|
|
|
||
Seminář je veden snahou rozšířit přehled studentů o aktuálních tématech současné psychologie v kontextu odborných témat specifických pro obor Čeština v komunikaci neslyšících/Deaf studies.
V letním semestru 2020/2021 bude seminář probíhat výlučně distančně. Generální dodatek k povinné účasti na výuce v letním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (21.01.2021)
|
|
||
Nabídnout studentům další či hlubší vhled do vybraných psychologických témat spojených s oborem Deaf Studies. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (21.01.2021)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu kvůli koronavirovým opatřením (LS 2020/2021): Plnění požadavků v distanční formě; v případě individuálních obtíží alternativní domluva přes e-mail. _________________________________________________________________ Účast na alespoň 5 ze 7 online přednáškách za předpokladu kompletních splněných úkolů -> splnění předmětu; v případě potřeby lze domluvit individuální způsob plnění předmětu. Náhradní plnění: Esej vztažená k tématu probranému na hodině s využitím alespoň 2 relevantních, nejlépe odborných, zdrojů (po domluvě s vyučující). Poslední úprava: Chudožilov Bendová Marie, PhDr. (13.02.2021)
|
|
||
Seznam doporučené literatury bude průběžně upravován na základě témat vybraných pro seminář. Margaret Brown, P., & Cornes, A. (2015). Mental health of deaf and hard-of-hearing adolescents: What the students say. Journal of deaf studies and deaf education, 20(1), 75-81. Drescher, Judy, "Deaf in Her Own Way: The Role of Identity in Social Justice Leadership" (2018). Ed.D. Student Works: Coursework. Retrieved from: https://digitalcommons.molloy.edu/edd_student/1 McIlroy, G., & Storbeck, C. (2011). Development of deaf identity: An ethnographic study. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 16(4), 494-511. Pollard, R. Q., Jr. (1996). Professional psychology and deaf people: The emergence of a discipline. American Psychologist, 51(4), 389–396. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.4.389 Hauser, P. C., O’Hearn, A., McKee, M., Steider, A., & Thew, D. (2010). Deaf epistemology: Deafhood and deafness. American annals of the deaf, 154(5), 486-492. Hole, R. (2007). Narratives of identity: A poststructural analysis of three Deaf women’s life stories. Narrative inquiry, 17(2), 259-278. Horejes, T. D. (2012). Social Constructions of Deafness: Examining Deaf Languacultures in Education.Washington, DC: Gallaudet University Press. Marschark, M., Zettler, I., & Dammeyer, J. (2017). Social dominance orientation, language orientation, and deaf identity. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 22(3), 269-277. Meador, H. E., & Zazove, P. (2005). Health care interactions with deaf culture. The Journal of the American Board of Family Practice, 18(3), 218-222. Runswick‐Cole, K., & Goodley, D. (2013). Resilience: A disability studies and community psychology approach. Social and Personality Psychology Compass, 7(2), 67-78. Sacks, O., 1933-2015. Seeing Voices: a Journey into the World of the Deaf. Berkeley: University of California Press, 1989. Sparrow, R. (2005). Defending deaf culture: The case of cochlear implants. Journal of Political Philosophy, 13(2), 135-152. Szarkowski, A., & Brice, P. (2018). Positive Psychology in Research with the Deaf Community: An Idea Whose Time Has Come. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 23(2), 111-117. Szwed, M., Bola, Ł., & Zimmermann, M. (2017). Whether the hearing brain hears it or the deaf brain sees it, it’s just the same. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114(31), 8135-8137. Zand, D. H., & Pierce, K. J. (Eds.). (2011). Resilience in deaf children: Adaptation through emerging adulthood. Springer Science & Business Media.
Internetové zdroje: https://acadeafic.org/ http://gupress.gallaudet.edu/annals/ https://www.facebook.com/Tais.illu/ https://academic.oup.com/jdsde https://www.unusualverse.com/2020/01/sign-language-functioning-brain.html?m=1&fbclid=IwAR0HjG5xKB79bgRNTG1Aj5_XakdsFzapnT6kata5nbZce4hzbO-x4tXwTys http://www.worldhealthsign.com/index.html Poslední úprava: Chudožilov Bendová Marie, PhDr. (22.01.2021)
|
|
||
Záměrem kurzu je nabídnout předmět šitý „na míru“ účastníkům a jejich profesnímu zájmu - na první hodině jsou studenti seznámeni se širším zařazením oboru a s tématy, kterým se lze během semestru věnovat (např. pozitivní psychologie, psychologie komunikace, kulturně specifické jevy; mohou navrhnout i studenti).
Témata (k 17. 2. 2021): 15.2.2021 - online - úvodní setkání, organizační záležitosti, Identita - ZOOM 22.2.2021 - online - Identita - ZOOM 1.3.2021 - offline - 1. domácí cvičení 8.3.2021 - online - Pozitivní psychologie a sociálně psychologické aspekty situace - ZOOM 15.3.2021 - offline - 2. domácí cvičení, odevzdání 1. 22.3.2021 - online - Deaf culture, kontext medicínského přístupu - ZOOM 29.3.2021 - offline - 3. domácí cvičení, odevzdání 2. 5.4.2021 - offline - 4. domácí cvičení (velikonoční pondělí) 12.4.2021 - online - Psychologie komunikace, odevzdání 3. 19.4.2021 - online - Mozek a jazyk - ZOOM 26.4.2021 - offline - 5. domácí cvičení, odevzdání 4. 3.5.2021 - online - Psychologické aspekty pomáhajících profesí (tlumočník, pedagog) - ZOOM 10.5.2021 - online - Závěrečné setkání, zpětná vazba
Poslední úprava: Chudožilov Bendová Marie, PhDr. (08.03.2021)
|
|
||
Kurz není určen studentům, kteří obdobný předmět v ÚJKN absolvovali v minulých letech. Vhodná je osobní zkušenost a kontakt s neslyšícími lidmi/osobami se sluchovou ztrátou, užitečné jsou komunikační kompetence v českém znakovém jazyce. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (21.01.2021)
|