Předmětem kursu je studium nejstarších notačních systémů, jimiž byl zapisován gregoriánský chorál. Výuka se zaměřuje v první řadě na gregoriánskou semiologii, tj. na význam a funkci neumových znaků a jejich využití při interpretaci chorálních melodií. Nabyté znalosti jsou průběžně procvičovány praktickými příklady a vlastními interpretačními pokusy posluchačů. Součástí výkladu je též shrnutí historického vývoje neumové notace a představení jejích hlavních regionálních typů. Samostatnou kapitolou je zavedení linkové osnovy a s ní spojený přechod z neumové notace k chorální notaci na linkách.
Předmět může být vyučován v angličtině, a to v závislosti na rozhodnutí garanta.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (29.11.2023)
The subject of the course is the study of the earliest notation systems used to notate Gregorian chant. The course focuses primarily on Gregorian semiology, i.e. the meaning and function of neume signs and their use in the interpretation of chant melodies. The acquired knowledge is continuously applied through practical examples and the students' own performance attempts. The presentation also includes a summary of the historical development of neumatic notation and an introduction to its main regional types. A separate chapter deals with the introduction of staff notation and the associated transition from adiastematic neums to chant notation on staves.
Předmět může být vyučován v angličtině, a to v závislosti na rozhodnutí garanta.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (21.11.2023)
Bruno Stäblein: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern, Band III/4, Leipzig 1975.
Agustoni, Luigi, and Göschl, Johannes Berchmans, Einführung in die Interpretation des Gregorianischen Chorals, 1: Grundlagen, Regensburg 1987; 2: Ästhetik (I.-II), Regensburg 1992
Beguermont, Hélène: La première écriture musicale du monde occidental, Bourg-la-Reine 2003
Susan Rankin: Writing Sounds in Carolingian Europe, Cambridge 2018
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (29.11.2023)
Bruno Stäblein: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern, Band III/4, Leipzig 1975.
Agustoni, Luigi, and Göschl, Johannes Berchmans, Einführung in die Interpretation des Gregorianischen Chorals, 1: Grundlagen, Regensburg 1987; 2: Ästhetik (I.-II), Regensburg 1992
Beguermont, Hélène: La première écriture musicale du monde occidental, Bourg-la-Reine 2003
Susan Rankin: Writing Sounds in Carolingian Europe, Cambridge 2018
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (21.11.2023)