PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Jazyková výchova ve světle korpusů - AMLV00073
Anglický název: Language education in light of corpus data
Zajišťuje: Ústav českého národního korpusu (21-UCNK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem kurzu je osvojit si metodologické přemýšlení o obsahu a rozsahu jazykové složky vyučování mateřskému jazyku založené na důkazech. V rámci kurzu budeme pracovat s psanými i mluvenými korpusy ČNK jako zdroji informací o jazykové struktuře češtiny. Na základě analýzy vyučovacího obsahu prezentovaného v běžných učebnicích českého jazyka pro žáky druhého stupně ZŠ a SŠ, hodnocení jeho kvality a srovnání prostoru věnovaného jednotlivým jazykovým jevům s jejich ukotvením v kurikulárních dokumentech a s jejich skutečnou komunikační relevancí v reálných jazykových datech budeme zkoumat možnosti didaktické transformace jazykových poznatků a naučíme se navrhovat vzdělávací materiály odpovídající současným jazykovým a komunikačním potřebám žáků na výstupu ze základních či středních škol.

Témata:
Gramatika: mýty a legendy; Pravopisná cvičení; Slovní druhy: vítězství formy nad funkcí; Částice; Větné rozbory; Předložkové vazby; Frazémy; Přívlastek volný a těsný; Doplněk; Zvratnost; Přechodníky a participia; Cizí slova; Spisovnost a nespisovnost; Variety
A dále dle vlastních preferencí účastníků kurzu
Poslední úprava: Kováříková Dominika, Mgr., M.A., Ph.D. (28.12.2021)
Cíl předmětu

Na konci kurzu bude student schopen:
Zjistit korpusové důkazy o relevanci a komunikační závažnosti různých jazykových jevů a prostředků
Na základě korpusových důkazů posoudit rozsah zachycení dané problematiky v dostupných vzdělávacích materiálech
Konstruovat vlastní vzdělávací materiály s uplatněním didaktické transformace vybraných jazykových jevů

Poslední úprava: Kováříková Dominika, Mgr., M.A., Ph.D. (28.12.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK