|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (10.10.2016)
Náplň kurzu odpovídá fakultním požadavkům, které jsou popsány níže.
Organizace kurzu: Na začátku semestru se všichni zapsaní studenti zúčastní úvodního semináře, na kterém se seznámí s různými pojetími výuky filosofie, různými výukovými materiály a učebnicemi a pokud možno i jednotlivými fakultními vyučujícími. Poté si student domluví praxi s jedním z doporučených fakultních učitelů (případně s jiným vyučujícím dle svého výběru) a bude postupovat podle pokynů uvedených na fakultní stránce http://ff.cuni.cz/FF-1417.html. V závěru semestru proběhne seminář, kterého se zúčastní všichni studenti a na kterém budou jednotlivé praxe společně reflektovány. V případě zájmu je možné natočit pedagogické výstupy studentů na video a záznam s nimi rozebrat.
Časová dotace: Celkem 86 hodin praktické činnosti na škole, nejlépe 3 týdny za sebou (tj. 4-6 hodin denně), z toho minimálně 4 hodiny náslechů a 18 hodin přímé výuky. Do uvedeného počtu 86 hodin se počítá i zpracování příprav a materiálů do výuky.
Požadavky k zápočtu: Student · se aktivně účastní úvodního a závěrečného semináře · absolvuje praxi v předepsaném počtu hodin · odevzdá písemně zpracovanou zpětnou vazbu ke svému působení od středoškolských studentů a doplní ji o vlastní reflexi · odevzdá řádně vyplněné všechny předepsané dokumenty
Následující informace jsou převzaty z fakultních stránek: http://ff.cuni.cz/FF-1417.html.
Cíle praxe: Praxe má vést studenty k uvědomělé praktické aplikaci vědomostí a dovedností z vlastního aprobačního předmětu, z didaktiky daného předmětu a z dalších studovaných teoretických disciplín. Studenti se učí užívat všechny poznatky komplexně se zřetelem ke konkrétním podmínkám vyučování předmětu na daném typu školy. Praxe je zaměřena především na získávání a rozvíjení souboru dovedností, které jsou potřebné k přípravě a vlastnímu vedení vyučovacích hodin.
Studenti se mají zároveň seznámit: · s učebnicemi a dalšími pomůckami pro výuku předmětu (didaktická technika, doplňkové učební materiály, speciální učebny apod.), · s vyučovacími a mimovyučovacími povinnostmi učitele daného aprobačního předmětu, · s projektovou dokumentací pro výuku předmětu (vzdělávací programy - učební plány, učební osnovy, tematické plány, činnost předmětových komisí apod.), · s povinnostmi třídního učitele a s příslušnou dokumentací (třídní kniha, třídní výkaz, vedení třídnické hodiny).
Studenti se v rámci možností obeznámí se specifiky daného typu školy a celým chodem konkrétní školy (řízení školy, řešení výchovných otázek, mimovyučovací aktivity, zájmová činnost žáků apod.). Studenti se seznámí s činností výchovného poradce a dalších specialistů na škole. Obsahová náplň praxe: · Hospitace v hodinách fakultních učitelů popř. jiných učitelů. V případě, že ve stejné škole praktikuje zároveň další student katedry, je výhodné, když si praktikanti hospitují na svých samostatných výstupech navzájem. · Příprava na vlastní pedagogické výstupy - každou přípravu je nutno konzultovat předem s fakultním učitelem a její písemnou formu mu předložit ke schválení a podpisu. · Samostatné pedagogické výstupy (minimálně 18 výstupů za celou dobu trvání praxe). · Aktivní účast na hospitačních pohovorech (následuje po hospitaci v hodině fakultního učitele) a rozborech samostatných výstupů (následuje po samostatném výstupu studenta, popř. kolegy z fakulty). · Asistentská praxe - student se podílí na všech činnostech fakultního učitele v době konání praxe, tj. pomáhá mu při přípravě pomůcek, vedení kabinetu, opravách žákovských prací, doučování žáků, vedení zájmové činnosti žáků, při dozorech apod. · Plnění dalších úkolů vyplývajících z cílů praxe či úkolů zadaných vedoucím učitelem praxe. |