|
|
|
||
Studenti si během tohoto kurzu osvojí zbývající gramatické jevy, které budou spolu se slovní zásobou na hodinách
procvičovány. I nadále bude věnována pozornost rozdílům mezi hovorovým a psaným jazykem, který je v případě indonéštiny poměrně zásadní. Základní struktura kurzu: • Tvorba osobního trpného rodu (je-li původce děje vyjádřen zájmenem 1. nebo 2. osoby singuláru i plurálu) • Tvoření rozkazovacího způsobu u sloves nepřechodných (slovesa základní a slovesa nepřechodná odvozená prefixem ber- nebo me-) a přechodných. • Záporný imperativ (pomocí jangan) a opisný imperativ (např. pomocí silahkan, coba, tolong a hendaklah), výzva vůči 1. osobě plurálu pomocí mari/marilah. • Jmenné afixy pe-, -an – způsob odvození a jejich používání. • Jmenné afixy per-, -an – způsob odvození a jejich používání. • Jmenný prefix pe- a jeho používání • Podstatná jména, slovesa a přídavná jména s afixy ke- a -an. • Formy trpného rodu vyjádřené prefixem ter- Tematické a konverzační okruhy: • Vyjádření podmínky (kalau, jika, jikalau, seandainya) • Vyjadřování předpokladů (saya perkirakan/saya perhitungkan/saya ramalkan) • Vyjádření názoru (např. menurut pendapat saya/menurut hemat saya/menurut saya/berdasarkan pertimbangan kami/menurut perkiraan cuaca, rasanya besok akan hujan/berdasarkan statistik, saya pikir SBY pasti akan menang, atd.) • Vyjádření názoru (s uvedením pádného důvodu) k těmto tématům vztahujícím se k budoucnosti (např. rok 2050): Vybraná konverzační témata: o Sport: Který sport bude nejoblíbenější? Fotbal, badminton, basketbal, vodní polo, šachy, volejbal, plavání nebo golf? o Doprava: Jaký bude nejoblíbenější osobní dopravní prostředek v Praze? Auto, motorka, kolo, helikoptéra nebo loď? o Automobily: Jaký bude neprodávanější automobil v České republice? Škoda, BMW, VW, Toyota, Kia, Honda, Ferrari? o Kuchyně: Jaká bude nejoblíbenější kuchyně? Česká, italská, indonéská, thajská, japonská, čínská? o Věda: Na jaké jiné planetě budou lidé schopni žít? Na Merkuru, Venuši, Měsíci, Marsu, Jupiteru, Slunci? o Telekomunikace: Jaký bude nejprodávanější mobilní telefon? Nokia, Samsung, Motorola, Sony Ericsson, Blackberry, iPhone? o Výpočetní technika: Jaký počítačový operační systém bude nejpoužívanější? Windows, Macintosh, Linux? o Průmysl: Jaký materiál bude nejčastěji používán k výrobě nábytku? Dřevo, kaučuk, papír, umělá hmota, sklo nebo látka? o Měna: Jaká bude nejsilnější měna? Koruna, rupie, euro, britská libra, americký dolar, juan nebo jen? Poslední úprava: Eclerová Zdeňka, Mgr. (28.05.2021)
|
|
||
Robson S., Kurniasih Y., Basic Indonesian. Tuttle Publishing, Singapore, 2010. Dubovská, Z., Indonéština, Praha 1998. Paliwal, C. D., Introduction to Indonesian language : (memperkenalkan Bahasa Indonesia), Delhi 1998. Suharsono, Suplemen pelajaran tata bahasa - kelas lanjut, Yogyakarta 1999/2000. Bahan pelajaran tingkat lanjut - tata bahasa, Yogyakarta 2001. Bahan pelajaran tingkat lanjut - membaca & kosakata, Yogyakarta 2001. Sneddon, J. N., Indonesian Reference Grammar, Sydney 1996. Olša, J., Česko-indonéský slovník, Praha 2003. Olša, J., Indonésko-český slovník, LEDA, Praha 2010. Echols, J. M., Shadily H., Kamus Inggris-Indonesia/An English-Indonesian Dictionary. Cornell University Press, Ithaca and London, 1996. Echols, J. M., Shadily H., Kamus Indonesia-Inggris /An Indonesian-English Dictionary. Gramedia, Jakarta, 1997. Sandrine Soimaud, Kehidupanku di Bali. PT CCI. Poslední úprava: Eclerová Zdeňka, Mgr. (28.05.2021)
|