PředmětyPředměty(verze: 845)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Lexikální sémantika v nizozemštině - ANL500002
Anglický název: Dutch Lexical semantics
Zajišťuje: Ústav germánských studií (21-UGS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1 Z [hodiny/týden]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: nizozemština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Garant: prof. Jan Pekelder, Dr.
Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Sedláčková, Ph.D. (01.02.2017)

Doelstelling: aan het eind van de cursus is de student in staat op zelfstandige wijze eenvoudige lexicaal-semantische onderzoeksvragen te hanteren op het gebied van het hedendaags Nederlands. Teneinde dit doel te bereiken worden in eerste instantie de belangrijkste 20e-eeuwse lexicaal-semantische modellen gepresenteerd: Saussuriaanse betekenisleer, structuralistische semantiek en logische semantiek. In het tweede deel van de cursus worden de hedendaagse lexicaal-semantische modellen gepresenteerd, tegenwoordig aangeduid met de overkoepelende benaming cognitieve semantiek. Ten slotte zal binnen dat laatste domein ingezoomd worden op de prototypetheorie.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Sedláčková, Ph.D. (01.02.2017)

Bréal, M. (1897), Essai de sémantique. Science des significations. Paris, Hachette.

Croft, W. & D.A. Cruse (2005), Cognitive Linguistics. Cambridge, Cambridge university press.

De Saussure, F. (1978), Cours de linguistique générale. Paris, Payot.

Geeraerts, D. (1989), Wat er in een woord zit. Facetten van de lexicale semantiek. Leuven: Peeters.

Jong de, F.M.G. et al. (1988), Betekenis en taalstructuur. Inleiding in de formele semantiek. Dordrecht: Foris Publications.

Leech, G. (1976), Semantiek 1. Utrecht-Antwerpen, Het Spectrum.

Pekelder, J. (2008), ‘Het taallandschap in ons. Over signifiant, signifié en concept.’ In: Z. Hrncirova et al. (red.), Praagse perspectieven 5, 21-32.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK