|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (22.10.2018)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (22.10.2018)
* Doporučená literatura: Hroch, Miroslav. V národním zájmu: požadavky a cíle eropských národních hnutí devatenáctého století ve srovnávací perspektivě. Praha: Lidové noviny, 1999 Chartier, Roger (1995) Forms and Meanings. Texts, Performances, and Audiences from Codex to Computer. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Janáček, Pavel (2004) Literární brak. Operace vyloučení, operace nahrazení, 1938-1951. Brno: Host Knapík, Jiří (2004) Únor a kultura. Sovětizace české kultury. Praha: Libri. Šmejkalová, Jiřina (2011) Cold War Books in the “Other” Europe and What Came After. Leiden and Boston: Brill. Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odobrný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 209 s. ISBN 978-80-86429-403. https://www.ptejteseknihovny.cz/dotazy/odborna-esej
Halada, J. Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006. Praha: Libri, 2007 Aleš Zach: https://www.slovnik-nakladatelstvi.cz/ Zach, A. Kniha a český exil 1949-1990. Praha: Torst, 1995. 208 s. Zach, A. Stopami pražských nakladatelských domů. Praha: Thyrsus, 1996 Firt, J. Knihy a osudy. Brno, 1991. Laichter, J. Život a dílo : vzpomínky a úvahy. Praha, 1953. Pilz, J. Národní 9. Praha, 1961. Poláček, V. Nakladatel píše synovi. Praha, 1941. Šalda, J. Budování tisku za Rakouska, Československé republiky a jeho obrana za německé okupace. Praha, 2001. Štorch-Marien, O. Vzpomínky I-III, Praha 1966, 1969, 1972. Švehla, J. Jan Otto. Kus historie české knihy. Jinočany, 2002. Vilímek, J. R. Osobnost a závod. Praha, 1937. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (22.10.2018)
Požadavky & hodnocení: - účast v prezenční části studia & prezentace zvoleného tématu projektu - Závěrečný projekt (cca 15 stran) Zpracování variant tématu dle vlastního výběru je vítáno, je však třeba je předem konzultovat. Uvedete zvolenou osobnost do dobového i odborného kontextu (tj. srovnatelných odborných textů k dané tématice), kriticky zhodnotíte jeho/její základní přínos pro vývoj knižní kultury dané doby, a nabídnete možné další cesty přístupu k danému tématu. Všechny teze je třeba podepřít argumenty. V textu je nutné pracovat s bibliografickými odkazy a závěrečným seznamem literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i diplomové) práce.
Otakar Štorch-Marien Jan Leichter Jan Otto Josef Richard Vilímek František Topič Ladislav Kuncíř Tomáš Kosta Jan Pilař Jan Řezáč Bohumil Říha Ludvík Vaculík, Edice Petlice Zdena Salivarová Jiří Gruntorád Bohumil Fišer Viktor Stoilov
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (22.10.2018)
1/ 23. 10. Úvod do tématu: Struktura výuky Požadavky k absolvování: prezentace & výsledný projekt, doporučená literatura ke studiu; výběr projektů a témat k prezentacím. Kontext: dlouhé 19. století
Host – Dr. Roar Lishaugen, University of Oslo: Centrálně řízená knižní kultura a její recepce
Příprava na 13.11. Darnton, Robert. 2007. "What is the history of books?" Revisited. Modern Intellectual History 4(3): 495-508. https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/3403039/darnton_revisited.pdf?sequence=2
Stručné přehledové prezentace na jedno z následujících témat (5 min): Nakladatelské podnikání na přelomu 18. a 19. stol. Velké nakladatelské domy 2. poloviny 19. stol. Vznik a působení Spolku českých knihkupců a nakladatelů Klub moderních nakladatelů Kmen Nakladatelská krize v první polovině 30. let a její překonání Situace českých nakladatelství za protektorátu a v letech 1945-49 2/ 13. 11. Co jsou dějiny nakladatelství a distribuce? Kniha a její recepce jako předmět interdisciplinárního zkoumání [SHARP] Hlavní témata, otázky a představitelé oboru ‚book studies‘ „knižní komunikační okruh“ (Darnton) Frankofonní a anglosaská výzkumně analytická tradice Centrálně řízená knižní kultura a její transformace koncem 20. století Příprava na 11.12. Prezentace projektů (10 min); 3/ 11. 12. Prezentace projektů (10 min); Formativní hodnocení - zpětná vazba a závěrečné poznámky k předmětu. |