Seminář hudby 17. a 18. století (bakalářský) - AHV110167
Anglický název: Seminar in 17th and 18th-Century Music (for Bachelor Thesis)
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 12
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (1)
letní:neurčen / neomezen (1)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D.
Prerekvizity : AHV120007, AHV120008, AHV120009, AHV120013, AHV120015
Je záměnnost pro: AHV110230, AHV110229
Rozvrh ZS   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
TENTO KÓD JE POUZE ZÁSTUPNÝ.
Studenti bakalářského programu si zapisují kód AHV110334, resp. AHV110335 (v LS)
Studenti magisterského programu si zapisují kód AHV110336, resp. AHV110337 (v LS), v případě pokračování (2. ročník NMgr) kódy AHV110338, resp. AHV110339 (v LS), tj. tzv. specializační semináře pro magistry.


Seminář hudby 17. a 18. století je věnován především hudebně-historické problematice, analytickým metodám a interpretačním přístupům.

Hlavní okruhy témat bakalářských a diplomových prací:
- duchovní hudba v Praze cca 1710-1750
- italská opera (nejen)v Praze 18. století
- instrumentální koncert 2. poloviny 18. století
Témata z jiných oblastí 17.-18. století jsou vítána!

Pravidelná diskuse nad pracemi studentů je doplňována společným studiem dobových pramenů a četbou vybrané muzikologické literatury, domácí i zahraniční.
Pasivní znalost angličtiny nutná, dalších jazků jako němčiny, italštiny nebo latiny žádoucí.

Základní literatura:
A. Jakubcová a kol.: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století, Praha 2006 (+ německá rozšířená verze Theater in Böhmen etc., 2013)
D. Heartz: Music in European Capitals. The Galant Style, 1720–1780, New York: W.W. Norton, 2003
A. DelDonna & P. Polzonetti: The Cambridge Companion to Eighteenth-Century Opera, Cambridge 2009
H. Schneider & R. Wiesend: Die Oper im 18. Jahrhundert, in: Handbuch der musikalischen Gattungen, Laaber 2001
H. Leuchtmann & S. Mauser: Messe und Motette, in: Handbuch der musikalischen Gattungen, Laaber 1998
V. Lébl a kol.: Hudba v českých dějinách, Praha 1989 (kapitoly J. Sehnala a Z. Pilkové)
O. Kamper: Hudba v Praze XVIII. věku, Praha 1936
J. W. Hill: Baroque Music, New York 2005
T. Carter & J. Butt (ed.): The Cambridge History of Seventeenth-Century Music, Cambridge 2005
S. Keefe(ed.): The Cambridge History of Eighteenth-Century Music, Cambridge 2009


Atestace se uděluje na základě
- pravidelné aktivní účasti v semináři
- odevzdané kapitoly ze seminární/bakalářské/diplomové práce po domluvě s vyučujícím

Z obhájených prací semináře:
Oratorium Antonia Draghiho Santa Cecilia (1680)
Antonín Celestýn Mentzel a hudba v Broumově v 18. století
Duchovní hudba Domenica Sarriho v Čechách
Mešní tvorba Antonína Reichenauera
Jan František Novák (?-1771) a jeho mešní tvorba
Mešní tvorba Antonia Caldary v Praze
Anonymní oratorium Das siebenfältig Verunreinigte (1746) z loretánské hudební sbírky
Philomela pia, sive missae sex F. V. Habermanna
Role Ezia ve stejnojmenné opeře Ch. W. Glucka (1750)
Giovanni Manzuoli a jeho vokální profil z 60. let 18. století
Analýza sepolker Jiřího Ignáce Linka
Opera Antonia Salieriho Axur, Re d'Ormus v Praze 1788
Klavírní koncerty J. K. Vaňhala - studie srovnávací
Antonín Borový a jeho hudební činnost ve Zlaté Koruně na přelomu 18. a 19. století
Poslední úprava: Niubo Marc, doc. Mgr., Ph.D. (25.09.2024)