PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 3 - Fotografie, modernita a střední Evropa - AHSV20339
Anglický název: Photographs, modernity and Central Europe
Zajišťuje: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Zbyněk Machát
doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. (18.09.2017)
Kurs obsáhne stručné dějiny fotografie jako sociálního fenoménu nejen v prostoru střední Evropy. Pokusí se rozplést vzájemný vztah modernosti a fotografie od poloviny devatenáctého století do konce století dvacátého. Zaměří se na specifiku kritiky vizuálního pramene a jeho využitelnost pro sociální historiky.
Kostru kurzu tvoří klasicky představované diachronické dějiny fotografie. Snahou jednotlivých přednášek a diskuse ovšem bude vykračovat za “umělecko-historické” pojetí a sledovat širší dějiny fotografie jako média a technologie.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. (18.09.2017)

Podmínky atestace zápočet:

aktivní účast

referát na vybrané téma

návrh editace hesla dle vlastního výběru na české/slovenské verzi webového portálu (typu wikipedia) v rozsahu min. 2 normostrany

 

Podmínky atestace zkouška:

aktivní účast

referát na vybrané téma

Esej vycházející z vizuální pramenné základny v rozsahu 5 - 8 normostran

Ústní představení zpracované eseje a obhajení zpracovaného tématu

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. (18.09.2017)

Přehledové práce:

Marita Sturken, Lisa Cartwright. Studia vizuální kultury, Portál, Praha 2009

Vladimír Birgus, Jan Mlčoch. Česká fotografie 20. století

Aurel Hrabušický, Václav Macek. Slovenská fotografia 1925 - 2000

Ludovíť Hlaváč, Dejiny fotografie. Vydavatelstvo osveta, Martin, 1987

Foto Modernity in Central Europe. 1918 - 1945, Thames & Hudson, London, 2007

 

Teorie:

Karel Císař ed.; Co je fotografie? Herrmenn & synové, Praha 2004

Tomáš Pospěch. Česká fotografie 1938 - 2000 v recenzích, textech, dokumentech. DOST, Hranice, 2010

Tomáš Pospěch. Myslet fotografii: Česká fotografie 1938 - 00, PosiTIF, Praha, 2014

Georges Didi-Huberman. Ninfa moderna, Agite / Fra, Praha,

Walter Benjamin. Iluminácie, Kalligram, Bratislava, 1999

 

Další:

Anna Fárová. Dvě tváře, Torst, 2009

Monografické řady: FotoTorst (Torst); Photo Poche (Actes Sud);

Umělecká fotografie (SNKLHU / Odeon)

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. (18.09.2017)

1) Co je fotografie? Symptom nebo podmínka modernity? Stručné a nebo naopak příliš podrobné dějiny fotografie? 

 

2) Fotografie aneb dlouhé přicházení na svět. Niépce, Daugerre, Talbott.

 

3) Od desky k celuloidovému filmu. Dlouhá cesta jedné technologie dlouhým stoletím.

 

4) Ať je to krásné! Vždyť je to přesné! Piktorialismus, Fin de siécle a velké dělení fotografického světa.

 

5) Od katastrofy k hledání nových výrazů. Avantgardisté a modernisté.

 

6) Fotografie jako sociální kritik, svědek všednosti i války.

 

7) Mezi humanismem a sociál realismem.

 

8) Fotografie pro každého. 60. léta.

 

9) Barevnost jako norma normalizace.

 

10) Fotografie jako událost, událost ve fotografii.

 

11) Dlouhý přechod. Konec analogové éry a vstup do digitální věku.

 

12) Závěr. Diskuse.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK