Cílem předmětu je rozvíjení didaktických kompetencí budoucích učitelů francouzštiny jako druhého cizího jazyka na
středních školách a gymnáziích, zejména kompetencí spojených s organizací hodiny, didaktickým zpravováním
učiva a komunikací s žáky (včetně hodnocení). Studenti budou seznámeni se základními principy rozvoje
jazykových činností (percepce a produkce), které budou aktivně aplikovat v simulovaných výukových situacích a
následně reflektovat.
Cílem semináře je také práce s deskriptory učitelských kompetencí, vytvořenými didaktickou platformou FFUK, a
elektronickým portfoliem Mahara.
Tematické okruhy:
1. Kurikulární dokumenty a jejich využití. SERRJ a RVP: metodika využití dokumentů ve výuce FJ
3. Plánování a realizace vyučovací jednotky: její typy, struktura a organizační formy. Výukové metody a využití
učebnic.
4. Observace a reflexe výuky. Význam sdílení praxe a sebereflexe pro rozvoj učitelské profese.
5. Práce s chybou v tradičním a moderním pojetí didaktiky FJ.
6. Kontrola a hodnocení. Hodnocení holistické a analytické, sumativní a formativní, kriteriální a normativní.
Sebehodnocení.
7. Receptivní kompetence: poslech s porozuměním, principy práce s poslechem, didaktizace autentických
dokumentů, příprava aktivit zaměřených na poslech.
8. Receptivní kompetence: porozumění psanému slovu, principy práce s textem, druhy textů, příprava aktivit
zaměřených na četbu.
9. Produktivní kompetence: fonetika a fonologie, výslovnost a její problematika ve výuce FLE.
10. Produktivní kompetence: samostatný mluvený projev, druhy aktivit a jejich příprava.
11. Interaktivní kompetence: druhy aktivit a jejich příprava.
12. Gramatická a lexikální jazyková kompetence: jejich význam a integrace do výuky FJ
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)