PředmětyPředměty(verze: 877)
Předmět, akademický rok 2020/2021
  
Psychological aspects of technologies - AISE00040
Anglický název: Psychological aspects of technologies
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0 Zk [hodiny/týden]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ANM50625
Vysvětlení: Předmět je pod tímto kódem určen výhradně výměnným studujícím (erasmus).
Další informace: https://uisk.ff.cuni.cz/en/exchange-students/erasmus-courses/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Třída: Exchange - 05.7 Educ. Science, Comparative Educ.
Exchange - 05.8 Educational Psychology
Exchange - 05.9 Others-Education, Teacher Training
Exchange - 14.4 Psychology and Behav. Sciences
Exchange - 15.4 Library Science
Exchange - 15.9 Others-Commun. & Inform. Sciences
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. (01.02.2020)
This class was created as a reaction to the wast development of technological tools that people use and its proliferation to our professional and personal life.
The technology impacts us on many different levels - which is neither good nor bad. But what is important, is to understand the interconnection between us and our devices. Only after we can make the healthy choices.






Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. (01.02.2020)

The main aims of this class are following:

  • to inform about the main influences that technologies have on our psychological and physical state
  • to orient students in the latest research - questions, problems
  • to teach how to read and comprehend the academic outcomes - papers, reviews, guidelines

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. (01.02.2020)

We will meet every two weeks for 3 hours. Classes will be deeply interactive, students will work in groups, individually and invited to the discussions. There will be readings for each class. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. (01.02.2020)

Students will be asked to write an essay which should be about 2-4 pages (typed, double spaced, 12 point font) in length.

The themes of essays will be proposed by the lecturer during the first week. The essay needs to be based on at least 5 academic articles or books (please cite all resources), it should 4 include opposing scientific points of view and your point of view based on the scientific proposals. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. (10.02.2020)

1/ Opening - information about the class and introduction to the theme

2/ Digital addictions - Dopamin, compulsions, treatment.

3/ Tech & myself - Socialization in virtual space. Excessive gaming. Social sites. Pornography. Boredom.

4/ Tech & family - Digital divide. Sleep. Sharenting.

5/ Tech & school - Brain drain, FOMO, cyberdangers, role of school in the digital era.

6/ Ethical design - Guide to humane design.

https://drive.google.com/file/d/1Y5nFu4F54HENl4kieehuE7TWGG79DmXk/view?usp=sharing 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK