG a fNIRS studie).

27. 3. Osvojování slovního přízvuku a fonotaktiky (behaviorální studie).

3. 4. Budování lexikonu: základní principy a teorie segmentace slov, porozumění prvním slovům.

10. 4. Raná produkce: od křiku novorozence až po první slova: periodizace vývoje; akustická a fonologická analýza produkcí.

17. 4. Děkanské volno

24. 4. Role kvality a kvantity inputu v osvojování L1 (akustické aspekty IDS vs. ADS, česká prenatální motherese, duševní stavy matky, vlčí děti, repliky).

1. 5. Státní svátek

8. 5. Státní svátek

15. 5. Osvojování řeči a jazyka u bilingvních dětí (produkce, percepce).

Poslední úprava: Erdélyiová Veronika, Mgr. (20.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK