PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do hudební vědy I - AHV110004
Anglický název: Introduction to Musicology I
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. David Eben, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Je prerekvizitou pro: AHV110005
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
První část dvousemestrálního cyklu, který je určen studujícím 1. ročníku. Slouží k tomu, aby se začínající studenti hudební vědy seznámili se základy oboru, s jeho vývojem, dílčími disciplínami, písemnictvím, a současnými problémy. Látka zimního semestru je rozdělena do těchto tematických bloků či okruhů:

1)Věda v obecné rovině
• co je věda - definice
• kritická metoda (K. Popper)
• stručný přehled vývoje vědeckého myšlení (Středověká scholastika, F. Bacon, R. Descartes, W. Dilthey, S. Kuhn aj.)

2) Vznik hudební vědy jakožto vědeckého oboru
• klasifikace vědních disciplín
• hudební věda a její místo v systému věd
• vznik oboru a hlavní zakladatelské osobnosti (G. Adler, H. Riemann)
• členění oboru na dílčí discipliny
• aktuální problémy a směřování oboru

3)Metoda hudební vědy: prameny a kritika pramenů

4)Základní muzikologická literatura
• slovníky a encyklopedie
• bibliografie
Poslední úprava: Eben David, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2015)
Podmínky zakončení předmětu

Výše naznačené okruhy otázek jsou předmětem závěrečné atestace na konci semestru, která sestává z písemné části (=testu) a z ústní zkoušky. Podmínkou připuštění k písemné části je předložení vytištěného a podepsaného seznamu povinné odborné literatury. Minimální počet povinných titulů je uveden pro každý semestr zvlášť. Seznam lze rozšířit o další doporučenou literaturu uvedenou v položce "Literatura". Podmínkou připuštění k ústní zkoušce je úspěšné absolvování písemné části (min. 70% správných odpovědí).

Poslední úprava: Eben David, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2015)
Literatura

 

Doporučená literatura

  • Adler, Guido: Methode der Musikgeschichte, Leipzig 1919
  • Adler, Guido: Der Stil in der Musik, 2. vydání, Leipzig 1929
  • Adler, Guido: Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft, in: Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft I, 1885, s. 5-20
  • Arendt[ová], Hannah: Krize kultury, Praha 1994
  • Bek, Mikuláš: Vybrané problémy hudební sociologie, Olomouc 1993
  • Cook, Nicholas: Music. A Very Short Introduction, Oxford 1998
  • Dahlhaus, Carl: Einführung in die systematische Musikwissenschaft, Köln 1971
  • Dahlhaus, Carl: Grundlagen der Musikgeschichte, Köln 1977 (kapitoly Was ist eine musikgeschichtliche Tatsache?, Zur Frage nach dem Subjekt der Musikgeschichte a Probleme der Rezeptionsgeschichte; angl. Foundations of Music History, Cambridge 1983, kapitoly What is a fact of music history?, Does music history have a 'subject'? a Problems in reception history)
  • Dahlhaus, Carl - Eggebrecht, Hans Heinrich: Was ist Musik?, Wilhelmshaven 1985
  • Descartes, René: Pravidla pro vedení rozumu, Praha 2000
  • Descartes, René: Rozprava o metodě, Praha, 3. vydání, 1992
  • Elschek, Oskár: Hudobná veda súčasnosti I., Bratislava 1984
  • Fajkus, Břetislav: Filozofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy, Praha 2005
  • Franěk, Marek: Hudební psychologie, Praha 2007
  • Fukač, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína, Brno 2001
  • Fukač, Jiří: Mýtus a skutečnost hudby. Traktát o dobrodružství a oklikách poznání, Praha 1989
  • Fukač, Jiří: O studiu hudební vědy, Brno 1964
  • Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém, Praha 1981
  • Helfert, Vladimír: Vybrané studie I. O hudební tvořivosti, Praha 1970
  • Chailley, Jacques: Précis de musicologie, Paris 1984
  • Iggers, Georg G.: Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002
  • Jurková, Zuzana: Kapitoly z mimoevropské hudby, 2. vydání, Olomouc 2001
  • Kuhn, Thomas S.: Struktura vědeckých revolucí, Praha 1997
  • Lébl, Vladimír - Poledňák, Ivan (red.): Hudební věda, 3 sv., Praha 1988
  • Lissa, Zofia: Wstęp do muzykologii, 2. vydání, Warszawa 1974
  • Lyotard, Jean-François: O postmodernismu, Praha 1993
  • Mills, Charles Wright: Sociologická imaginace, Praha 22008
  • Ochrana, František: Metodologie vědy. Úvod do problému, Praha 2009
  • Poledňák, Ivan: Hudba jako problém estetiky, Praha 2006
  • Popper, Karl Raimund: Bída historicismu, Praha 1994
  • Popper, Karl Raimund: Logika vědeckého bádání, Praha 1997
  • Popper, Karl Raimund: Život je řešení problémů. O poznání, dějinách a politice, Praha 1998 (zvl. oddíl Problémy poznání přírody)
  • Racek Jan: Úvod do studia hudební vědy, Praha 1949
  • Riemann, Hugo: Grundriss der Musikwissenschaft, Leipzig 1908, 4. vydání 1928
  • Rybarič, Richard: Hudobná historiografia, Prešov 1994
  • Schwindt-Gross, Nicole: Musikwissenschaftliches Arbeiten. Hilfsmittel, Techniken, Aufgaben, Kassel 1992
  • Sychra, Antonín: Hudba očima vědy, Praha 1965
  • Syrový, Václav: Hudební akustika, 2. vydání, Praha 2008
  • Weber, Max: Metodologie, sociologie a politika, Praha 1998 (zvl. kapitoly "Objektivita" sociálněvědního a sociálněpolitického poznání, Smysl "hodnotové neutrality" v sociologických a ekonomických vědách a Věda jako povolání)
Poslední úprava: Eben David, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK