|
|
|
||
Motto
„Reading remains the most difficult stage to study in the circuit followed by books.“ (Robert Darnton, 1982, 74) V návaznosti na výstupy nejaktuálnějších místních i mezinárodních projektů k dějinám čtení (Manguel, Šmejkalová, Trávníček, Radway, UK Reading Experience Database) a jeho současným podobám (E-Read COST; Česká čtenářská republika) je cílem předmětu uvést studenty a studentky do problematiky recepce textu se zvláštním zřetelem k multimediálnímu kontextu jednadvacátého století. Poslední úprava: Šmejkalová Jiřina, PhDr., CSc. (30.09.2024)
|
|
||
Požadavky k uzavření předmětu:
- účast v prezenční části studia. - skupinová prezentace (15 min) vybraného tematického okruhu ze sylabu. - zpracování jednoho z vybraných témat v písemné formě: 10NS - termín odevzdání 3. 02. 2025 Volná témata vztahující se k obsahu předmětu jsou vítána, je však třeba je předem konzultovat. Ke každé písemné práci i prezentaci je nutno připojit seznam použité literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké a kvalifikační práce.
16. 10. 1/Co jsou to dějiny čtení? (vypracovat na základě 2-3 vybraných publikací k tématu – např. Alberto Manguel) 30. 10. 2/Čtení v České republice – výzkumy a pohledy (např. Jiří Trávníček) 13. 11. 3/Čtení v totalitních režimech 27. 11. 4/UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli. 5/Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu. 11. 12. 6/Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení. 7/Čtení v době pandemické (výzkumy, knihovny, knižní trh, atd.)
Sylabus - základní tematické okruhy: Blok 1 - 2.10. Úvod do předmětu a tématu: Sebe-prezentace; struktura a charakter výuky – nikoli (!) chronologický přehled, ale týmová práce na okruzích formou zpracování tematických okruhů; podmínky absolvování předmětu: prezentace, projekty a závěrečná práce; doporučená literatura k samostatnému studiu. Blok 2 - 16. 10. Sondy do minulosti čtení I: Hostující přednáška Dr. Claire Madl (CEFRES) „Co se četlo v Klementinu v době osvícenství?“ Prezentace: Co jsou to dějiny čtení? Blok 3 - 30. 10. Klíčové pojmy a metody: Čtení – recepce - apropriace z perspektivy mezinárodního bádání; UK Red - The UK Reading Experience Database. Prezentace: Čtení v České republice – současné výzkumy a pohledy; diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace TRÁVNÍČEK, Jiří Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008. Blok 4 - 13. 11. Sondy do minulosti čtení II: Hostující přednáška Dr. Roar Lishaugen (Stockholm University) „Centrálně řízená čtenářská kultura“ Prezentace: Čtení v totalitních režimech Blok 5 - 27. 11. Hybridní publika: Hostující přednáška Tereza Willoughby (ČT): Tvorba televizních obsahů dnes: TV publikum jako čtenáři & autoři? Prezentace: UGC: platformy pro obsahy vytvářenými uživateli Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu Blok 6 - 11. 12. Současnost a budoucnost čtení. Prezentace: Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení – s důrazem na současnost Čtení v době pandemické Blok 7 - 8. 01. '25 Individuální konzultace k seminárním pracím. Doporučená literatura: DAVIES Ben. Christina Lupton, and Johanne Gormsen Schmidt, Reading Novels During the Covid-19 Pandemic, Oxford University Press, 2022.
Mezinárodní: Domácí: Poslední úprava: Šmejkalová Jiřina, PhDr., CSc. (08.01.2025)
|