PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe průběžná - AFR600001
Anglický název: Continuous Teaching Practice
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D.
Mgr. Míla Janišová
Vyučující: Mgr. Míla Janišová
Anotace
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů francouzštiny formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu budou observace středoškolských učitelů při výuce (3 x 4 vyučovací hodiny) a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele a/nebo vedoucího učitele praxí na FF. Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Kurz je koncipován jako příprava na souvislou pedagogickou praxi a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.



Cíle kurzu:

Rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné ke kritickému zhodnocení výukového procesu na základě pedagogického pozorování.

Rozvinout chápání interakce učitele v jazykové třídě a rolí učitele a studentů.

Prohloubit chápání složek vstupujících do přípravy učitele na výuku.

Rozvinout chápání vyučování jako dynamického procesu zohledňujícího kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování.

Rozvinout schopnost skupinové spolupráce při hodnocení vyučování.

Rozvinout schopnosti potřebné pro sestavení efektivní zpětné vazby jak formou ústního rozboru, tak prostřednictvím observačního protokolu.

Rozvinout schopnosti aplikovat různé observační techniky pro řešení specifických problémů, které při výuce vyvstávají.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (08.08.2023)
Cíl předmětu

Rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné ke kritickému zhodnocení výukového procesu na základě pedagogického pozorování.

Rozvinout chápání interakce učitele v jazykové třídě a rolí učitele a studentů.

Prohloubit chápání složek vstupujících do přípravy učitele na výuku.

Rozvinout chápání vyučování jako dynamického procesu zohledňujícího kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování.

Rozvinout schopnost skupinové spolupráce při hodnocení vyučování.

Rozvinout schopnosti potřebné pro sestavení efektivní zpětné vazby jak formou ústního rozboru, tak prostřednictvím observačního protokolu.

Rozvinout schopnosti aplikovat různé observační techniky pro řešení specifických problémů, které při výuce vyvstávají.

Poslední úprava: Janišová Míla, Mgr. (27.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu
  • Účast na úvodním a závěrečném semináři na FF UK.
  • Účast na všech hospitačních blocích (3x 3 hodiny).
  • Účast na pohospitačních rozborech (3x 1 hodina).
  • Odevzdání 3 hospitačních protokolů.
Poslední úprava: Janišová Míla, Mgr. (16.02.2024)
Literatura

Základní literatura: 

Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.  

Doporučená literatura: 

Bailey, K. M. (2006) Languageteachersupervision. A case-basedapproach. Cambridge: Cambridge University Press.  

Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.  

Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.  

Mason, J. (2002) Researchingyourownpractice. London: Routledge.  

Machalová, M. (1997) Mikrovyučování jako specifické situační učení. Pedagogická orientace 4, Brno.  

Saginor, N. (2008) Diagnosticclassroomobservation. ThousandOaks: SAGE. CorwinPress.  

Wajnryb, R. (1992) Classroomobservationtasks: A resourcebookforlanguageteachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.  

Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroomobservation. London: Routledge.  

Wragg, E.C. (1999) An Introduction to ClassroomObservation. London: Routledge. 

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (08.08.2023)
Sylabus

Syllabus a předběžný časový harmonogram:

1)      Úvodní seminář - 22. února 2024 v 14 h

2)      1. observace - 5. března 2024 8.30-12.10

4)      2. observace 

6)      3. observace 

8)      Závěrečný seminář - v týdnu od 12. května (nebo podle dohody s vyučujícími)

Poslední úprava: Janišová Míla, Mgr. (16.02.2024)
Vstupní požadavky

- studium učitelského studijního programu Učitelství pro střední školy

- úspěšně absolvovaný min. první semestr Didaktiky francouzštiny

Poslední úprava: Janišová Míla, Mgr. (27.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK