PředmětyPředměty(verze: 941)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Video Games as a Sociocultural Phenomenon (VP) - AISV5103
Anglický název: Video Games as a Sociocultural Phenomenon
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ANM50547
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SISLV1AF (29.09.2014)
Instructor: Mgr. Vít Šisler / vsisler@gmail.com / http://uisk.jinonice.cuni.cz/sisler

TUESDAY 4:40 p.m. - 6:10 p.m., Jinonice, Room No.: 2067
The course starts Oct 7, 2014.

Video games are popular mainstream media and constitute socially and economically important leisure time
activity. Today, games penetrate broad segments of society, regardless of age, occupation or gender. This course
will deal with video games from the cultural, social, and political perspectives. It will specifically examine how
games are developed, consumed, and utilized by different actors and in different social contexts. The topics will
cover history of videogames, theoretical analysis of gameplay, development of games, cultural representation in
games, relations between video games and politics, as well as advergaming and newsgaming.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (04.09.2012)

During the course students will collaborate on team projects examining various sociocultural aspects of videogames. Subsequently, they will present the results of their projects at a student miniconference and submit a written essay. The evaluation will be based on the miniconference presentation (30%) and the essay (70%).

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (04.09.2012)

Bogost, Ian (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames, Cambridge: The MIT Press.

Jahn-Sudmann, Andreas & Stockmann, Ralf (Eds.), (2008). Computer games as a sociocultural phenomenon: games without frontiers, war without tears. New York: Palgrave Macmillan.

Raessens, J. & Goldstein, J. (Eds.), (2005). Handbook of Computer Game Studies. Cambridge, MA: The MIT Press

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (04.09.2012)

Tentative Syllabus

1. Introduction

2. History of Video Games

3. Methodology & Theory

4. Development & Design

5. Meet the Gamers

6. Cognitive and Psychological Aspects of Games

7. Game-based Learning

8. Art & Games

9. Advergaming

10. Video Games & Politics

11. Video Games in the Middle East

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK