PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika francouzského jazyka a literatury II - AFRU00008
Anglický název: Didactics of French language II
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D.
Anotace
Cílem předmětu je rozvíjení didaktických kompetencí budoucích učitelů francouzštiny jako druhého cizího jazyka na
středních školách a gymnáziích, zejména kompetencí spojených s organizací hodiny, didaktickým zpravováním
učiva a komunikací s žáky (včetně hodnocení). Studenti budou seznámeni se základními principy rozvoje
jazykových činností (percepce a produkce), které budou aktivně aplikovat v simulovaných výukových situacích a
následně reflektovat.
Cílem semináře je také práce s deskriptory učitelských kompetencí, vytvořenými didaktickou platformou FFUK, a
elektronickým portfoliem Mahara.

Tematické okruhy:
1. Kurikulární dokumenty a jejich využití. SERRJ a RVP: metodika využití dokumentů ve výuce FJ
3. Plánování a realizace vyučovací jednotky: její typy, struktura a organizační formy. Výukové metody a využití
učebnic.
4. Observace a reflexe výuky. Význam sdílení praxe a sebereflexe pro rozvoj učitelské profese.
5. Práce s chybou v tradičním a moderním pojetí didaktiky FJ.
6. Kontrola a hodnocení. Hodnocení holistické a analytické, sumativní a formativní, kriteriální a normativní.
Sebehodnocení.
7. Receptivní kompetence: poslech s porozuměním, principy práce s poslechem, didaktizace autentických
dokumentů, příprava aktivit zaměřených na poslech.
8. Receptivní kompetence: porozumění psanému slovu, principy práce s textem, druhy textů, příprava aktivit
zaměřených na četbu.
9. Produktivní kompetence: fonetika a fonologie, výslovnost a její problematika ve výuce FLE.
10. Produktivní kompetence: samostatný mluvený projev, druhy aktivit a jejich příprava.
11. Interaktivní kompetence: druhy aktivit a jejich příprava.
12. Gramatická a lexikální jazyková kompetence: jejich význam a integrace do výuky FJ
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)
Literatura
Povinná základní a doporučená literatura

  • Společný evropský referenční rámec, MŠMT 2002 (vybrané kapitoly)

  • Evropské jazykové portfolio, Rada Evropy, MŠMT 2001

  • Evropské jazykové portfolio - pro dospělé studenty v České republice. Scientia 2004

  • Evropské jazykové portfolio - příručka pro učitele a školitele, Ústav pro informace ve vzdělání, 2005

  • Beacco, J.-C. L´approche par compétences dans l´enseignement des langues. Paris, Didier,

2007.

  • Beacco, G. C. La didactique de la grammaire dans l´enseignement du francais et des

langues, Paris, Didier, 2010.

  • Beacco, J.-C. Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris, Hachette,

2000.

  • Callamand, M. Grammaire vivante du français langue étrangere, Paris, Larousse, 1987;
  • Exercices d´apprentissage, Paris, Larousse, 1989.
  • Cuq, J.-P. Une introduction a la didactique de la grammaire en français langue étrangere,

Paris, Didier/Hatier, 1996.

  • Cuq, J.-P. Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, Paris, Clé

international/Asdifle, 2003.

  • Cuq, J.-P., Gruca, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde,

Grenoble, Presses Universitaires de Grenoble, 2002.

  • De Salins, G. Grammaire pour l´Enseignement/Apprentissage du FLE, Paris,

Didier/Hatier, 1996.

  • Gajzlerová, L., Neumajer, O., Rohlíková, L. Inkluzívní vzdělávání s využitím

digitálních technologií. 1. vyd. Praha, Microsoft, 2016

  • Galisson, R. D´hier à aujourd´hui. La didactique générale des langues étrangères, Paris,

Clé international, 1980.

  • Galisson, R. Des mots pour communiquer, Paris, CLE international, 1993.
  • Hendrich, J. Didaktika cizích jazyků, Praha, SPN, 1988.
  • Chamberlain, A.,Steele, R. Guide pratique de la communication, Paris, Didier/Hatier,

1985.

  • Champagne-Muzar, C., Bourdages, J. S. Le point sur la phonétique, Paris, CLE

International, 1993.

  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků, Praha, Grada, 2011.
  • Kostková, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. 1. vyd. Brno, Masarykova

univerzita, 2012.

  • Lamailloux, P., Arnaud, M.-H., Jeannard, R. Fabriquer des exercices de français, Paris,

Hachette, 1993.

  • Léon, P. et alii. Phonétique du FLE : Prononciation de la lettre au son, Paris, Armand

Colin, 2005.

  • Loucká, H. „Francouzské imparfait v českém učebním prostředí“, Cizí Jazyky, 52, č. 4,

2008.

  • Moirand, S. Enseigner a communiquer en langue étrangère, Paris, Hachette, 1982.
  • Neumaier, O., Rohlíková, L., Zounek, J. Učíme se s tabletem. Využití mobilních

technologií ve vzdělávání. Praha, Wolters Kluwer, 2015.

  • Nováková, S. „La phonétique en cours de FLE : l´actualité tchèque“. In: Didactique de la

phonétique et phonétique en didactique du FLE. Ed. Bořek-Dohalská, M.,

SukováVychopňová, K. Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2015, s. 79-89.

  • Pešková, M., Kubíková, K. et alií. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve

výuce cizích jazyků 2. 1. vyd. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2017.

  • Picoche, J. Didactique du vocabulaire français, Paris, Nathan Université, 1993.
  • Porcher, L. L´enseignement des langues étrangères, Paris, Hachette Education, 2004.
  • Průcha, J. Interkulturní komunikace. Praha, Grada, 2010.
  • Puren, Ch. La didactique des langues étrangeres - la croisée des méthodes. Essai sur

l´éclectisme, Paris, CREDIF, Didier, 1994.

  • Puren, Ch. Histoire des méthodologies de l´enseignement des langues, Paris, CLE

international, 1988.;

  • Puren, Ch. „De l´approche communicative - la perspective actionnelle“, le FdM, No 344,

pp. 37-40.

  • Tagliante, C. L´Evaluation et le Cadre européen commun de référence, Paris, CLE

international, 2005.

  • Tagliante, C. La classe de langue, Paris, CLE international, 1994.
  • Vigner, G. La Grammaire en FLE, Paris, Hachette, 2004.
  • Vigner, G. „Vers une compétence plurilingue . Apprentissage ou enseignement“. Le FdM,

No 355, 2008, pp. 19-21.

  • Virasolvit, J. „Quel interculturel en classe de FLE ? Analyse et proposition de scénarios“.

Synergies Chine, n°8, 2013, pp. 65-81.

  • Vygotskij, L. S. Psychologie myšlení a řeči, Praha, Portál, 2000.
  • Weiss, J., Weiss, F. Activités écrites 1,2,3, Paris, Hatier, 1993.
  • Wioland, F. La vie sociale des sons du français, Paris, L’Harmattan, 2005.
  • Zarate, G. Représentations de l’étranger et didactique des langues. Paris, Didier, 1995.
  • Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie - Mezi tradičním a moderním pojetím, Brno,

Paido, 2009.

Časopisy

  • Cizí jazyky; Le Français dans le monde

Doporučená literatura je dále uváděna průběžně při přednáškách a seminářích.

Využití četných portálů FLE, zejména TV5 a portál FIPF

Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK