|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marc Niubo, Ph.D. (26.09.2022)
Atestace: 1) minimálně 80% docházka a práce v lekcích 2) písemná práce - rozsah cca 10-14 NS - musí obsahovat: úvod, analýzu operního „čísla“ z hlediska dramatického, hudební analýzu, recepci vybrané odborné literatury, srovnání dvou hudebních interpretací, závěr Plánované zahájení výuky: čtvrtek 6. 10. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marc Niubo, Ph.D. (25.09.2020)
Atestace: |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marc Niubo, Ph.D. (26.09.2022)
Prameny/Edice ● Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais: Lazebník sevillský, Figarova svatba (překlad Karel Kraus), Praha 1956 ● W. A. Mozart: Le nozze di Figaro [facsimile of the autograph score: Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Biblioteka Jagiellońska Kraków (Mus. ms. autogr. W.A. Mozart 492)], introductory essay by Norbert Miller; musicological introduction by Dexter Edge, Los Altos: Packard Humanities Institute; Kassel: Bärenreiter, 2007 ● W. A. Mozart: Le nozze di Figaro [kritická edice v rámci souborného vydání], Kassel: Bärenreiter, 1973/1991 ● Lorenzo Da Ponte: Paměti, Praha 1970 Doporučená literatura: ● Wye J. Allanbrook: Rhytmic gesture in Mozart, Chicago 1983 ● Herman Abert/Otto Jahn: W. A. Mozart, Leipzig 1919-21 (5. vydání 1978), anglický komentovaný překlad, Yale 1997 ● Lorenzo Bianconi + Giorgio Pestelli: Storia dell’Opera Italiana, vol. 4-6, Torino 1987 (též německy) ● Carl Dahlhaus: Zur Methode der Opern-Analyse, in: Musik und Bildung XII, 1980, Nr. 9 (→ Carl Dahlhaus: Vom Musikdrama zur Literaturoper. Aufsätze zur neueren Operngeschichte, 2. přepracované vyd. München – Mainz 1989, s. 11–23) ● Anthony DelDonna & P. Polzonetti: The Cambridge Companion to Eighteenth-Century Opera, Cambridge 2009 ● Edward J. Dent: Mozart’s Operas, London 21947 ● Alfred Einstein: Mozart. His character, his work, London 1973 ● Edmund J. Goehring: Three modes of perception in Mozart: the philosophical, pastoral, and comic in Così fan tutte, Cambridge 2004 ● Zdeněk Hořínek: O divadelní komedii, Praha 2003 ● Mary Hunter + James Webster: Opera buffa in Mozart’s Vienna, Cambridge 1997 (+ reprinty) ● Mary Hunter: The Culture of Opera Buffa in Mozart’s Vienna, Princeton 1999 ● Alena Jakubcová a kol.: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století, Praha 2007 ● H. C. Robbins Landon: Mozart and Vienna, New York 1991 ● Dorothea Link: The National Court Theatre in Mozart’s Vienna, Oxford 1998 ● Stefan Kunze: Mozarts Opern, Stuttgart 1994 ● Marc Niubo: Moji Pražané mě uctívají, Praha 2006 ● Patrice Pavis: Divadelní slovník, Praha 2003 ● H. Schneider & R. Wiesend: Die Oper im 18. Jahrhundert (Handbuch der musikalischen Gattungen), Laaber 2001 ● Andrew Steptoe: The Mozart – Da Ponte operas: the cultural and musical background to Le nozze di Figaro, Don Giovanni, and Così fan tutte, Oxford : Clarendon Press, 1990 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ● Hudební divadlo jako výzva (ed. H. Spurná), Praha 2004 ● Slovník české hudební kultury, Praha 1997 ● MGG (též online) ● New Grove (2001, resp. online) a New Grove Dictionary of Opera (1996, resp. online) ● Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters, München/Zürich 1986-1997 ● Teatrologický slovník – Základní pojmy divadla, Praha 2004 |