PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Compétences de communication interculturelle dans l´enseignement du FLE - AFR600010
Anglický název: Intercultural Communication Competences in Teaching
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Mgr. Míla Janišová
Vyučující: Mgr. Míla Janišová
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit budoucí učitele francouzštiny jako cizího jazyka s interkulturním přístupem, a to jak s jeho teoretickými koncepty, tak s didaktickou a pedagogickou metodologií.

Interkulturního přístupu je dosaženo jednak skrze přijetí „intelektuálního postoje“ (tedy určitého způsobu vidění věcí), jednak prožíváním a reflektováním konkrétních interkulturních situací (tedy jako žitá zkušenost). Obojí je pak podrobeno aplikaci na výuku FLE. Součástí kurzu je zamýšlení nad konkrétními aktivitami rozvíjejícími interkulturní přístup a vhodnými do výuky FLE a reflexe existujících výukových materiálů. Studenti v závěru kurzu připraví vlastní pedagogický materiál (tzv. fiche pédagogique) pro jednu aktivitu a formou mikrovyučování s ním seznámí své kolegy.



Interkulturní komunikační kompetence (IKK) v evropské jazykové politice.

Teoretická východiska, koncepty a výzvy IKK.

IKK ve výuce cizích jazyků. Interdisciplinární přesahy IKK.

Specifika a cíle výuky francouzštiny z hlediska IKK.

Stereotypy a auto-stereotypy. Fenomén kulturního šoku.

Změny vyvolané používáním cizího jazyka. Etnocentrismus. Kultura “mísení”.

Kulturní aspekty francouzštiny jako mezinárodního jazyka v učebnicích FLE.

Francouzská a frankofonní kultura jako prostředek rozvíjení IKK.

Literatura a její možnosti v rozvíjení IKK.

Konkrétní náměty a řešení pro rozvíjení jednotlivých složek IKK ve výuce FJ.

Rozvoj IKK prostřednictvím přímých kontaktů v reálném nebo virtuálním prostředí.



Předmět je vyučován ve francouzštině.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (08.08.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na semináři, soustavná domácí příprava, vypracování tzv. “fiche pédagogique” zaměřeného na interkulturalitu ve výuce. 
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (08.08.2023)
Literatura -

M. Abdallah-Pretceille, L. Porcher, Education et communication interculturelle, Paris, PUF, 1996. 

Beacco, J.-C.  Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris, Hachette, 

2000. 

Kostková, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. 1. vyd. Brno, Masarykova 

univerzita, 2012 

Nováková, S. „IKK v počátečním vzdělávání učitelů francouzštiny“. Rozvíjení 

interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. 1. vyd. Plzeň, 

Západočeská univerzita v Plzni, 2017. 

Průcha, J. Interkulturní komunikace. Grada, Praha, 2010. 

Virasolvit, J. „Quel interculturel en classe de FLE ? Analyse et proposition de scénarios“. 

Synergies Chine n°8, 2013, pp. 65-81. 

Zarate, G. Représentations de l’étranger et didactique des langues. Paris, Didier, 1995. 

Stéréotypes culturels et apprentissage des langues, Paris, UNESCO, 1995. 

Idées, ressources, méthodes et activités pour l'éducation interculturelle, Strasbourg, Conseil de l'Europe, 1995. 

Cadre européen commun de référence pour l’apprentissage et l’enseignement des langues. Strasbourg, Conseil de l’Europe, 2001. 

Poslední úprava: Janišová Míla, Mgr. (30.11.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK