|
|
|
||
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními pilíři literárně-historického a estetického bádání, tj. se základními teoretickými koncepty 19. a 20. století. Pro jejich pochopení v náležitém kontextu literárně-vědném,filozofickém a šířeji kulturním se kurz rovněž ve svém úvodu dotkne fundamentálních tezí a konceptů, které se váží k chápání a promýšlení literatury, literárnosti a písemnictví v antickém světě, středověku, renesanci a klasicismu. Tento počáteční exkurz chápeme jako nezbytný pro vytvoření kontextového rámce, na jehož podkladě budou prezentovány problémy a koncepty literární historie a estetiky 19. a 20. století.
Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (30.09.2020)
|
|
||
Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je absolvování závěrečného testu, případně vypracování písemní práce na předem zvolené a s vyučujícím prodiskutované téma, nedovolí-li situace formu testů. Tuto atestaci je možno skládat i v následném akademickém roce. Opakovaný zápis předmětu je povolen. Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (07.11.2022)
|
|
||
Doporučená literatura: Abrams, M. H.: Zrcadlo a lampa. Praha, Triáda 2001. Baudelaire, Ch.: Fanfarlo. Praha, František Topič 1927. Baudelaire, Ch.: Úvahy o některých současnících. Praha, Odeon 1968. Baudelaire, Ch.: Umělé ráje. Praha, Garamond 2001. Baudelaire, Ch.: Malíř moderního života. Praha, Odeon 1968. Coblenceová, F.: Dandysmus. Praha, Prostor 2003. Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha, Argo 2006. Guyau, J. M.: Umenie ako výraz života. Bratislava, Slovenský spisovatel 1955. Hennequin, E.: Vědecká kritika. Praha, Josef Pelcl 1897. Herder, J. G.: Kalligona. Bratislava, Tatran 1987. Herder, J. G.: Uměním k lidskosti. Praha, Oikúmené 2006. Hostinský, O.: O umění. Praha, Československý spisovatel 1956. Hostinský, O.: Studie a kritiky. Praha, Československý spisovatel 1974. Hrbata, Z., Procházka, M.: Romantismus a romantismy. Pojmy, proudy, kontexty. Praha, Karolinum 2005. Iser, W.: "Apelová struktura textů". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001. Jauss, H. R.: "Dějiny literatury jako výzva literární vědě". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001. Karásek, J.: Umění jako kritika života. Praha, Hugo Kosterka 1906. Lachmannová, R.: "Intertextualita a dialogičnosti". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001. Mathauser, Z.: Estetické alternativy. Praha, GRYF 1994. Morpurgo-Tagliabue: Současná estetika. Praha, Odeon 1985. Nejedlý, Z.: Otakara Hostinského estetika. Praha, J. Laichter 1921. Novalis: Zázračná hra světa. Úvahy a fragmenty. Praha, Odeon 1991. Novalis: "Nové fragmetny". In: Nemeckí romantici. Bratislava, Tatran 1989. Novák, M.: Česká estetika od Palackého po dobu současnou. Praha, František Borový 1941. Perniola, M.: Estetika 20. století. Praha, Karolinum 2000. Poe, E. A.: Eureka. Praha, GRYF 1993. Poe, E. A.: "Filosofie básnické skladby". In: Poe, E. A.: K podstatě básnictví. Praha, Symposion 1928. Procházka, A.: Diář literární a umělecký. Praha, Ludvík Bradáč 1919. Sainte-Beuve, A.: Podobizny a eseje. Praha, Odeon 1969. Spencer, H.: O studiu sociologie. Praha, Josef Pelcl 1898. Schlegel, F.: "Fragmenty". In: Nemeckí romantici. Bratislava, Tatran 1989. Striedter, J.: "Český strukturalismus a současná diskuze o estetické hodnotě". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001. Taine, H.: Studie o dějinách a umění. Praha, Odeon 1978. Wackenroder, W. H.: "Výlevy srdca kláštorného brata milujúceho umenie". In: Nemeckí romantici. Bratislava, Tatran 1989. y Gasset, J. O.: Eseje o umení. Bratislava, Archa 1994. Zuska, V.: Estetika: úvod do současnosti tradiční discdiplíny. Praha, Triton 2001. Zuska, V.: Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století. Praha, Triton 2002. Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (29.09.2021)
|
|
||
Standardní výuka bude probíhat prezenčně, kdy s látkou předmětu (jednotlivými tematickými okruhy) budou studenti seznamováni formou přednášek či seminářů. Výklad bude doplněn využitím primární a sekundární literatury, naskenovanými texty (studenti dostanou potřebné vytištěné texty tak, aby s nimi mohli v průběhu výukové hodiny pracovat) a názornými prezentacemi v power-pointu. V případě distanční výuky budou přednášky a semináře nahrazeny on-line výukou (výuka v programu zoom). Studentům budou rovněž zaslány potřebné studijní podklady a materiály (přednášky a semináře v power-pointu, naskenované texty apod.). Budou rovněž využívány verze výukových předmětů v programu moodle. Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (30.09.2020)
|
|
||
Tématické bloky: 1. Co je literární historie? Co je estetika? Co je literární teorie? 2. Od poetiky k literární vědě a estetice: zrození estetiky jako vědní disciplíny 3. Estetika a myšlení o literatuře a literárním vývoji na přelomu 18. a 19. století: Sturm und Drang a preromantismus 4. Estetické a literárně-teoretické koncepty romantismu, problém imaginace a transcendetální pohled na umění 5. Realismus a pozitivismus v literární vědě a estetice: estetika a literární věda v perspektivách biologie a sociologie, dějiny literatury jako dějiny psychosociální 6. Geneze moderny: modernita a modernismus - epocha nové estetiky a nových teoretických proudů v literární vědě 7. Popření mimetického umění: nástup avantgardních konceptů umění v první třetině 20. století 8. Strukturalismus a estetika: Jan Mukařovský Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (29.09.2021)
|