PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Přírodní/dokumentární - AFV0000528
Anglický název: Natural/Documentary
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFV0000513
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
Anotace
Od pohybových studií konce 19. století k mainstreamově konzumovaným přírodovědným sériím streamovacích platforem dokumentární film patřil a stále patří ke klíčovým médiím zprostředkovávajícím vizualitu přírody i možnosti vztahování se k ní. V tomto kurzu nahlédneme prostřednictvím různých dokumentárních žánrů (mainstreamový, vědecký, experimentální film) na vývoj způsobů vypovídání a vidění přírodních fenoménů v českém i světovém kontextu. Cílem kurzu je seznámit s ekokritickými přístupy k dokumentárním filmu a v historické perspektivě i teoretickém ukotvení představit, jakými způsoby dokumentární film komunikoval o přírodě, s přírodou anebo skrze ni.
Poslední úprava: Česálková Lucie, doc. Mgr., Ph.D. (11.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Pravidelná účast na výuce zahrnující zapojení do seminárních aktivit v průběhu semestru. Závěrečná esej či jiný adekvátní výstup (např. videoesej).

Podrobné informace včetně harmonogramu a literatury v moodle předmětu.

Poslední úprava: AFV0000520\5048409 (08.10.2025)
Literatura

výběrově, konkrétní texty jsou dostupné v moodle předmětu

David Ingram, “The aesthetics and ethics of eco-film criticism,” in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.) Ecocinema Theory and Practice, Routledge, New York 2023, 43- 61.

Ladino, Jenifer (2013), Working with Animals: Regarding Companion Species in Documentary Film, in Rust, S., Monani, S. and Cubitt, S. (eds.) Ecocinema Theory and Practice,Routledge, New York, 129-148. 

Derek Bousé, Are wildlife films really Nature documentaries?, Critical studies in mass communication, 1998, 15, 116-140.

Zoë Druick, “On (Not) Falling from the Sky: Fly-Over Global Documentary as Capitalist Body Genre,” in Reclaiming Popular Documentary (Bloomington: Indiana University Press, 2021).

 Derek Woods, “Geomedia and Michael Madsen’s Into Eternity,” in Narratives of Scale in the Anthropocene. (New York: Routledge, 2021), 23-38.

 Lucas Hilderbrand, “Nature Programming, the Anthropocene, and the Humanitarian Impulse in Documentary,” Postcolonial Literary Inquiry 7, no. 2 (2020): 210-5.

Poslední úprava: Česálková Lucie, doc. Mgr., Ph.D. (08.10.2025)
Metody výuky
Přednáška kombinovaná se seminárními vstupy.
Poslední úprava: Česálková Lucie, doc. Mgr., Ph.D. (11.09.2025)
Sylabus

Předběžný přehled témat:

Temporality přírody

Estetické či estetizované krajiny?

Letecký pohled jako mocenský formát

Mody přesvědčování mezi propagací a kritikou

Extraktivistická mytopoetika

Přírodní aktivismus

Eko-traumatické krajiny

Více než lidská sensualita

Environmentální etika

Poslední úprava: Česálková Lucie, doc. Mgr., Ph.D. (11.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK