|
|
|
||
|
Schopnost porozumět dochovaným textům na základě vlastní samostatné četby je v oblasti klasických, tedy „neživých“, jazyků, které jsou nezbytným instrumentem poznání antické kultury a civilizace, základní a rozhodující kompetencí. V návaznosti na úvod do četby řeckých autorů, který je součástí předmětu Starořečtina III a IV, prokazuje student svou schopnost pracovat s textem samostatně s použitím všech dostupných pomůcek, tedy především slovníků a komentářů. Cílem je ověřit, že student je schopen originální text samostatně číst a porozumět mu.
Seznam povinné četby: • Xenophon, Anabasis I 9 (charakteristika Kýra Ml.), • Xenophon, Cyrupaedia I 2 (Kýrův původ, perská výchova), • Xenophon, Cyrupaedia VII 2 (dobytí Sard, setkání s Kroisem), • Xenophon, Hellenica I 6 (námořní bitva u Arginús), • Herodotus, I 1–12 (úvod až po Kandaula a Gýga), • Herodotus, II 35–37 (zvyky v Egyptě – úryvek), • Herodotus, II 50–57 (exkurs o řeckém náboženství), • Herodotus, VIII 51–56 (obsazení athénské akropole Peršany), • Demosthenes, Philippica III 6–22 (Filippovo obratné vedení války). Poslední úprava: Prchlík Ivan, Mgr., Ph.D. (26.01.2022)
|
|
||
|
Při zkoušce student prokáže schopnost porozumět zadanému textu vybranému ze seznamu povinné četby a vyložit ho gramaticky i věcně. Poslední úprava: Prchlík Ivan, Mgr., Ph.D. (26.01.2022)
|
|
||
|
Komentovaná vydání jednotlivých předepsaných děl. Poslední úprava: Prchlík Ivan, Mgr., Ph.D. (26.01.2022)
|