|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (27.09.2021)
„Reading remains the most difficult stage to study in the circuit followed by books.“ (Robert Darnton, 1982, 74) V návaznosti na výstupy nejaktuálnějších místních i mezinárodních projektů k dějinám čtení (Manguel, Šmejkalová, Trávníček, Radway, UK Reading Experience Database) a jeho současným podobám (E-Read COST; Česká čtenářská republika) je cílem předmětu uvést studenty a studentky do problematiky recepce textu se zvláštním zřetelem k multimediálnímu kontextu jednadvacátého století. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (04.10.2021)
Požadavky k uzavření předmětu:
- účast v prezenční části studia. - skupinová prezentace (15 min) vybraného tematického okruhu ze sylabu. - zpracování jednoho z vybraných témat v písemné formě:
cca 10NS, termín odevzdání 14. 01. 2022
Volná témata vztahující se k obsahu předmětu jsou vítána, je však třeba je předem konzultovat. Ke každé písemné práci i prezentaci je nutno připojit seznam použité literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i diplomové) práce.
Sylabus - základní tematické okruhy:
5.10. Úvod do tématu: Čtení – minulost a současnost jako předmět mezinárodního a interdisciplinárního zkoumání (SHARP); struktura výuky, podmínky absolvování předmětu: prezentace, projekty a závěrečná práce; doporučená literatura k samostatnému studiu.
12.10. Klíčové pojmy I: Co je to čtení? Gramotnost - recepce – interpretace – osvojení/přivlastnění (R. Chartier: appropriation) – materialita recepce (O-O-O). Diskuse o tématech prezentací a zavěřených projektů.
19.10. Klíčové pojmy II: Čtení z perspektivy mezinárodního zkoumání – tzv. Birminghamská škola. Prezentace: Čtení v britské tradici kulturálních studií: diskuse klíčových argumentů a kritická recenze studie ŠMEJKALOVÁ, Jiřina. “Pojem čtenář v anglosaské kulturně-analytické tradici Cultural Studies: možné spojnice, paralely a přesahy”, in Česká literatura 58, 2010/4.
26.10. Výzkumy čtenářství I – Jak čteme? Prezentace: Diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013.
2.11. Výzkumy čtenářství II – Co čteme? Prezentace: Diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008.
9.11. Co jsou to dějiny čtení? Prezentace: Čtení z perspektivy populárně-naučné literatury. Diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2007
16.11. Centrálně řízené čtení v totalitních režimech. Prezentace: Čtenářství v tzv. socialistickém Československu. (kromě odborné literatury možnost využít metod kvalitativního výzkumu: polo-strukturovaný rozhovor či orální historie)
23.11. Genderové aspekty čtení Prezentace: Čtenářky populární (?) literatury. Pomocný zdroj např.: RADWAY, Janice. Čtení romancí: ženy, patriarchát a populární literatura. In: OATES-INDRUCHOVÁ (ET AL.), Libora. Ženská literární tradice a hledání identit. Praha: Sociologické nakladatelství/SLON, 2007, s. 169–221.
30.11. Žijeme a čteme v informační společnosti? Prezentace: Pojem „informační společnost“ a jeho kritika (nejen) z perspektivy čtení a mediální komunikace.
7.12. Současnost a budoucnost čtení I: E-Read COST; UGC (splývání/prolínání recepčního a autorského subjektu). Prezentace: UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli. Četba analogového a digitálního textu.
14.12. Současnost a budoucnost čtení II:
Prezentace: Diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace David R. CASTILLO and William EGGINTO: Medialogies: Reading Reality in the Age of Inflationary Media [Jediný výtisk v ČR – Akademie múzických umění v Praze - Knihovny AMU] Viz také prezentaci autorů in https://www.youtube.com/watch?v=NUsxZLZTQTQ
21.12. Zdroje a metody digitálních humanitních věd ve výzkumu čtení: na příkladu britského projektu UK RED (The Reading Experience Database 1450–1945) http://www.open.ac.uk/Arts/reading/UK/ Prezentace: Diskuse klíčových argumentů a kritická recenze studie TOWHEED, Shafquat: Nacházení čtenáře, aneb co uděláme s mužem v klobouku? Metodologické perspektivy a doklady britské Databáze čtenářské zkušenosti 1450–1945, in ŠMEJKALOVÁ, Jiřina a Lenka POŘÍZKOVÁ Co jsou dějiny knihy? Antologie textů k dějinám a teorii knižní kultury, Praha: Academia, 2021.
4.1. Tutoriály – zpětná vazba a náměty k dalšímu studiu vybraných témat.
Témata projektů a závěrečných prací:
Pojetí čtenářství ve vybrané oblasti dějin/teorie kultury a médií.
Co jsou to dějiny čtení? (vypracovat na základě 2-3 vybraných publikací k tématu)
Co je to čtenářská gramotnost? Diskuse vybraných aspektů.
Čtení v totalitních režimech.
Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení.
Čtení v České republice – současné výzkumy a pohledy.
Pojem „informační společnost“ a jeho kritika.
UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli.
Četba analogového a digitálního textu.
Současnost a budoucnost čtení.
Doporučená literatura:
CASTILLO, David R. and William Egginto Medialogies: Reading Reality in the Age of Inflationary Media https://www.youtube.com/watch?v=NUsxZLZTQTQ Introduction in: https://www.bloomsburycollections.com/book/medialogies-reading-reality-in-the-age-of-inflationary-media/introduction-medialogies?from=search HAMAN, Aleš. Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991. CHARTIER, Roger. „‘Lidová‘ čtení“, in ŠMEJKALOVÁ, Jiřina a Lenka POŘÍZKOVÁ Co jsou dějiny knihy? Antologie textů k dějinám a teorii knižní kultury, Praha: Academia, 2021. ISER, Wolfgang. Prospecting: From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1993, JANOUŠEK, Pavel. Dějiny české literatury 1945-1989 : III. 1958-1969. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. JANOUŠEK, Pavel. Dějiny české literatury 1945-1989. IV. 1969-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2007 PRÁZOVÁ, Irena - HOMOLOVÁ, Kateřina - LANDOVÁ, Hana - RICHTER, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2015. PIORECKÝ, Karel: Digitální text: mezi věcí, znakem a happeningem, 2013 http://casopis.hostbrno.cz/archiv/2013/6-2013/digitalni-text-mezi-veci-znakem-a-happeningem RADWAY, Janice. Čtení romancí: ženy, patriarchát a populární literatura. In: OATES-INDRUCHOVÁ (ET AL.), Libora. Ženská literární tradice a hledání identit. Praha: Sociologické nakladatelství/SLON, 2007, s. 169–221. ŠMEJKALOVÁ, Jiřina. “Pojem čtenář v anglosaské kulturně-analytické tradici Cultural Studies: možné spojnice, paralely a přesahy”, in Česká literatura 58, 2010/4. TOWHEED, Shafquat: Nacházení čtenáře, aneb co uděláme s mužem v klobouku? Metodologické perspektivy a doklady britské Databáze čtenářské zkušenosti 1450–1945, in ŠMEJKALOVÁ, Jiřina a Lenka POŘÍZKOVÁ Co jsou dějiny knihy? Antologie textů k dějinám a teorii knižní kultury, Praha: Academia, 2021. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2011. TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014. TRÁVNÍČEK, Jiří. Koncept čtenáře a čtení – Nejkratší možné dějiny. In: MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2007. ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013.
Doplňující zdroje - Výzkumy čtenářství & různé:
Mezinárodní: TOWHEED, Shafquat, Rosalind CRONE, Katie HALSEY eds. The History of Reading: A Reader. Routledge, 2010. Towheed,
TOWHEED, Shafquat and Rosalind CRONE eds. The History of Reading. Methods, Strategies, Tactics. Palgrave Macmillan; 1st ed. 2011.
Selected Works on the History, Theory and Practice of Reading (cca 1990-2015): http://www.open.ac.uk/Arts/RED/publications.htm#practice
Reading Research Quarterly (published by International Literacy Association - ILA) https://ila.onlinelibrary.wiley.com/journal/19362722
Engels, Bedřich, Postavení dělnické třídy v Anglii. V Praze: Svoboda, 1950. [https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1844/121844/indx121844.html] Virtuální rekonstrukce knižních celků: https://www.provenio.net/
Domácí: Čtenářství, jeho význam a podpora https://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf
Metodika čtenářství https://www.varianty.cz/download/docs/64_metodika-c-tena-r-stvi.pdf
Frey, Jaroslav: Čtenářský výzkum pražského dítěte (1931), Výzkum četby průmyslového dorostu (1933), Psychologie čtenáře (1929)
časopis Čtenář https://www.svkkl.cz/ctenar/clanek/1323
Engels, Bedřich, Postavení dělnické třídy v Anglii. V Praze: Svoboda, 1950. [https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1844/121844/indx121844.html] Virtuální rekonstrukce knižních celků: https://www.provenio.net/
|