PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VS Dějiny, paměť a vzdělávání - AHS333155
Anglický název: History, Memory and Education
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, KLP [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHS606059
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (23.09.2019)
Kurz se zaměřuje na současnou populární historickou kulturu. S důrazem na co nejširší škálu médií sleduje, jak a k čemu česká společnost využívá historii. Seminář má interdisciplinární charakter a propojuje perspektivy různých oborů, které se mohou zabývat přítomností historie ve veřejném prostoru (didaktika, historiografie, filmová a literární teorie, paměťová studia, sociální psychologie, teorie médií aj.). V návaznosti na tyto perspektivy seminář programově překračuje hranice akademické vědy směrem k popularizaci a vzdělávání ve veřejném prostoru, promýšlí možnosti aplikace vědeckých poznatků i metod a jejich zapojení do sociální praxe. Studenti dostanou příležitost si prakticky vyzkoušet, jak by se historie mohla prezentovat ve veřejném prostoru. Součástí semináře jsou návrhy popularizačních a vzdělávacích projektů.
Seminář se snaží rozvíjet dovednosti, jež jsou použitelné v praxi. Snaží se historika vybavit tak, aby mohl vést poučný dialog s dalšími profesemi, které se podílejí na formování historické kultury (aktivisté, filmaři, muzejníci, učitelé dějepisu ad.).
Seminář je otevřen též pro studenty, kteří zvažují obdobně zaměřené bakalářské a diplomní projekty.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (23.09.2019)

ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme. Lidové noviny, 2014.

DE GROOT Jerome, Consuming History, Historians and heritage in contemporary popular culture. New York 2009.

EVANS, Jessica; BOSWELL, David. Representing the nation: a reader: histories, heritage and museums. Psychology Press, 1999.

HASKELL, Francis. History and its Images: Art and the Interpretation of the Past. Yale University Press, 1993.

HAYDEN, Dolores. The power of place: Urban landscapes as public history. MIT press, 1997.

HOJDA, Zdeněk; POKORNÝ, Jiří. Pomníky a zapomníky. Paseka, 1996.

JORDANOVA, Ludmilla J. History in practice. London: Arnold, 2000.

KRATOCHVIL Alexander, Paměť a trauma pohledem humanitních věd: komentovaná antologie teoretických textů. Praha 2016.

LOWENTHAL David, The Past is a foreign Country. Cambridge 2015.

KEAN, Hilda; MARTIN, Paul (ed.). The public history reader. 2013.

MACDONALD Sharon, Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today. London and New York 2013.

ROSENZWEIG, Roy; THELEN, David Paul. The presence of the past: Popular uses of history in American life. Columbia University Press, 1998.

SAMUEL, Raphael. Theatres of memory: Past and present in contemporary culture. Verso Books, 2012.

SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Argo, 2007.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.

VERGO, Peter (ed.). New Museology. Reaktion Books, 1997.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (07.09.2020)

Zimní semestr 2020/2021

 

1)      Jak se zachází s minulostí ve veřejném prostoru?

2)      Návštěva výstavy ReporTvář o Juliu Fučíkovi a jeho díle (Vítkov, Národní muzeum), diskuze s kurátorem expozice.

3)      Jak se zachází s minulostí ve školním a občanském vzdělávání?

4)      Studium konkrétních kauz (např. reflexe vzpomínání na havárii v jaderné elektrárně Černobyl v popkultuře, literatuře a historiografii) dle výběru studentů.

5)      Diskuze nad tématy bakalářských a diplomových prací.

6)      Studium konkrétních kauz (např. debat o relativizaci komunistické minulosti) dle výběru studentů.

7)      Návrhy vzdělávacích projektů s tématem minulosti.

8)      Četba teoretických textů I. – dle výběru studentů.

9)      Četba teoretických textů II. – dle výběru studentů.

10)   Prezentace vzdělávacích projektů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK