|
|
|
||
Práce v ateliéru s digitálním fotoaparátem a videokamerou a následné zpracování materiálu v grafických a střihových programech.
Korpus a metodika výzkumu znakového jazyka. Základy projektového managementu při tvorbě a řízení projektů. Specifika tvorby testů znakových jazyků. U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011. Poslední úprava: Okrouhlíková Lenka, Mgr., Ph.D. (12.01.2016)
|
|
||
Po absolvování předmětu by měl být student umět pořídit, zpracovat a efektivně využít záznamy projevů v českém znakovém jazyce (fotografie, videozáznamy). Cílem předmětu je seznámit studenty se základy teorie a praxe metodiky výzkumu znakových jazyků (v této souvislosti také s projektovým managementem), se specifiky korpusů znakových jazyků (v komparaci s korpusy jazyků mluvených) a se specifiky tvorby testů znakových jazyků. Poslední úprava: Okrouhlíková Lenka, Mgr., Ph.D. (12.01.2016)
|
|
||
Lenka Okrouhlíková Adobe Photoshop CS6 Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. Adobe Illustrator CS6 Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. MYŠKA, Miroslav. 333 tipů a triků pro digitální fotografie. Brno: Computer Press, 2014. KELBY, Scott. Digitální fotografie v Adobe Photoshop CS6. Brno: Computer Press, 2013. LAJDAR, Milan. 333 tipů a triků pro digitální video. Brno: Computer Press, 2013. BARTOŠ, Michal. Fotografujeme portréty. Brno: Computer Press, 2013 MYŠKA, Miroslav. Světlo a osvětlení v digitální fotografii. Brno: Computer Press, 2008. FREEMAN, Michael. DSLR - Naučte se používat digitální zrcadlovku. Brno: Zoner Press, 2012. KELBY, Scott. Digitální fotografie 1 (druhé rozšířené a doplněné vydání). Brno: Zoner Press, 2015. http://www.xara.com/us/photo-graphic-designer/ http://www.magix.com/int/support/know-how/tutorial-videos/photo-graphic-designer/ http://www.magix.com/int/movie-edit-pro/ http://www.magix.com/int/support/know-how/tutorial-videos/movie-edit-pro/
dr. Petráňová BARKER, S., COLE, R. : Projektový management pro praxi. Co nejlepší projektoví manažeři vědí, říkají a dělají, Praha: Grada 2009. BLATNÁ, R. - ČERMÁK, F. (ed): Manuál lexikografie. Praha : H & H, 1995, s. 50 - 71. HÁDKOVÁ, M: Čeština z druhé strany aneb Čeština v roli jazyka nemateřského, Ústí n. Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2010. HAUG, T. : Adaptation and evaluation of a computer-based receptive skills test for German Sign Language - Report of an ongoing research project. In Gebärdensprachlinguistik und Gebärdensprachkommunikation - Referate der VERBAL-Sektion "Gebärdensprachlinguistik und -kommunikation", 34. Österreichische Linguistiktagung an der Universität Klagenfurt am 8.12.2006 (pp. 73-84). Dostupné z: http://www.uni-klu.ac.at/zgh/downloads/downloadB13.pdf#page=77 HAUG, T. - MANN, W. Adapting tests of sign language assessment to other sign languages - a review of linguistic, cultural, and psychometric problems. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2008, 13, 1, s. 138-147. HRONOVÁ, K., TURZÍKOVÁ, M. Čeština pro cizince. Plzeň : Fraus, 1998. HRONOVÁ, A. - ŠTINDLOVÁ, B.: Učebnice češtiny pro neslyšící děti. Praha : Jazykové centrum Ulita, 2010. CHMÁTALOVÁ, Z:Testy a testování dovedností ve znakovém jazyce u neslyšících dětí. Praha : FF UK, bakalářská práce, 2011. MACUROVÁ, A. a kol.: Čeština pro neslyšící: Zvýšení kompetence neslyšících ve čtené a psané češtině. [CD-ROM] Praha : FRPSP, 2007 MALLER, S. J. - SINGLETON, J. L.- SUPALLA, S. J. - WIX, T. The Development and Psychometric Properties of the American Sign Language Proficiency Assessment (ASL-PA). Journal of Deaf studies and Deaf education, 1999, r. 4, č. 4, s. 249-269. MILLER, Ch. : Some reflections on the need for a common sign notation. In: Sign language and linguistics 4: 1/2 (2001), s. 11-28 NEIDLE, C. : SignStream?: A database tool for research on visual-gestural language. In: Sign language and linguistics 4: 1/2 (2001), s. 203-214. PETRÁŇOVÁ, R.: Výuka českého znakového jazyka na školách pro sluchově postižené jako východisko k dalšímu jazykovému vzdělávání neslyšících dětí. In Čeština ve výuce neslyšících - elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha : Jazykové centrum Ulita, 2011. ISBN: 978-80-87526-05-7. SERRJ společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v cizích jazycích hodnotíme. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. RICHTEROVÁ, K.: Korpus Deaf: psané texty českých neslyšících. SALi, 2011/1, s .65-78. Sign language and linguistics Sign Transcription and Database Storage of Sign Information 4: 1/2, 2001. ŠEBESTA, K.: Korpusy češtiny a osvojování jazyka. SALi, 2010/2, s. 11-33. Workshop SERRJ a znakové jazyky: http://www.esf.org/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=fileadmin/be_user/ew_docs/10-112_Programme.pdf&t=1335996045&hash=c57c2330baa76b5c96a711da0c3aab8d6ae7f66d
Anvil. Dostupné z www: http://www.dfki.de/~kipp/anvil/ D-Signs (Distance online training in sign language for Europe). Dostupné z http://www.dsigns-online.eu/index.php?lang=cz Elan. Dostupné z www: http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/ELAN.shtml Evropské jazykové portfolio: Dostupné z http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/evropske-jazykove-portfolio http://www.bslcorpusproject.org/publications-and-presentations
http://www.korpus.cz
http://www.ru.nl/corpusngten/view-movies/watch-clip/ http://www.sign-lang.uni-hamburg.de/dgs-korpus/index.php/publications.html Sign Stream. Dostupné z www: http://www.bu.edu/asllrp/signstream/downloads.html SINGLEF. Dostupné z http://www.opensign.org/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=99&Itemid=4) SyncWRITER. Dostupné z www: http://www.sign-lang.uni-hamburg.de/Software/syncWRITER/ info.html
Poslední úprava: Okrouhlíková Lenka, Mgr., Ph.D. (12.01.2016)
|
|
||
Dr. Petráňová: Aktivní účast na semináři (min. 70 %), plnění průběžně zadávaných úkolů a splnění semestrálního projektu.
Martin Ťulák: Aktivní účast na semináři, plnění zadávaných úkolů, seminární práce, splnění kompletní práci, tvorba HTML stránky Malý multimediální materiál s ZJ. Poslední úprava: Matějka Štěpán, Mgr. (13.02.2014)
|
|
||
Lenka Okrouhlíková
Studenti budou seznámeni se základními funkcemi digitálního fotoaparátu a digitální videokamery a jejich využitím v praxi. Seminář se bude věnovat praktickému nácviku fotografování, zejména statických objektů - osob produkujících znaky znakového jazyka (popř. prstovou abecedu, pomocné artikulační znaky, tvary ruky) a natáčení neslyšících i slyšících osob při produkci znakového jazyka v ateliéru i v přirozeném prostředí (jedná se zejména o statické i dynamické záznamy jednoho objektu, řízené komunikace dvou a více objektů či přirozené komunikace dvou a více objektů). Studenti by měli být schopni vytvořit vhodné podmínky pro fotografování a natáčení v ateliéru (světelné podmínky – práce se studiovými světly, volba vhodného pozadí, oblečení figuranta atd.). Student by měl být schopen v přiměřené kvalitě (správná obrazová skladba, velikost záběru atd.) zachytit vše relevantní pro daný úkol. Absolvent semináře by měl také umět upravit a zpracovat pořízené fotografie a natočený materiál na počítači (opatření fotografií nápisy, šipkami či jinými symboly, úprava barevnosti fotografií, sloučení, prolnutí fotografií, střih videozáznamu, opatření záznamu titulky atd.). Studenti budou pracovat v těchto programech: Xara Photo Graphic Designer, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator a Magix Movie Edit Pro 2015. Získané znalosti budou využity při vlastní výzkumné činnosti – semestrálním projektu. 1. Seznámení s technickým vybavením ateliéru a laboratoře. 2. Práce s digitální zrcadlovkou NIKON D5200 18-105 VR kit (základní nastavení, manuální programy (čas, clona, ISO) 3. Fotografování figuranta (znaky ČZJ) v ateliéru (použití stativu, studiových světel atd.) 4. Práce s digitální kamerou (základní nastavení, umístění na stativ, připojení k nahrávací technice) 5. Natáčení figuranta/figurantů v ateliéru (projevy v ČZJ) 6. Práce s fotografií v grafickém programu Adobe Photoshop a Illustrator 7. Práce s fotografií v grafickém programu Xara Photo Graphic Designer 8. Práce s videem v programu Magix Movie Edit Pro 2015 9. Elicitace v přirozeném prostředí (práce s respondenty, kamerou)
dr. Petráňová
Kurz se bude zabývat různými metodami výzkumu a technického zpracování projevů ve znakových jazycích - v té souvislosti budou studenti seznámeni i s relevantními nástroji (ELAN atd.). Zvláštní pozornost bude věnována korpusům znakových jazyků a tvorbě testů znakových jazyků. V návaznosti na probíraná tmata budou studenti také seznámeni s obecně platnými zásadami projektového managementu a jejich vhodnou aplikaci v oblasti Deaf Studies. Poslední úprava: Okrouhlíková Lenka, Mgr., Ph.D. (12.01.2016)
|
|
||
Kurz je určen pro studenty 3. a vyšších ročníků bakalářského studia, popř. pro studenty navazujícího magisterského studia. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2012)
|