|
|
|
||
Seminář je určen studentům, kteří jsou uživatelé češtiny jako jazyka zděděného (tzv. krajané). Předmět je založen na individuálním přístupu ke studentům, na sledování jejich úrovně češtiny jako jazyka zděděného a na zvyšování jejich komunikačních schopností a dovedností. Z těchto důvodů seminář probíhá výhradně v malé skupině. Práce spočívá především v plnění domácích úkolů, konzultacích a v diskusích nad problematickými oblastmi, kterým studenti čelí a na které je třeba nahlížet specificky (nikoli z perspektivy výuky jazyka cizího ani jazyka mateřského). V současnosti nejsou na trhu učebnice pro uvedenou cílovou skupinu ani není propracována systematická metodika pro výuku češtiny jako jazyka zděděného, proto budou do semináře připravovány speciální materiály zohledňující potřeby seminaristů.
Link na seminář: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NDZiMTFmZjgtNDNmMS00MDNlLWE2ZGQtMzk2ZWIwYWM2NzAy%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2271cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917%22%2c%22Oid%22%3a%22bed139d9-2966-47d5-9771-424825d74984%22%7d Poslední úprava: Ludwicki Antoni, Mgr. (14.02.2023)
|
|
||
Obecným cílem předmětu je podpořit skupinu mluvčích s češtinou jako jazykem zděděným. Studenti-krajané si budou systematicky a monitorovaně zvyšovat úroveň češtiny. Další cíle jsou: 1) posílit u seminaristů vnímání češtiny jako součásti jejich identity a součásti českého kulturního dědictví, 2) seznámit studenty se zdrojovými dokumenty, které jim pomohou i po splnění semináře rozvíjet jejich jazykové schopnosti a dovednosti v češtině. Poslední úprava: Boccou Kestřánková Marie, Mgr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
Podmínkami pro zakončení předmětu jsou: pravidelná docházka, plnění úkolů, aktivní účast v semináři a test. Poslední úprava: Boccou Kestřánková Marie, Mgr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
Grosjean, F. – Li, P. et. al (2019): Psycholingvistika bilingvismu, Praha, Karolinum. Nekula, M. (2021): Čeština ve světě: Slovo úvodem, Naše řeč 4(5). Nekula, M. (2017): Kontaktová lingvistika, in: Karlík, P. – Nekula, M. – Pleskalová J. (ed.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. [online] [cit. 2022-11-11] Dostupné z www: https://www.czechency.org/slovnik/KONTAKTOVÁ LINGVISTIKA Nekvapil, J. – Sloboda, M. – Wagner, P. (2009): Mnohojazyčnost v České republice. Základní informace = Multilingualism in the Czech Republic. Basic Information, Praha, Lidové noviny. Šebesta, K. – Škodová S. (2021): Úvodní slovo, Nová čeština doma a ve světě (2), s. 5–7. Valdés, G. (2005): Bilingualism, heritage language learners, and SLA research: Opportunities lost or seized?, The Modern Language Journal 89 (3), s. 410–426. Polinsky, M. – Kagan, O. (2007): Heritage languages: In the 'wild' and in the classroom, Language and Linguistics Compass 1(5), s. 368–395. některé učebnice pro cizince (nikoli pro krajany) Adamovičová, A. – Hrdlička, M.: Basic Czech III. Praha, Karolinum, 2010. Bischofová, J. – Hasil, J. – Hrdlička, M. – Kramářová, J.: Čeština pro středně a více pokročilé. Praha, Karolinum, 2011. Boccou Kestřánková, M. – Hlínová, K. – Pečený, P. – Štěpánková, D.: Čeština pro cizince, úroveň B2, cvičebnice. Brno, Edika, 2013. Hradilová, D. a kol: Czech it up! 4 (úroveň B2). Olomouc, UP Olomouc, 2020. Poslední úprava: Boccou Kestřánková Marie, Mgr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
Pravidelná docházka a úspěšné splnění testu, který bude ověřovat znalosti z probraného učiva. Poslední úprava: Boccou Kestřánková Marie, Mgr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
Opakovaný zápis povolen. V sylabu níže nejsou opakovány následující informace: - průběžně budou zadávány úkoly (zaměřeny zejména na českou mluvnici), k nim bude podávána zpětná vazba, - v každém semináři bude prostor věnován: 1) dovednosti mluvení, zaměřeno zejména na diskusi související s oblastmi uvedenými v sylabu níže, 2) cvičením týkajících se problematických oblastí z české mluvnice. Konkrétní realizace sylabu bude uzpůsobena jazykové úrovni studentů. Sylabus 1. týden: sledování jazykové úrovně frekventantů - konkrétní profily frekventantů-krajanů - doporučená literatura ke studiu - vysvětlení principu práce, vysvětlení vypracování domácího úkolu - rozvoj řečových dovedností: materiály ke zjištění jazykové úrovně
2.–4. týden: K životu českých krajanů - potřeby krajanů z různých hledisek (např. politické, sociologické, lingvistické) - aktuální zpravodajství z ČR s dopadem na komunitu krajanů - rozvoj řečových dovedností: 2. týden: řečová dovednost: čtení s porozuměním 3. týden: řečová dovednost: poslech s porozuměním 4. týden: řečová dovednost: psaní
5.–8. týden: Méně rozšířené jazyky z pohledu pluriilingvismu - bilingvismus, multilingvismus, plurilingvismus - podpora státu/ů, vzdělávání krajanů (děti, dospělí), potíže a jejich řešení - rozvoj řečových dovedností: 5. týden: řečová dovednost: čtení s porozuměním 6. týden: řečová dovednost: poslech s porozuměním 7. týden: řečová dovednost: psaní
9.–11. týden: Národní povědomí - zprostředkování české kultury krajanům, prohlubování jejich národního povědomí a budování jejich vztahu ke vzdělávání v češtině - blíže o krajanech a posilování jejich kořenů v ČR - rozvoj řečových dovedností: 9. týden: řečová dovednost: čtení s porozuměním 10. týden: řečová dovednost: poslech s porozuměním 11. týden: řečová dovednost: psaní
12. týden: závěrečný seminář - shrnutí poznatků - test - opakování vybraných mluvnických oblastí, zaměření se na problematické řečové dovednosti Poslední úprava: Boccou Kestřánková Marie, Mgr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
- účastníky jsou krajané s češtinou jako jazykem zděděným - minimální úroveň češtiny účastníků kurzu: B1 (mluvení) Poslední úprava: Boccou Kestřánková Marie, Mgr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
- účastníky jsou krajané s češtinou jako jazykem zděděným Poslední úprava: Boccou Kestřánková Marie, Mgr., Ph.D. (01.12.2022)
|