PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
AI ve vzdělávacím procesu - ANM50679
Anglický název: AI in education
Zajišťuje: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Vyučující: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Informace a nová média
Anotace -
Kurz se zaměří na probíhající implementaci genAI do vzdělávacího procesu. Kurz stojí na třech pilířích: zmapování prostředí, do kterého AI ve vzdělávání vstupuje, akademický výzkum dopadů AI ve vzdělávání a praktický návrh využití AI ve vzdělávacím systému. Vzhledem k aktuálnosti tématu, bude hlavním komunikačním nástrojem kurzu debata (v některých případech na základě domácí četby). Kurz bude rozdělen na následující témata, některým z nich bude věnováno i více sezení.
Co je to genAI a jaké přísliby přináší do vzdělávacího procesu?
Připravenost vzdělávacího systému na vstup AI
AI Nástroje ve vzdělávání
Témata pro výzkum AI ve vzdělávacím procesu
Vývoj vzdělávacích nástrojů s AI
Projekt vlastního AI nástroje

Předpokladem zápočtu je pravidelná účast na kurzu, plnění průběžných úkolů a účast na závěrečném projektu.
Poslední úprava: Pýcha Čeněk, Mgr. et Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Literatura

CHAN, Cecilia Ka Yuk a COLLOTON, Tom. Generative AI in Higher Education: The ChatGPT Effect. 1. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge, 2024. ISBN 1032599049. Dostupné z: https://doi.org/10.4324/9781003459026. 

GIANNAKOS, Michail; AZEVEDO, Roger; BRUSILOVSKY, Peter; GIANNAKOS, Michail; AZEVEDO, Roger et al. The promise and challenges of generative AI in education. Online. Behaviour & information technology. 2025, roč. 44, č. 11, s. 2518-2544. ISSN 0144-929X. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/0144929X.2024.2394886.  

WALTER, Yoshija. Embracing the future of Artificial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. Online. International journal of educational technology in higher education. 2024, roč. 21, č. 1. ISSN 2365-9440. Dostupné z: https://doi.org/10.1186/s41239-024-00448-3.  

MITTAL, U; SAI, S; SANGWAN, D; MITTAL, Uday; SAI, Siva et al. A Comprehensive Review on Generative AI for Education. Online. IEEE access: practical innovations, open solutions. 2024, roč. 12, s. 142733-142759. ISSN 2169-3536. Dostupné z: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3468368.  

ADESHOLA, I; ADEPOJU, Ap; ADESHOLA, Ibrahim a ADEPOJU, Adeola Praise. The opportunities and challenges of ChatGPT in education. Online. Interactive learning environments. 2024, roč. 32, č. 10, s. 6159-6172. ISSN 1049-4820. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2253858.

Poslední úprava: Pýcha Čeněk, Mgr. et Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK